Omsetningsfall for sportskjedene i første kvartal

Mild vinter og leveranseforsinkelser gjorde at sportskjedenes samlede omsetning falt 11,1 prosent i årets første kvartal sammenlignet med samme periode i fjor.

MER NORMALT: – Vi merket at vi har gått mer tilbake til vanlig hverdag. Løping eksploderte under pandemien, sier butikksjef Anton Willard hos Löplabbet i pilestredet i Oslo.
  • Ada Lea
Publisert: Publisert:

Sportsbutikk-kjedene har solgt sportsutstyr over disk for 2,95 milliarder kroner i årets første kvartal, ifølge tall fra Norsk Sportsbransjeforening.

Sammenlignet med samme kvartal i fjor er det en nedgang på 11,1 prosent.

Men dersom man ser hele vinteren under ett, altså både fjerde kvartal 2021 og første kvartal 2022, endte omsetningen ned mer moderate 1,2 prosent.

– Sportsbransjen fikk julegaven i 2021 før julaften, i form av kulde og snø, uttaler sjef for interesseorganisasjonen Norsk Sportsbransjeforening, Trond Evald Hansen i en pressemelding.

– Det var gode skøyte- og ski muligheter og mange nordmenn fikk sporty julegaver. Den milde starten på 2022 i tillegg til renteheving, rekordhøye strømpriser og – bensinpriser ga visse effekter på salgstallene. Ser man samlet på vinteren, må den sies å være nokså god tross en liten nedgang mot forrige vinter.

Det er kun sportskjedenes omsetningstall som inngår Norsk Sportsbransjeforenings statistikk. Det inkluderer XXL, Sport1, Stadion, Coop, Sport Norge og MX Sport.

I 2020 sto sportskjedene for 57 prosent av alt salg av sportsutstyr.

For Norges største sportsaktør, Sport Holding, var nedgangen i første kvartal på linje med nedgangen til sportskjedene som helhet. Konsernet omfatter blant annet Löplabbet - her fra deres butikk i Pilestredet i Oslo sentrum.

Grønne plener

For Norges største sportsaktør, Sport Holding, var nedgangen i første kvartal på linje med nedgangen til sportskjedene som helhet. Konsernet omfatter blant annet Sport 1, Intersport, Anton Sport og Löplabbet.

– Nedgangen kom spesielt de første seks-syv ukene i januar og februar, med grønne plener i år versus full vinter i fjor, skriver Ole-Henrik Skirstad i en sms til E24.

Ole Henrik Skirstad ble administrerende direktør i Sport Holding-konsernet i oktober, der Bjørn Rune Gjelsten og Olav Nils Sunde eier halvparten av aksjene hver.

– Jeg er egentlig ganske fornøyd med tanke på hvor gode tall vi måler oss mot i fjor, som var beste kvartalet noensinne, skriver Skirstad.

I første kvartal 2021 solgte sportskjedene for 3,31 milliarder kroner, en økning på 25 prosent fra samme kvartal i fjor. Sportsbransjeforeningen advarte bransjen da mot å tro at veksten vil fortsette.

Hos Löplabbet Pilestredet i Oslo, som kun selger utstyr til løping, har de også merket en nedgangen fra i fjor.

– Vi merket at vi har gått mer tilbake til vanlig hverdag. Løping eksploderte under pandemien, sier butikksjef Anton Willard.

Måtte ty til flyfrakt

Etterdønninger fra coronapandemien, som flaskehalser, liten tilgang på råvarer, kamp om produksjonskapasitet og krevende fraktforhold fra produksjonslandene, særlig i Asia, har gitt sportsbransjen utfordringer, ifølge Norsk Sportsbransjeforening.

Stadig flere varekategorier opplevde forsinkelser, som igjen påvirket kundetilbudet til en viss grad i første kvartal.

Selv om nordmenn ikke møtte tomme butikker, var enkelte varemerker i enkelte kategorier til dels kraftig forsinket. Mange leverandører måtte ty til flyfrakt for å få varer til Norge.

Pål Wibe, konsernsjef i sport- og friluftslivskjeden XXL på XXL Alnabru.
Les på E24+

Dette er XXLs største utfordringer fremover

– I fjor var effekten mye mer dramatisk, da vi ikke fikk sykler. Det er fortsatt store forsyningsproblemer, men vi har blitt bedre på å håndtere dem, sa XXL-sjef Pål Wibe til E24 etter at de presentert et større resultatfall enn ventet i første kvartal.

For XXL er det spesielt leveransene av løpesko som er usikre fremover.

Grunnen til det er senvirkninger av fjorårets nedstengninger i Vietnam, som er store på produksjon av løpesko. Selv om produksjonen er i gang igjen, er det nå mange land som skal fylle opp sine butikker.

Sport Holding har også blitt negativt påvirket av forsinkelser og produksjonsforstyrrelser i første kvartal.

– Det er fortsatt krevende i forhold til produksjons- og logistikksituasjonen på flere områder fremover, skriver Ole-Henrik Skirstad.

For Löplabbet er det også merkbare forsinkelser fra samtlige leverandører. Likevel har butikksjef Willard troen på en god sesong.

– Når det kommer forsinkelser må man være fleksible, sier han.

XXL er blant de norske sportskjedene som har meldt om leveranseproblemer.
Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om

  1. Sportsbransjen
  2. XXL
  3. Butikker
  4. Pål Wibe
  5. Sport 1

Flere artikler

  1. Analytiker om snuoperasjon under Wibe: – Har stoppet litt opp

  2. XXL-sjefen går av etter uenighet

  3. XXL-sjef Pål Wibe får med seg 7,5 millioner ut døren

  4. Resultatfall for XXL etter utfordrende vinter

  5. Betalt innhold

    Ukens Investtech: Tre aksjer du bør selge i dag