Frykter omikron-smell: – Den største utfordringen

Norwegian har redusert flytilbudet i vinter. Spredningen av omikron-viruset kan gi nye reduksjoner allerede i januar, varsler Norwegian-sjef Geir Karlsen.

Konsernsjef Geir Karlsen i Norwegian har lyktes med å rigge selskapet for en ny tid. Men spredningen av det muterte covidviruset «omikron» truer igjen luftfarten.
  • Fredrick Chr. Ekeseth
Publisert:

Norwegian har sikret seg de mest gunstige flyleieavtalene som finnes, og tatt ned kapasitet for vinteren.

Flyselskapet betaler kun leie for tiden flyene er i luften for en rekke fly. Det gjør det mer forsvarlig å ha maskiner på bakken i det som er lavsesong, og tradisjonelt en periode der flyselskapene taper penger.

Spredningen av det muterte coronaviruset kan imidlertid gjøre at Norwegian vil ta ned ytterligere kapasitet allerede på nyåret, opplyser konsernsjef Geir Karlsen i Norwegian til E24.

– Vi er jo forberedt på at det kan få en konsekvens i januar og februar, avhengig av hvordan dette utvikler seg, sier Norwegian-sjefen, og fortsetter;

– Vi har en viss fleksibilitet som vi vil benytte oss av. Hvis det er nødvendig, så vil vi ta ned kapasitet gjennom den perioden.

Nye smittevernregler

Spredningen av det sørafrikanske, muterte coronaviruset har sendt frykt inn i markedene, og luftfarten blir igjen hardt rammet.

Akkurat i det passasjertrafikken er på vei opp, varsler flere land innreiseforbud fra flere afrikanske land, og store flyselskaper som British Airways kansellerer en rekke ruter til regionen.

Les også

Ny virusvariant skaper frykt verden over

Denne uken ble det innført nye smittevernregler med krav til avstand, bordservering i restauranter og munnbind ved offentlig transport, med mer.

Flyselskapet SAS innførte prompte munnbindkrav på alle sine flyginger i Skandinavia fra 6. desember, og fredag fulgte Widerøe, Flyr og Norwegian opp med munnbindkrav fra i dag og lørdag.

Norwegian-sjefen er tydelig på hva covid-situasjonen har å si for Norwegian.

– Covid er den største utfordringen slik jeg ser det nå, sier Karlsen til E24.

Norwegian-sjef Geir Karlsen sier både november og oktober ser OK ut for selskapet, men at de er forberedt på at virus-situasjonen kan ramme selskapets frekvens i januar.

– Får se hvordan dette slår inn

SAS-sjef Anko van der Werff uttalte til E24 tidligere denne uken at det var for tidlig å si hvilken konsekvenser spredningen av omikron-viruset ville ha for luftfarten.

Tvert imot er han oppmuntret av gode salgstall fra flyselskapets Black Friday-kampanjer.

Les også

Nordmenn trosser coronafrykten: – Det virker som om reiselysten er der

Dette støttes også av Norwegian-sjefen, som er «komfortabel» med resten av 2021.

– Det vi kan si er at Black Friday var bra hos oss også. November er ok, og desember ser ok ut, så får vi se hvordan dette (omikron, red.anm.) slår inn, sier Karlsen.

Les på E24+

Profil på Norwegian-sjefen: – Det er ikke rart at han blir genierklært

Avgangsreduksjon

Eventuelle reduksjoner i flytilbudet på nyåret vil i første rekke ramme antall flyginger, ifølge Norwegian-sjefen.

– I den grad vi gjør mer (reduksjoner, red.anm.) enn vi har planlagt, så er det mer frekvens vi snakker om, enn å ta ned ruter. Så får vi se. Men dette er nok noe som både vi og sikkert alle andre følger fra dag til dag, uke til uke, sier Karlsen.

Det er også kun snakk om reduksjoner i vinterprogrammet.

– Vi gjør ingenting nå for sommersesongen neste år, sier Norwegian-sjefen.

– Hva med for eksempel Spania-ruter i vinter, vil dere ta ned frekvensen der?

– Det er litt for tidlig å si. Vi har en lavere frekvens allerede til utenlandsdestinasjoner, så får vi se om vi skal gjøre noe mer med det, sier han.

Det er for tidlig å gjøre noe med sommersesongen neste år, ifølge Norwegian-sjefen.

Max tilbake

Norwegian varslet onsdag å ha inngått avtale om leie av to Boeing 737 Max for levering på nyåret.

Det markerer flytypens tilbakekomst i flåten etter at Max-fly verden over ble satt på bakken i 2019 etter ulykkene i Indonesia (2018) og Etiopia (2019), som krevde 346 menneskeliv.

Samtlige av Norwegians Max-fly ble tilbakelevert til eierne i forbindelse med selskapets redningsplan.

Les også

Norwegian vil øke med inntil 20 fly i 2022

De nye Max-flyene ble godkjent av amerikanske luftfartsmyndigheter i november 2020 og europeiske luftfartsmyndigheter i januar 2021. Fredag godkjente også Kina flytypen.

– De vi vil ha

Karlsen forklarer at flyene som nå leies, er de to siste som Norwegian leverte fra seg av den nye typen.

Flyene er allerede konfigurert og lakkert for Norwegian, og de kan settes inn allerede tidlig neste år hvis man ønsker, påpeker han.

– Det var jo noen av de Max’ene som vi kanskje ikke ville ha, mens dette her definitivt er de vil ha, som har den siste «spekken», ikke minst på motorene, som er veldig attraktive, sier Norwegian-sjefen.

Les også

Max-fly forsvinner fra Norwegian-flåten for første gang

– Svært attraktiv

Leieavtalen for flyene har samme betingelser som leieavtalen for 13 Boeing-fly av typen NG 737–800, som meldt i oktober.

– Det er viktig for oss at vi får til en god deal. Prisen vi betaler er svært attraktiv, svært attraktiv, vil jeg si, sier Karlsen.

Norwegian betaler kun leie for tiden flyene er i luften, såkalt PBH/power-by-the-hour, både for inneværende vintersesong og neste.

Dette til forskjell fra konkurrenter som SAS, som også har et langt mer aggressivt vinterprogram.

Nykommeren Flyr har imidlertid tilsvarende gunstige timeleieavtaler for eksisterende flåte på 3–5 fly til godt ut på nyåret. Den nylig varslede avtalen for seks Max-fly som skal innfases til våren, har det imidlertid ikke.

Les også

Flyr setter inn seks Boeing Max neste år: – Kommer til å være uproblematisk

Må ha fleksibilitet

Norwegian-sjefen humrer når spurt hvordan han klarer å få i stand såpass gunstige leieavtaler.

– Ja, det er ganske unikt. Hvorfor vi har klart det? Nei, vi har klart det.

– Hvordan kan konkurrentene konkurrere mot dette?

– Jeg går ut ifra at andre prøver å få til noe lignende. Men, dette er på en måte et ledd i det som vi har snakket om før, at vi er nødt til å skape en fleksibilitet igjennom lavsesong, frem i tid, sier Karlsen, og fortsetter;

– Nå har vi på alle flyene vi har leiet utover de 50 vi har i dag, den fleksibiliteten også for neste vinter.

Les også

Norwegian-sjefen vil ha flere fly: – Vi er mer konkurransedyktige enn på lenge

Han gjentar som sagt til E24 tidligere i høst at flyselskapet bør opp i en flåte på 80–90 fly «så fort som mulig» for å få fullt utnyttet skalafordeler, og få senket enhetskostnadene.

– Jeg tror at når man trimmer kostnadssiden tilstrekkelig så er det vanskelig å komme enda lenger ned uten at man får større skala. Det er det som skal få setekilometerkostnaden ned (..) men hovedutfordringen nå er covid, sier Karlsen.

Norwegian legger frem trafikktall for november førstkommende mandag 6. desember kl. 08.00.

Les også

SAS-sjefen om omikron-konsekvenser: – La oss være ærlige, det er ingen som vet

Les også

Ville mistet pengemaskin ved Norwegian-konkurs: – Det første vi tenkte, var «hva kan vi gjøre?»

Les på E24+

Det er når våren kommer «nye» Norwegian får sin store test

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om

  1. Kampen om luften
  2. Norwegian
  3. Luftfart
  4. Coronapandemien
  5. Flyselskaper
  6. Geir Karlsen
  7. Coronaviruset

Flere artikler

  1. Norwegian bekrefter: – Ser på enkelte kapasitetsendringer

  2. Norse får driftstillatelse fra Luftfartstilsynet

  3. Én million fløy med Norwegian i november

  4. Nordmenn trosser coronafrykten: – Det virker som om reiselysten er der

  5. Norwegian-sjefen vil ha flere fly: – Vi er mer konkurransedyktige enn på lenge