Internasjonale resultater

Apples personverngrep gir annonsetrøbbel for Snap

Snapchat-eierens utsikter er svakere enn ventet, og aksjen faller bratt i etterhandelen.

Medgründer og konsernsjef Evan Spiegel i teknologiselskapet Snap.
  • André Haugen
Publisert:

Snap, selskapet som eier bilde- og videodelingstjenesten Snapchat, har vært en av de store vinnerne under coronapandemien.

Aksjen har steget over 50 prosent på Wall Street så langt i år, noe som vitner om høye forventninger blant investorene i forkant av torsdagens resultat for tredje kvartal, som ble sluppet etter stengetid på Wall Street.

Selv om resultatet er nær i tråd med forventningene, skuffer Snap med en forventet omsetning på mellom 1,65 og 1,2 milliarder dollar i fjerde kvartal. Analytikerne hadde på sin side ventet 1,35 milliarder dollar på tampen av året, ifølge Bloomberg.

Aksjen stuper 25 prosent i etterhandelen.

Annonsetrøbbel

Medgründer og konsernsjef Evan Spiegel forklarer de svake utsiktene med en endring Apple har gjort rundt personvern på iPhone. Da endringen ble kjent februar ble den hyllet av Spiegel, som mente de var til gode for forbrukerne. Men han varslet allerede da at det ville skape problemer for annonsørene på kort sikt, ifølge CNBC.

Da Apple lanserte operativsystemet iOS 14 fikk brukerne mulighet til å velge om apper og tjenester skal kunne spore dem på tvers av nettsteder og apper. Denne typen sporing har blitt brukt til å måle hvor effektive annonser er.

– Den nye Apple-løsningen skalerte ikke slik vi forventet, og har gjort det vanskeligere for våre annonsepartnere å måle og styre deres annonsekampanjer for iOS, skriver Spiegel i en melding gjengitt av kanalen.

Også rivalene Facebook og Twitter faller i etterhandelen, noe som tyder på at investorer frykter at problemene Spiegel sikter til også vil gjelde for disse.

Selskapet har opplevd en massiv bruker- og salgsvekst de siste årene, og har frem til nå slått analytikernes forventninger i flere omganger.

Etter tredje kvartal hadde selskapet 306 millioner brukere, en økning på 57 millioner, eller 23 prosent målt mot fjoråret, og over ventede 302 millioner.

Passerer milliarden for første gang

De samlede inntektene endte litt under forventning, med 1,07 milliarder dollar. Det er første gang selskapet drar inn over én milliard dollar i løpet av et kvartal.

Gjennomsnittlig inntekt per bruker landet på 3,49 dollar, også dette under forventningen som lå på 3,63 dollar.

For et vekstselskap som Snap er en av nøkkelverdiene veksten i antallet aktive daglige brukere. Så langt har selskapet til gode å tjene penger, men tapene har krympet jevnt og trutt.

I tredje kvartal endte nettoresultatet på minus 71,9 millioner dollar. Det er en betydelig bedring fra året i forveien, da tapet endte på nesten 200 millioner dollar. Det er også mye bedre enn analytikernes forventning om et tap på 145 millioner dollar.

Les også

Snap med kraftigste vekst på fire år

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om

  1. Internasjonale resultater
  2. Snap
  3. Snapchat
  4. Sosiale medier
  5. Resultatrushet

Flere artikler

  1. Facebook reklameinntekter endte på 28,28 milliarder dollar

  2. Twitter økte reklameinntektene

  3. Ny resultatuke på trappene: Tror Tesla håvet inn over 110 milliarder kroner

  4. Netflix venter knallsterk «Squid Game»-vekst

  5. Netflix-aksjen raser etter vekstbom og forventninger om brems