Tørrlastindeksen

Fredriksen-rederi går glipp av viktig scrubber-premie

Nær all inntjening for Golden Oceans capesize-skip kommer fra et kollapset spotmarked fremover, etter at det ikke sikret flere lange kontrakter før stupet. Samtidig hindrer coronaviruset rederiet fra å innstallere lønnsomme rensesystemer på enkelte skip.

KJØPER: John Fredriksen kjøpte i januar seg opp i Golden Ocean gjennom Hemen Holding. Selskapet eier nå i underkant av 35 prosent av tørrlastaksjene, i tillegg til at det er eksponert mot den gjennom en såkalt TRS-avtale.

Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix
  • Anders Nybakken Kvale
  • Ine Brunborg
Publisert:,

Analytikere omtaler Golden Oceans resultater lagt frem tirsdag morgen, som «sterke».

– Alt i alt var driften og de finansielle tallene for fjerde kvartal sterke i vårt syn, og overgikk forventningene i det som var et fallende marked, skriver Pareto Securities-analytiker Eirik Haavaldsen i et notat.

Les på E24+

Dette er Norges viktigste biotek-investorer

– Begrenset dekning av flåten

Alt er riktignok ikke positivt for tørrlastrederiet som domineres av John Fredriksen.

– Selskapet sikret ingen ytterligere timecharter-dekning (lange kontrakter) i fjerde kvartal, når spesielt begynnelsen var ganske sterk.

– Dermed er dekningen for 2020 veldig begrenset for capesize-flåten, med bare to skip på en fast rate (22.750 dollar dagen) og to andre med floor/ceiling-kontrakter, kommenterer Pareto-analytikeren.

Pareto påpeker at Golden Ocean dermed så å si kun er i spotmarkedet nå, i en tid med svært lavt ratenivå.

Tørrlastmarkedet begynte å bli tynget mot slutten av fjoråret. I år har det kollapset, blant annet på grunn av coronaviruset.

Capesize-indeksen, som viser prisen store tørrlastskip får for å frakte varer, ligger tirsdag på 2.638 dollar per dag, ned fra rundt 35.500 dollar ved inngangen til fjerde kvartal.

Ratene er nå godt under rederienes såkalte «cash break-even», som er det som må til for å dekke driftskostnader og gjeldsforpliktelser. Det betyr at pengene renner ut for rederiene.

Går glipp av full scrubber-effekt

Etter at de nye utslippsreglene for skipsfarten, IMO 2020, trådte i kraft, har det vært mer lønnsomt for rederiene som har installert såkalte scrubbere, et slags rensesystem for eksosgass.

Dette omtales som en «scrubber-premie», som allerede har materialisert seg.

IMO 2020 ga rederiene i hovedsak to valg: Enten punge ut for å installere scrubbere, eller benytte drivstoff med mindre svovel, som er dyrere enn det som tidligere ble brukt.

Golden Ocean har inngått et veddemål på at scrubbere vil gi en premie mot å frakte med dyrere drivstoff på 23 av skipene i flåten på 79 skip.

Selskapet meldte imidlertid i forbindelse med kvartalsrapporten at det kun har gjennomført 14 av installasjonene.

Samtidig er ferdigstillelsen av installeringen av scrubbere på enkelte skip blitt utsatt på grunn av coronaviruset.

– Om det betyr at skipene står fast på verftet eller om tidsplanen har blitt dyttet er uklart, men det betyr at scrubber-fordelene ikke oppnås over hele flåten, fremhever Haavaldsen i Pareto Securities.

– Interessant nivå å kjøpe seg inn på

Arctic Securities-analytiker Jo Ringheim forklarer at utsettelsene gjør at inntjeningen og estimatene i det korte bildet vil komme noe ned.

– Det vil ikke slå så mye på tallene med tanke på hvor svakt markedet er på grunn av virussituasjonen, men det er klart at estimatene for første halvår vil falle, noe som gjelder for hele sektoren, kommenterer han overfor E24.

Han trekker frem at situasjonen påvirker selskapenes verdi, men at aksjene i dag handles til store rabatter til de underliggende verdiene.

– Faktisk så stor at selskapene priser inn et fall på mellom 15–40 prosent for skipsverdier. Ser vi på selskapene som har moderne tonnasje og/eller scrubbere, som for eksempel 2020 Bulkers, Star Bulk og Golden Ocean, tjener disse mer enn det indeksratene gir inntrykk av.

– Vi mener at de lave verdsettelsene er et interessant nivå å kjøpe seg inn på, trekker Ringheim frem.

Arctic Securities har et kursmål på 8,10 dollar og en kjøpsanbefaling på Golden Ocean.

Pareto har en salgsanbefaling med et kursmål på 39,3 kroner. Det siste året er tørrlastaksjen ned 18 prosent til kurs 41,7 kroner på Oslo Børs.

Clarkson Platou mener det er begrenset oppside i aksjen «inntil omfanget og den økonomiske nedgangen av coronaviruset er bedre forstått», ifølge en oppdatering, også omtalt av TDN Direkt.

– Utfordrende scenario

Golden Ocean Group fikk et driftsresultat på 45,8 millioner dollar i fjerde kvartal, opp fra 42,6 millioner dollar i samme kvartal året før. Det er i tråd med forventningene om 46 millioner dollar, ifølge estimater fra Infront.

Resultatet etter skatt landet samtidig på 41 millioner dollar i fjorårets fjerde kvartal. Det er opp fra 23,6 millioner dollar i fjerde kvartal året før.

Styret besluttet et utbytte på 5 cent per aksje for fjerde kvartal 2019, lavere enn ventede 13 cent per aksje.

– Golden Oceans solide ytelse fortsatte i fjerde kvartal, til tross for svakere rater. Selv om selskapets inntjeningspotensial har blitt demonstrert i løpet av fjoråret, gir markedet nå et utfordrende scenario som vil påvirke resultatene våre på kort sikt, sier styreleder Ola Lorentzon i en melding.

Her kan du lese mer om

  1. Tørrlastindeksen
  2. Golden Ocean
  3. Arctic Securities
  4. Pareto Securities
  5. Rederier
  6. John Fredriksen
  7. Tørrbulk
mail
E24

Start dagen med

Morgengryn Logo

Hold deg oppdatert på de viktigste nyhetene, de siste nøkkeltallene, og dagens kalender. Tilbudet er gratis.

Flere artikler

  1. Flere tørrlastaksjer stiger på svak Oslo Børs

  2. Potensielle utsettelser av skipslevering: – Kan være positivt i et dårlig marked

  3. Stor scrubber-effekt for skip i tynget tørrlastmarked

  4. Annonsørinnhold

  5. Analytikerne venter kraftig resultatfall for Fredriksens Golden Ocean

  6. Viruseffekten tynger tørrlastmarkedet: Baltic Capesize i minus for første gang