Bilmarkedet bidro til Hydro-nedtur: – Det slår rett inn i våre salg

Norsk Hydros salg til bilindustrien har falt kraftigere enn ventet, etter usikkerhet om verdensøkonomien. – Det slår rett inn i våre salg, sier Hydro-sjef Hilde Merete Aasheim.

LAVERE ETTERSPØRSEL: Usikkerhet i det globale markedet slår rett inn i Hydros salg i segmentet for «ekstruderte løsninger», som blant annet inkluderer deler til biler, trailere og elektronikkindustri.

Norsk Hydro
Publisert:

Da Børsen åpnet fredag falt Norsk Hydro med over ti prosent, etter å ha levert svakere tall enn ventet i fjerde kvartal og tapt penger på bunnlinjen for femte kvartal på rad.

Bakteppet for nedturen er svakere priser og global usikkerhet.

Blant dem som merker smellen er det som tidligere var kjent som Sapa, og som nå er en del av Hydros segment «Ekstruderte løsninger». Virksomheten leverer blant annet deler til bilindustrien, elektronikkbransjen og bygningsindustrien.

– Det er jo et resultat av det som skjer i det makroøkonomiske bildet, sier konsernsjef Hilde Merete Aasheim i Hydro til E24.

– Vi ser effekten av disse handelshindringene, vi ser effekten av den usikkerheten som sprer seg, og det slår rett inn i våre salg, sier hun.

Ekstruderte løsninger-segmentet driver en betydelig virksomhet i Europa, Nord-Amerika, Sør-Amerika og Asia, med 140 produksjonsanlegg i 40 land.

Volumene i segmentet falt hele 14 prosent i fjerde kvartal, målt mot samme periode året før, påpeker Norsk Hydro. For året sett under ett var volumene ned ni prosent i denne virksomheten.

– Vi guidet på negativ vekst i tredje kvartal, men det har vært mer enn det, sa Aasheim på en presentasjon i Oslo fredag.

SVAKERE SALG: Hydro melder om at bestillingene fra bil- og transportindustrien avtok mer enn ventet i fjerde kvartal, etter usikkerhet om den globale veksten.

Norsk Hydro

Biler og lastebiler rammes

Det europeiske markedet for ekstruderte løsninger ble påvirket av svak etterspørsel fra bilindustrien og transportsektoren, og generelt lav industriaktivitet, sier Hydro. I Nord-Amerika merket selskapet negativ utvikling innen lastebiler og trailere.

– Det er spesielt transport- og bilsegmentet, med lavere salg av biler. Men det også det kommersielle segmentet «truck and trailers», altså transport. Transport av varer er veldig sensitivt til signaler til om økonomien går godt eller ned, og der har vi stor eksponering, sier Aasheim.

Aasheim venter også at de utfordrende markedene skal fortsette inn i 2020, på grunn av global usikkerhet. Men selskapet understreker at sikten er dårlig i dagens marked.

– Dette kan svinge fort, og kontraktene er korte, så det er vanskelig å lese mer enn en eller to måneder fremover, sier Aasheim.

MERKER USIKKERHETEN: Norsk Hydros konsernsjef Hilde Merete Aasheim opplevde nedgang i etterspørselen fra bilindustrien i fjerde kvartal, noe som bidro til svakere tall enn ventet.

Trond Reidar Teigen / NTB scanpix

Kraftig resultatfall

Generelt ble 2019 et krevende år for Norsk Hydro, med minus på bunnlinjen i alle kvartaler.

Resultatet etter skatt ble på minus 2,37 milliarder kroner i fjor, mot 4,32 milliarder kroner året før.

Det justerte driftsresultat, som Hydro mener gir det beste bildet av den underliggende driften i selskapet, falt i fjor til 3,36 milliarder kroner, fra 9,07 milliarder kroner året før.

Hovedårsaken til nedgangen er at prisene på alumina og aluminium. Hadde det ikke vært for fallende råvarekostnader og positiv valutautvikling, ville det justerte resultatet ha vært i minus for fjoråret, ifølge en oversikt fra Hydro.

Det justerte resultatet i segmentet for ekstruderte produkter, som blant annet leverer bildeler, elektronikk og bygningsmateriale som vinduer og dører, falt 58 prosent til 85 millioner kroner i fjerde kvartal, og falt 16 prosent til drøye to milliarder kroner for 2019 sett under ett.

Stenger ned og selger

Hydro jobber nå med kostnadskutt og forbedringer, for å nå selskapets mål om å forbedre driftsresultatet med 7,3 milliarder kroner fra 2018 til 2023. Totalt har selskapet redusert kostnadene sine med én milliard kroner i 2019, mens målet for året var på 500 millioner kroner.

I segmentet for ekstruderte produkter har selskapet stengt ned en rekke anlegg som del av omstillingen, som Redditch og Rotherham i Storbritannia, Pinto i Spania og Belton og Kalamazoo i USA.

I tillegg har flere lagre og kontorer blitt stengt, og en rekke andre anlegg er nedbemannet eller forenklet. Hydro har også solgt anlegg i Spania, Vietnam og Romania, og bokførte en gevinst på rundt 300 millioner kroner fra disse salgene.

– Ekstruderte løsninger jobber med ytterligere løsninger og initiativ for å realisere målet om forbedringer på én milliard kroner, sa Aasheim under presentasjonen fredag.

GRØNN LØSNING: Hydros CIRCAL-løsning tar i bruk resirkulert aluminium til bygningsfasader, som her på en bygning for Ticon Eiendom i Drammen.

Ticon Eiendom

Hydros grønne håp

Det er særlig ett område som skiller seg positivt ut i Hydros område for ekstruderte produkter, der volumene har økt. Dette gjelder selskapets virksomhet innen bygningssystemer.

Nå håper Aasheim at initiativ som EUs nye «Green New Deal» skal bidra til økt etterspørsel etter grønne løsninger på dette området, som Hydros grønne bygningsløsning CIRCAL, et konsept for bygningsfasader med bruk av resirkulert aluminium.

Hydro har inngått 60 kontrakter for denne løsningen på ett år, noe som tilsvarer rundt 10.000 tonn metall. Målet er å øke salget av CIRCAL-løsningen til 25.000 tonn i 2020 og 40.000 tonn i 2021.

– Vi har i utgangspunktet en god posisjon med å produsere lavkarbonprodukter. Green Deal dreier seg både om å sette et veldig klart og ambisiøst mål på klimautslipp og det å bli karbonnøytralt i 2050 som det første kontinentet, sier Aasheim.

– Så er også Green Deal med på å gjøre europeisk industri sterkere, med incentiver til å kjøpe grønt og resirkulere, og også sikre antidumpingtiltak. Lavkarbondelen er spennende for oss, for vi har jo de produktene i dag. Vi må også peke på det positive i dette, sier Hydro-sjefen.

GRØNN LØSNING: Norsk Hydro håper på solid salgsvekst for den grønne bygningsløsningen CIRCAL.

Norsk Hydro