Lufthansa med resultatvarsel: Flyaksjer faller over hele Europa

Flyselskaper fra hele Europa faller på børsene etter at den tyske flygiganten Lufthansa varslet om svakere resultater.

En Airbus A320-200 tilhørende Lufthansa avbildet på Oslo Lufthavn. I bakgrunnen kan man se en av Norwegians langdistansefly av typen Boeing 787 Dreamliner.

Foto: Vidar Ruud NTB scanpix
Publisert:

Flygiganten Lufthansa varslet søndag en svakere utvikling i 2019 enn tidligere ventet, og det slår ut i flyaksjer over hele Europa mandag.

Lufthansa venter nå å få en justert ebit-margin på 5,5-6,5 prosent i 2019 (netto driftsmargin, journ.anm.), mot tidligere anslag på 6,5-8,0 prosent. Det resulterer i en justert ebit på 2.000-2.400 millioner euro, ifølge meldingen fra selskapet.

Anslagene inkluderer en økning i drivstoffkostnader på 550 millioner euro, på tross av det nylige oljeprisfallet.

Lufthansa skriver at langdistanserutene fortsetter å levere sterkt, særlig transatlantisk og til Asia, men dette er ikke nok til å unngå et resultatfall:

– Pågående sterke resultater i langdistanse oppveier kun delvis yield-presset (press på passasjerinntjeningen, journ.anm.) i Europa, som er skapt av en bred overkapasitet i markedet og aggressivt voksende lavkostnadskonkurrenter, skriver Lufthansa.

– Mye av dette er grunnet svakere resultat enn ventet for Eurowings og det er spesielt andre kvartal som ser dårlig ut for lavprisselskapet til Lufthansa-gruppen, sier flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs i WinAir til E24.

Meldingen fra Lufthansa sender både deres egen og andre flyaksjer i rødt mandag (kurser oppdatert 11:30):

  • Lufthansa er ned 10,6 prosent
  • Ryanair er ned 4,6 prosent
  • EasyJet er ned 4,9 prosent
  • Wizz Air er ned 3,2 prosent
  • Norwegian er ned 2,3 prosent
  • SAS er ned 0,4 prosent

Da Lufthansa slapp regnskapstall i april viste de også dårligere resultater, og flyselskapet forklarte det med dyrere drivstoff (økt oljepris) og overkapasitet i markedet.

Les også

Bare oljeprisen og svenskekronen kan redde SAS-overskuddet i år

Verst i lavpris

Det er særlig i lavprisselskapet Eurowings at situasjonen er tøff nå.

Mens Lufthansa-gruppen venter en netto driftsmargin (EBIT) på mellom syv og ni prosent for nettverksselskapene Lufthansa, Swiss, Austrian og Brussels Airlines, venter de en negativ margin på mellom fire og seks prosent i Eurowings.

Ser man på den geografiske utviklingen er det særlig i Tyskland og Østerrike at marginene er kraftig under press og Lufthansa mener overkapasiteten av flyseter skyldes konkurrenter «som er villige til å akseptere betydelige tap for å øke deres markedsandel».

– Både nettverksselskapene og Eurowings vil på det sterkeste forsvare sine ledende markedsposisjoner, samtidig som de fokuserer på å sikre lønnsomhet, skriver Lufthansa.

De varsler at nettverksselskapene vil stramme enda mer inn på kapasitetsplanene sine, og at det særlig til kommende vintersesong (2019/2020) knapt vil bli noe vekst.

– Resultatvarselet ser i første rekke ut til å skyldes sviktende salg i Tyskland og Østerrike, skriver meglerhuset DNB Markets, som ventet at nyheten ville prege flyaksjer i hele Europa.

Både DNB Markets og flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs påpeker imidlertid at både Norwegian og SAS er relativt lite eksponert mot de tyske og østerrikske markedene. Samtidig er de ikke helt skjermet:

– De tre største aktørene mellom Skandinavia og Berlin, Norwegian, EasyJet og SAS, tror jeg sliter med å levere positiv inntjening på Berlin rutene i 2019, sier Elnæs.

– Våre resultatestimater i Norwegian er på linje med konsensus, men vi mener nyhetsstrømmen fra selskapet fremover vil kunne dempe bekymringene knyttet til likviditetssituasjonen, skriver DNB Markets, som har en kjøpsanbefaling på Norwegian og et kursmål på 60 kroner per aksje.

Les også

Nå er Norwegian største flyselskap mellom Norden og Spania

Varsler nye kostnadstiltak innen kort tid

Både Tyskland og Østerrikes hovedstad Wien har de siste årene vært en stor kamparena i luftfarten, og mange av de store lavprisaktørene har pumpet inn ny kapasitet til de viktigste flyplassene og byene i regionen.

– Knalltøff konkurranse fra EasyJet, Ryanair og WizzAir i det tyske hjemmemarkedet gir røde tall for Eurowings sine kort og mellomdistanse ruter i Europa. Billettprisene er under kraftig press og forsterkes av svakere enn forventet salg av billetter for sommeren, sier Hans Jørgen Elnæs.

– Kostbasen for Eurowings er høyere enn konkurrentene og dermed blir tapene større hvis Eurowings skal matche konkurrentenes billettpriser, legger han til.

Lufthansa skriver selv at arbeidet med å «strømlinjeforme kostnadsbasen i Eurowings går saktere enn ventet» og at lavprisselskapet har besluttet å ta «ytterligere omstillingstiltak som det vil presentere innen kort tid».

Det er samtidig mer enn bare i Tyskland og Østerrike at flymarkedet er tøft om dagen, og det har både SAS og Norwegian merket.

I januar varslet Norwegian kutt i både ruter og baser, særlig i Sør-Europa, på grunn av for lav lønnsomhet og tøff konkurranse.

Da SAS la frem sine kvartalstall i slutten av mai uttalte ledelsen at etterspørselen etter reiser i Europa i sommer er lavere enn før og SAS-sjefen sa at mange aktører kjører aggressive kampanjer for tiden.

Aktører som Ryanair har også varslet en svak sommer i år.

– Jeg kan konstatere at etterspørselen til sommeren i år er noe lavere enn vi hadde regnet med, særlig til sol- og badedestinasjoner i Europa. Det er det heller ikke bare vi som sier, sa Rickard Gustafson.

Les også

– Gunstig avtale for SAS

Les også

Nå er Kjos størst til Spania

Les også

Disse to jokerne kan redde SAS' overskudd

Her kan du lese mer om