Nel venter ekstraordinære kostnader

Hydrogeneksplosjonen i Sandvika skjedde som følge av en monteringsfeil, ifølge Nel. Nå sier selskapet at de vil sjekke alle lagringstanker i Europa for å utelukke lignende feil.

EKSPLODERTE: En hydrogentank eksploderte på en Uno-X-stasjon i Sandvika mandag 10. juni

Foto: Ole Berg-rusten NTB scanpix
Publisert:,

Nel skal sjekke alle lagringstanker i Europa etter hydrogeneksplosjonen i Sandvika tidligere denne måneden.

Det kommer frem i presentasjonsmaterialet Nel har presentert i forbindelse med en pressekonferanse fredag formiddag.

Samtidig varsler selskapet at de forventer ekstraordinære kostnader i 2019.

– Jeg vil starte med å beklage overfor dem som direkte og indirekte ble berørt av Kjørbo-hendelsen. Spesielt vil jeg beklage til dem som ble brakt til legevakten med lettere skader, sier Nel-sjef Jon André Løkke i en uttalelse.

Konsernsjef Jon André Løkke i Nel

Foto: Nel

Vil koste «noen titalls millioner»

Til E24 forteller Løkke at kostnadene knyttet til hendelsen fordeler seg i tre kategorier: Arbeidet rundt å finne årsaken til eksplosjonen, undersøkelsene som skal gjøres av alle lagringstanker i Europa og kostnader knyttet til å få de europeiske stasjonene i drift igjen.

– Vi har brukt all tid og krefter på å finne rotårsaken til hendelsen, og har derfor ikke helt oversikt over kostnadene, sier han.

– Det vi kan si er at det ikke blir snakk om et tresifret millionbeløp, men noen titalls millioner.

Han forklarer samtidig at man senere også må se på hvordan forsikringer og ansvarsforhold kommer inn, noe som selvsagt vil bli motregnet.

Les også

Nel: Gasslekkasje i høytrykkstank forårsaket mest sannsynlig hydrogeneksplosjonen

– Startet i en plugg

Tidligere har GexCon uttalt at eksplosjonen skjedde etter en lekkasje i en høytrykkstank. Nå forklarer Nel at problemet kom som følge av feilmontering av en plugg.

– Vi kan konkludere med at lekkasjen startet i en plugg i en av tankene i høytrykkslageret som en følge av en monteringsfeil. Vi vil nå fortsette undersøkelsene og analysene for å forstå de mulige mekanismene som forårsaket antennelsen, sier direktør Consulting, Geirmund Vislie i GexCon.

Høytrykkstanken hvor lekkasjen fant sted skal ha blitt laget av tredjeparts-leverandører, sammen med enkelte komponenter laget av Nel.

Løkke i Nel forklarer til E24 at systemet er sertifisert av en tredjepart for hydrogenbruk i Europa.

– Det finnes en bolt på hver side av hver tank. Disse har en indre sirkel og en ytre plugg som begge er boltret fast i tanken. Imellom dette er det tetningsmidler. Og alt dette skal monteres med riktig moment. Her ser det ut til at det er gjort en feil, forklarer Løkke til E24.

Les også

Anonyme tyske investorer eier rundt en fjerdedel av Nel

Venter å gjenåpne stasjonene i tredje kvartal

– Nel har en urokkelig målsetting om at det ikke skal være noen farlige hendelser ved våre anlegg. I dag starter derfor arbeidet med å implementere lærdommen fra den alvorlige hendelsen på Kjørbo, samt å dele kunnskapen med resten av den globale hydrogenbransjen, sier Løkke.

Basert på de foreløpige funnene fra GexCon varsler Nel at de vil iverksette et «omfattende program for å implementere nye sammenstillingsrutiner, prosedyrer og manualer».

– Vi tar hendelsen svært alvorlig. Stasjonen på Kjørbo var levert av Nel, og vi har mobilisert alle våre ressurser, både for å komme til bunns i saken, og for at kundene våre raskest mulig skal få stasjonene sine i normal og sikker drift, sier Løkke.

– Hydrogenstasjonene i Europa er av samme generasjon som Kjørbo, og vi forventer å kunne gi klarsignal til å gjenåpne stasjonene utover i tredje kvartal, fortsetter Løkke.

Les også

Sandvika-eksplosjonen: Forsker frykter at hydrogenutviklingen vil stoppe opp

Stengte stasjoner

Tilbake i 2016 inngikk Uno-X, Nel og Nippon Gases (tidligere Praxair) et samarbeid i selskapet Uno-X Hydrogen for å bygge ut hydrogenstasjoner i Norge. Totalt har selskapet laget tre stasjoner, og inntil eksplosjonen var det planlagt fire nye i år.

Stasjonen som eksploderte i Sandvika var den første som ble åpnet som følge av samarbeidet.

Uno-X har i etterkant av eksplosjonen forrige uke varslet at de ikke vil selge hydrogen på sine tre stasjoner før selskapet er helt sikre på at teknologien er trygg. Samtidig har drivstoffstasjonskjeden opplyst at de legger planer om nye stasjoner på is inntil videre.

I tillegg til Uno-X sine stasjoner i Norge har Nel opplyst at ytterligere ti stasjoner er stengt som følge av eksplosjonen. Av disse eier Asko en, samtidig er det tre stasjoner i både Tyskland og på Island.

Selskapet har anbefalt stasjonseiere i både Europa og USA å stenge stasjonene sine til man har avklart hva som var årsaken til eksplosjonen.

Her kan du lese mer om