XXL-sjefen spår store problemer for konkurrentene

Et dårlig kvartalsresultat gjør ikke Fredrik Steenbuch søvnløs. Han vil satse videre på nettet, mens blikket rettes mot Østerrike.

KVARTALSRESULTAT: Fredrik Steenbuch, administrerende direktør i XXL, mener dårlig vær har mye av skylden for det dårlige resultatet han la frem fredag.

Foto:
  • Martin Hagh Høgseth
Publisert:

– Fremtiden er kjeder som oss, netthandlere og kanskje enkelte spesialister. De som ikke har fått integrert nettet i kjeden sin vil uten tvil få store problemer over tid, sier administrerende direktør i XXL, Fredrik Steenbuch til E24.

Fredag presenterte han resultatene for andre kvartal for sportskjeden. Der fortalte han at kjeden ville roe ned takten i antallet nye butikkåpninger, og rette fokuset i større grad mot netthandelen.

– Jeg tror at om 5–10 år står nettsalget i retail for 40 prosent av markedet, det må vi ta alvorlig. Vi ønsker å ha så høy andel av nettsalg som mulig, sier direktøren.

Han forteller at selskapet i andre kvartal økte netthandelen med 26 prosent, samtidig viser han til svenske Sportamore som hadde en vekst på 10 prosent.

Dårligere enn forventet

Sportskjeden leverte et driftsresultat (ebitda) før andre inntekter og kostnader på 211 millioner. På forhånd var det forventet et driftsresultat (ebitda) før andre inntekter og kostnader på 240 millioner, ifølge SME Direkt.

Sportskjempen hadde en omsetning på 2,05 milliarder kroner i kvartal, mot ventet 2,18 milliarder kroner. I andre kvartal i fjor hadde XXL en omsetning på 1,9 milliarder kroner.

Les også

XXL-resultatet skuffer forventningene

Markedet tok ikke resultatet til XXL særlig godt imot. Aksjekursen i selskapet falt kraftig fra start på Oslo Børs etter kvartalsresultatet. Klokken 11.15 handles aksjen for 78,50 kroner, ned 7,10 prosent.

Dårlig vær i hele Norden får en stor del av skylden for det dårlige resultatet. Likevel er det Sverige får i stor grad ansvaret for at resultatet ble dårligere enn ventet.

Sverige får skylden

Selskapets svenske avdeling kan vise til et driftsresultat (ebitda) før andre inntekter og kostnader på bare 48 millioner kroner, 36 millioner lavere enn samme kvartal i fjor.

Sterk priskonkurranse og utstrakt bruk av kampanjer hos søta bror, trekkes frem av selskapets administrerende direktør som årsaker.

– Prispresset i Sverige vil fortsette, men det avtar. Vi er den eneste som kan overleve noe sånt. Vi har 15–20 prosent lavere kostnader enn våre konkurrenter. Så dersom de forsøker holde på sånn lenge, så er de ferdig mens vi lever, de har ikke råd til det, sier Steenbuch, før han forteller hva han egentlig mener om resultatet fra Sverige.

– Visst jeg skal være veldig forsiktig, er det veldig synd at Sverige leverer dårlige resultater. Men med tanke på hva dette har gjort med konkurrentene våre, så plager det meg ikke et sekund på lang sikt. Dette har svekket konkurrentene veldig, hevder han til E24.

Les også

Sportsgigant fikk reklamebot: Svarte med å klage inn 11 konkurrenter for det samme

Selskapet har i dag butikker i Norge, Sverige og Finland, samt nettbutikk i Danmark. I tredje kvartal står Østerrike for tur, hvor det i løpet av andre halvår skal etableres to nye butikker. Den første åpner allerede mot slutten av tredje kvartal.

Åpner i Østerrike

Steenbech tror ikke selskapet vil oppleve problemer med ekspansjonen utenfor Norden, på samme måte som andre har opplevd tidligere.

– Vårt konsept vil være unikt i Østerrike. Når vi har det tilpasser vi oss og tenker riktig, sier Steenbech, som likevel mener det finnes en hovedutfordring for satsingen i Østerrike.

– I Østerrike er man avhengig av å kommunisere på en annen måte enn i Norge. I Norge kan du rope ut at vi har de laveste prisene og fortelle hvorfor. Dersom du gjør det samme i Østerrike, blir det oppfattet som om du selger et dårlig produkt. Der må vi si at vi har de største merkene. Du må si du har det største utvalget, og det må være til de beste prisene. Dersom vi snur den regelen så går det galt. Dette er slike ting som man fort kan gjøre galt, som nordmann i utlandet, sier Steenbech.

Les også

Snømangel gir kraftig resultatfall for XXL

Les også

Nettrival med H&M-frieri

Les også

– Det er helt utrolig

Her kan du lese mer om

  1. XXL
  2. Netthandel
mail
E24

Start dagen med

Morgengryn Logo

Hold deg oppdatert på de viktigste nyhetene, de siste nøkkeltallene, og dagens kalender. Tilbudet er gratis.

Flere artikler

  1. XXL tar grep i Østerrike: – Vi har ikke gjort en god nok jobb

  2. Kald vår dempet XXL-resultatet

  3. – Det bare kollapset

  4. Annonsørinnhold

  5. XXL skuffer som ventet

  6. Slutter etter 11 år på topp: – Lenge siden jeg har vært motivert