Dypt kursfall for «verdens beste» innen supply
Kjell Inge Røkkes og John Fredriksens SolstadFarstad har sunket som et skipsanker på Oslo Børs. Torsdag presenteres kvartalsresultatet.
– Vi er den tredje største aktøren målt i antall skip og hvis du ser på kvaliteten på skipene så er vi det beste selskapet, sa John Fredriksens nære medarbeider Harald Thorstein i februar.
Da presenterte han og Aker-sjef Øyvind Eriksen planen om å fusjonere Aker-kontrollerte Solstad Offshore med Fredriksens Deep Sea Supply og det gjeldstyngede Farstad Shipping.
Etter en omfattende refinansiering hvor første og fremst obligasjonseiere måtte omgjøre sine obligasjoner til aksjer var det fusjonerte selskapet SolstadFarstad en realitet i slutten av juni.
Men aksjekursutviklingen har siden vært alt annet enn «verdens beste».
Seadrills redningsplan: Staten og bankene slipper tap
Kursen mer enn halvert
Aksjen var verdsatt til 12,50 kroner i fusjonen som ble gjennomført i slutten av juni og handles torsdag til 5,77 kroner på Oslo Børs.
Med over 30 milliarder kroner i gjeld og et marked for supplyskip som fortsatt er svært svakt, blir spørsmålet om rederiet vil være klar til å betjene gjelden når avdragene normaliseres igjen i 2021.
Analytiker Karl-Johan Molnes i Norne Securities kobler kursnedgangen til oljeprisutviklingen.
– Det har inntil nå med oljepriser mellom 40 og 50 dollar sett ut som om SolstadFarstad fikk flere ben å snuble i enn flere ben å stå på, sier han til E24.
Han peker på at fusjonen brakte med seg mange plattformsupplyskip fra Fredriksen-rederiet Deep Sea Supply og i noen grad fra Farstad Shipping som vil være avhengig av en betydelig bedring i markedet for å kunne gi inntjening.
Men de siste ukene har oljeprisen tatt seg oppover igjen.
– Nå har oljeprisen løftet seg til 55–65 dollar og Saudi-Arabia er i ferd med å gjennomføre en ny politikk med mer forståelse innenlands med større konfrontasjoner med Iran om Yemen, Irak og Libanon. Dersom dette løfter oljeprisen over 70 dollar vil det løfte alle oljeservice segmenter, inkludert supplyskip, sier han.
På den basis konkluderer Molnes slik på spørsmålet om SolstadFarstad må gjennom en ny refinansiering eller ikke:
– Når vi ser hvor høyt oljeprisen går i 2018 vil vi vite om den første runden av refinansieringen var nok.
Solstad Farstad bokfører oppkjøpsgevinst i milliardklassen
Fusjonsgevinst
SolstadFarstad fikk i andre kvartal et brutto driftsresultat på 148 millioner kroner.
Resultat før skatt ble imidlertid positivt med 895 millioner kroner. Men det tilsynelatende gode resultatet før skatt skyldes at det ble regnskapsført en gevinst på 1,54 milliarder kroner som en følge av trekantfusjonen i vår.
SolstadFarstad-ledelsen understreket da resultatet for andre kvartal ble fremlagt at det først i de kommende kvartalsregnskapene man kan få et godt bilde av hvordan gigantrederiets løpende inntjening er.
Selskapets regnskap for tredje kvartal offentliggjøres torsdag kveld, mens ledelsen avholder sin presentasjon fredag formiddag.