Flyanalytiker er trygg på at det blir oppkjøp: – IAG og Norwegian vil ha hverandre

Hans Jørgen Elnæs tror Norwegian ser IAG som den beste partneren de kan få. Men det vil koste flykjempen å sluke Norwegian, mener han.

TROR PÅ KJØP: Hans Jørgen Elnæs mener IAG og Norwegian vil være en god match. Det neste budet vil nok ligge innen akseptable rammer, tror han.

  • Hans Jordheim
Publisert:

Mandag skrev den spanske avisen Expansion, som formidlet nyheten uten kildehenvisning, at den spansk-engelske flykjempen IAG forbereder et tredje bud på Norwegian.

Budet skal ligge på 330 kroner per aksje. Det tilsvarer en gevinst over aksjeverdi på 35 prosent, etter at Norwegian-aksjen stengte på omtrent 250 kroner på Oslo Børs fredag.

– Jeg tror nok 330 kroner aksjen er i underkant og jeg fester uansett ikke så mye lit til Expansion. Men jeg er sikker på at det kommer et nytt bud og det tror jeg vil ligge innen akseptable rammer, sier flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs til E24.

Les på E24+ (for abonnenter)

Norwegians gjeld er mer enn et problem. Den er selve forklaringen på selskapets suksess

– Bjørn Kjos og styreleder Bjørn Kise har tro på Norwegians forretningsplan og verdsetter selskapet basert på underliggende verdier, ikke ut ifra hva det er verdt i dag. De ser at selskapet har en verdi som ligger vesentlig over dagens kurs, sier Elnæs.

Derfor tror han det er mer sannsynlig at et salg ender med en verdsettelse av Norwegian-aksjen på 400-tallet.

Norwegians kommunikasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen skriver følgende i en e-post:

Flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs i WinAir

Foto: WinAir

– IAG må svare på spørsmål om sine planer. Det vi kan konstatere er at IAG har gått inn på eiersiden i Norwegian og i tillegg vist interesse for hele selskapet. Det betyr at et internasjonalt og profesjonelt luftfartskonsern har tro på Norwegians forretningsmodell og globale vekststrategi.

Kommer til dekket bord

På fredag gikk IAG-sjef Willy Walsh ut og uttalte at det ikke er hans stil å gjennomføre et fiendtlig oppkjøp.

– Hvis vi gjør noe, er vi ansvarlige og vil komme med de nødvendige kunngjøringene, men jeg regner ikke med å være tvunget til å gjøre noe i kommende uker eller måneder, sa Walsh til Reuters.

Elnæs mener at å signalisere dette er helt essensielt for IAG, og han tror også at Norwegian forstår at Walsh ikke ønsker å kjøpe et selskap som ikke vil ha ham.

Men Norwegian vil ha ham, er Elnæs' analyse.

– Norwegian ser nok på IAG som den beste partneren de kan få. De komplimenterer hverandre godt, for IAG er ikke store innen lavkostnads langdistanseflyvninger. Og å få IAG som partner kan hjelpe Norwegian å realisere selskapets verdi.

Les også

O'Leary om å kjøpe Norwegian: – Som å fange en fallende kniv

Willy Walsh uttalte fredag at dette ikke er en handel han «må» gjøre, og Elnæs poengterer at det er fullt mulig for IAG å vokse generisk innen lavkostnads langdistanseflyvninger, gjennom flyselskapet Level.

– Men IAG ser nok at Norwegian er en bedre «catch». Der er bordet dekket, de har fly og flyordre som gjør at de mye raskere kan komme i posisjon enn gjennom Level. IAG får nok ikke en sånn mulighet igjen.

Til salgs - til rett pris

– Det fins et ordtak om at til den rette prisen er alt til salgs, men det har jeg faktisk aldri vurdert. Min ambisjon har vært å drive Norwegian og få frem de verdiene så aksjonærene skal ha noe igjen for å satse på Norwegian, uttalte Norwegian-sjef Bjørn Kjos til pressen da IAGs interesse ble kjent.

Norwegians økonomi har 22,3 milliarder kroner i netto rentebærende gjeld. I fjor gikk selskapet med underskudd for første gang siden 2014 og de har varslet milliardtap for første kvartal i år.

Det fikk analysesjef Karl Johan Molnes i Norne Securities til å kalle Norwegian et bunnløst sluk.

– Dette er virkelig ille. Jo, Norwegian vil nok komme seg gjennom sommeren, men «that’s about it», sa han til Dagens Næringsliv i mars.

Les også

Eksperter tror flypassasjerer fnyser av Norwegians pengetrøbbel

– IAG bør kjøpe et konsern i drift

IAG bør ikke være interessert i å vente og se om Norwegian faktisk går konkurs, mener Elnæs.

– Se hva som skjedde med Air Berlin, som gikk konkurs i fjor. Selskapet ble veldig fragmentert, og det vil kunne skje med Norwegian også. Derfor må IAG kjøpe mens de er i drift, for det er ikke bare å kjøpe 100 fly fra et konkursbo. Da trenger man plutselig 1000 piloter og 7000 crew og de må man hente et sted.

Han mener IAG helt problemfritt vil kunne håndtere problemene Norwegian for øyeblikket har med den økonomiske basen, og vektlegger heller styrken i at selskapene benytter seg av samme type fly.

Her kan du lese mer om

  1. Norwegian
  2. Luftfart
  3. Bjørn Kjos

Flere artikler

  1. Kraftig Norwegian-opptur etter fornyede budrykter

  2. Nå vil amerikanerne kopiere Norwegian

  3. – Jeg tror IAG gjerne vil ha Norwegian

  4. Annonsørinnhold

  5. Vil ikke kjøpe Norwegian likevel

  6. Meglerhus om Norwegian-frier: Vil ha tiden på sin side