Kid-sjefen om børsnoteringen: Derfor har detaljhandel en plass på Børsen

Mandag ble interiørselskapet Kid børsnotert. Administrerende direktør Kjersti Hobøl mener flere detaljhandelselskaper bør følge i deres fotspor.

BØRSNOTERT: Her ringer Kid-sjefen Kjersti Hobøl i bjellen med finansdirektør Petter Schouw-Hansen.

E24/Victoria Armstrong
Publisert:,

Da Hobøl ringte i børsbjellen klokken 12.00 mandag formiddag, ble Kid ble offisielt børsnotert med tickeren «Kid».

Dette etter at to andre detaljforhandlere, XXL og Europris, har gjort sitt inntog på Oslo Børs i løpet av det siste året.

Til tross for at interiørgiganten tilhører en bransje som er noe utradisjonell å finne på Oslo Børs, mener Hobøl at retail-selskaper kan være spennende tilskudd i aksjemarkedet.

Les også

Gjelsten og partnere satser 1,5 mrd. i Tromsø

Har en plass på Børsen

– Retail-selskaper har en plass på Børsen. Man har sett at retail kan være en nisje for investorene å gå inn i som har vært undervurdert tidligere. Når investorene ser at det ikke lenger er så attraktivt innenfor oljesektoren, leter man etter nye sektorer å gå inn i. Da kan retail være en spennende investering, sier Hobøl til E24.

Hobøl forventer at flere aktører fra bransjen vil kunne komme til å børsnotere seg i fremtiden.

(saken fortsetter under bildet.)

SPENT: Kid-sjef Kjersti Hobøl tror børsnoteringen er positivt for selskapet.

E24/Victoria Armstrong

– Jeg tror det kan komme flere lignende firmaer til børsen. Det er fint at det blir flere av oss. Da er det flere analytikere som følger selskapene, og disse kan mye om trend og utvikling.

Les også

– Noen ganger gjør man det bra, andre ganger dårlig

Vil bli mer jobb

Hobøl, som har vært i Kid siden 2010, sier til E24 at hun tror børsnoteringen vil føre til en tøffere jobb som sjef. Men økt arbeidsmengde skremmer henne ikke.

– Jeg forventer at det vil bli enda mer jobb nå som vi er børsnotert, men jeg håper det blir en berikelse for alle som jobber i selskapet. At markedet følger med og ser hva vi gjør, kan gi gode innspill til oss. Det blir en vinn/vinn-situasjon.

Som en av få kvinner som leder et børsnotert selskap håper Hobøl at kvinneandelen etter hvert kan stige. Hun mener derimot at det krever mye dedikasjon for å nå toppen.

Les også

Milliardkjeden Europris skal på børs: Sjefen mener de kan bli 50 prosent større

– Man klarer det man vil, men man må jobbe mye og stå på. Det handler om dedikasjonen, at man lever og ånder for selskapet. Hvis man ikke gjør det, orker man ikke dette over tid.

Gjelsten Holding solgte 15 millioner aksjer i børsnoteringen, tilsvarende 36,9 prosent av aksjene i selskapet etter utstedelse av drøyt 5,6 millioner nye aksjer. Den profilerte investoren Bjørn Rune Gjelstens investeringsselskap eier etter dette 49,2 prosent av aksjene i selskapet.

Blandet mottagelse

Å delta i børsnoteringer på Oslo Børs har ikke alltid vært like lurt, og som flere andre selskaper faller Kid den første handelsdagen.

Emisjonen i forbindelse med Kid-noteringen ble gjort på 31 kroner per aksje. Aksjen handles for 29,7 kroner kort tid før stengetid på Oslo Børs, hvilket gir en nedgang på drøyt fire prosent.

Til sammenligning ble XXL-emisjonen gjennomført på 58 kroner, aksjen steg 6,9 prosent den første handelsdagen, og har senere gått som en kule. Sportskjeden er opp 55 prosent fra noteringskursen.

Europris-aksjen ble priset til 45 kroner, falt to kroner første handelsdag og er ned rundt 4,9 prosent siden notering.

Her kan du lese mer om