Lønnsomheten faller i Orkla

Hevder Konkurransetilsynet svekket omsetningen, i forbindelse med med avtalesansen da Orkla kjøpte Rieber.

STORE OPPKJØP: Konsernsjef i Orkla Åge Korsvold (t.v.) og Stein Erik Hagen varslet i 2012 at selskapet har kjøpt Rieber & Søn.
Publisert:

Omsetningen økte, men marginene faller for mat - og merkevarekjempen. Det er det store bildet for Orklas forretningsmessige utvikling i fjerde kvartal.

Oppkjøpet av Rieber & Søn har gitt Stein Erik Hagens Orkla fart i omsetningen. Men samtidig presses selskapets lønnsomhet.

Storoppkjøpet til om lag seks milliarde kroner, skulle koste Orkla dyrt på flere måter.

- Lang ventetid fra Konkurransetilsynet har satt sitt preg. Det er trolig derfor vi ser fall i salget, sa Atle Vidar Johansen, administrerende dirketør for Orkla Foods, under torsdagens presentasjon av konsernets resultater for fjerde kvartal 2013.

Spørsmålet han svarte på kom fra en av de mange fremmøtte analytikerne, som lurte på hvorfor den organiske veksten var ned 6 prosent.

Orklakjøpet av Reiber, som står bak blant annet markedsdominerende Toro, ble stoppet av Konkurransetilsynet 5. mars. 26. april fikk konsernet godkjennelsen de trengte av myndighetene.

- Var behandlingstiden en overraskelse for dere?

- Ja, det vil jeg si. Det varte lenger enn ventet. Men det skal sies at dette henger sammen med myndighetene i EU, og ikke bare det norske tilsynet, sier Johansen til E24.

I en børsmelding omtalte Orkla stoppbeslutningen fra Konkurransetilsynet «et ubegrunnet varsel».

Hvor mye Orkla tapte på stansen av kjøpet i fjor vår, ønsker ikke Johansen å estimere.

Svekket omsetning

I fjorårets fjerde kvartal oppnådde Orkla et driftsresultat (EBITA) på 1.026 millioner kroner, ned fra 1.117 millioner kroner i samme periode i 2012.

Orkla forklarer nedgangen med gevinst fra et salg av et eiendomsprosjekt i 2012, men fastslår at driftsresultatet for merkevarevirksomheten var på nivå med sammenlignbart kvartal året før.

Konsernets driftsinntekter økte med 12,5 prosent, fra 8.421 millioner kroner i fjerde kvartal 2012, til 9.478 millioner kroner i samme periode i fjor.

På bunnlinjen satt selskapet igjen med 569 millioner kroner, som var en svekkelse fra 629 millioner kroner i tilsvarende kvartal i 2012.

Vil selge i Russland
Mens merkevarevirksomheten Orkla Foods økte både topp og bunnlinje, sliter konsernet med satsingen i Russland.

I rapporten varsles det at Orkla Brands Russia opplever en krevende markedssituasjon. I lys av dette er det iverksatt en prosess for å avhende dette selskapet.

Driftsresultatet i Orkla Foods endte i fjerde kvartal på 422 millioner kroner, mot 368 millioner kroner i tilsvarende periode i 2012.

Selskapene i Sverige, Finland og Baltikum hadde både topplinje- og resultat­vekst.

Orkla varsler også at kostnads­synergier fra integrasjonen av Rieber & Søn bidro positivt i kvartalet, og dette arbeidet går i henhold til plan. Ved årsskiftet var årstakten på kostnads­synergiene i overkant av 150 millioner kroner.

Men, i rapporten skriver selskapet at både Orkla Foods Norge og Orkla Foods Danmark har gjennomført en krevende integrasjonsprosess, og at salgsutviklingen for disse selskapene var svakere enn i 2012.

For året som helhet var driftsinntektene 33.045 millioner kroner, mot 29.896 millioner kroner i 2012. Driftsresultatet ble 3.163 millioner kroner i 2013, mot 3.359 millioner kroner i 2012.

Det er foreslått et utbytte fra Orkla i 2013 på 2,50 kroner per aksje.

Les også:

Ruzicka ny sjef i OrklaDette ventes i denne ukens resultatskredAlle peker på én mann: Han blir toppsjef i OrklaMarkedet skuffet over Korsvold-exitOrkla truer med å flagge utOrkla-sjefen:- Ikke tilfreds med resultatet

Publisert:
Gå til e24.no