Har kapret nær to millioner kunder på én måned

Telenor har svært hurtig sikret seg en stor kundebase i Myanmar. Men konsernsjef Jon Fredrik Baksaas håper minst på tigangeren.

KJEMPEVEKST: Telenor åpnet i helgen nettverket i Yangon i Myanmar. Det norske selskapet har nå kapret nær to millioner kunder i landet.
Publisert: Publisert:

Rundt én måned etter at Telenor sparket i gang sin virksomhet i Myanmar, har selskapet kapret nær to millioner nye abonnenter i landet.

Dette kunne en aldri så lite fornøyd konsernsjef opplyse om under selskapets resultatpresentasjon på Fornebu onsdag.

Jon Fredrik Baksaas minner om at de er i en tidlig fase og at dette gir «statistisk drahjelp», men samtidig ser han stort potensiale i et marked med over 50 millioner mulige Telenor-kunder.

- Vi synes det er en knakende god begynnelse, og vi har som ambisjon å bli markedsleder, sier han til E24.

PÅ TALERSTOLEN: Konsernsjef Jon Fredrik Baksaas la onsdag frem Telenors resultat for det tredje kvartalet.

Telenor har ikke tidligere uttalt eksternt hvor mange kunder de har tatt sikte på, men på direkte spørsmål gjennomfører den tidligere finansdirektøren litt rask hoderegning.

- Det er mellom 50 og 55 millioner mennesker, penetrasjonen skal i løpet av tre år opp til 60 prosent og vi skal være markedsleder. Da får du et kundetall som ligger mellom 20 og 30 millioner, sier han.

Telenor har så langt lansert tjenester i tre av Myanmars største byer. Fortsatt er det utfordringer relatert til den fysiske utrulling av nettet og noen kapasitetsproblemer, men de finansielle målene ligger fast:

Driften skal gå i null før av- og nedskrivninger (EBITDA break-even) innen tre år fra lisenstildelingen, og det siktes mot maksfinansiering på én milliard dollar inkludert lisensavgiften.

Mister kunder i Thailand

Mens Telenor gjør store fremskritt ett sted i Asia, er imidlertid utviklingen dystrere i et annet.

I Thailand mistet Dtac 259.000 abonnenter i tredje kvartal, og inntektene falt med 30 millioner kroner år over år. Den gjennomsnittlige inntekten per bruker (ARPU) falt med seks prosent i lokal valuta.

Thailand, som tidligere har vært en vekstmotor i Telenors asiatiske virksomhet, ser nå ut til å ha rusk i maskineriet.

- Det har gjennom året vært stadig flere spørsmålstegn ved utviklingen. Disse var først og fremst knyttet til makroutviklingen etter militærregjeringens inntog, og det ga nok en dipp umiddelbart, men det har kommet seg litt igjen, sier Baksaas.

Det var på vårparten i år at landets forsvarssjef tok over makten i landet.

- Var for kjappe

I Thailand har i tillegg telekommarkedet måttet omstille seg fra et konsesjonsbasert regime til et lisensbasert.

- Dette har gjort at alle operatørene har fått mer margin å konkurrere med, sier Baksaas.

Endringen har senket Telenors regulatoriske kostnader i landet fra over 30 prosent i tredje kvartal 2013 til 22 prosent i samme kvartal 2014. Målet er rundt 15 prosent.

- Omtrent en tredjedel av kundebasen som er fortsatt på det gamle regimet, sier Baksaas, og tar litt selvkritikk på vegne av konsernet.

- Vi må erkjenne at vi var litt for kjappe med å ta ut effektene av dette i fjor, og har fått svi litt på grunn av det i andre kvartal og nå i tredje kvartal. Så håper vi at vi har tettet det nå.

- Dette vil altså være tilbakelagt neste år?

- Vi må ha tettet det. Vi kan ikke sitte og se på svekkelse mer enn det vi har fått i år.

Les også:

Telenor: Har aldri hatt høyere inntekter- Det er fortsatt store utfordringer- Telenor mistet dyktige ansatte i ett helt år etter at Comoyo ble lagt nedBaksaas gir seg som Telenor-sjef i 2016Nå er Telenors smarttelefon til under 60 dollar lansert i Asia

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om