Advarer mot Google
Schibsteds styreleder advarer mot å svekke norske medieselskaper samtidig som Google og andre internasjonale medieaktører dominerer mer og mer.
Les også: Schibsted ikke til salgs
- Et ensidig fokus på nasjonal konkurranse blir som å rydde solstoler på akterdekket på "Titanic". Det er ikke dette det dreier seg om, mener Ole Jacob Sunde.
- Det er en stor fordel for Norge å ha store medieaktører som har kunnskapene og ressursene til å stå sterkt i forhold til globaliseringen også for mediene. Hvis vi til slutt bare står igjen med Googléne, dominerer de internasjonale, annonsedrevne mediene. Og da har vi virkelig en trussel mot meningsmangfoldet, sier Ole Jacob Sunde.
- Det blir aldri aktuelt å gå under 50,1 prosent i Media Norge, sier styrelederen i Schibsted.
- Schibsted ser en økende interesse ute. Det er trolig bortimot dobbelt så mange meglerhus som i dag har Schibsted på radaren som tilfellet var for ett år siden. Det er store markedsledere som Citibank, Goldman Sachs og ABN Amro som nå følger oss, sier Sunde.
Sunde selv er en ivrig avisleser, og tror papiravisene vil overleve i lang tid.
- De gode avisbedriftene har fulgt to strategier: De har opprettholdt kontantstrømmen i nedgangstider ved å kutte kostnader. Og ikke minst Schibsted har brukt plattformen som avisene har gitt til å skaffe seg nytt forretningsvolum. De har videreutviklet egne merkevarer på nettet eller overtatt nettvirksomheter som er etablert blant nettbrukere.