Sterkeste tørrlastmarked på ti år: Analytiker venter mer ratehopp

Tørrlastaksjene til John Fredriksen og Tor Olav Trøim har bykset stort i kjølvannet av at fraktmarkedet beveger seg betydelig oppover.

Bildet viser utviklingen til Baltic Dry-indeksen fra nyttår til torsdag. Tørrlastindeksens toppunkt ble nådd i 2008. Da gikk den opp i 11.793 poeng - for deretter å bli senket av finanskrisen.
Tørrlastindeksen
  • Anders Nybakken Kvale
Publisert:

Inntjeningen til shippingselskaper er kjent for å svinge voldsomt, blant annet på grunn av sesongvariasjoner.

I vår er det tørrlastrederiene som peker seg ut som en av de klare vinnerne.

Samleindeksen Baltic Dry, som følger skipenes fraktinntjening, nådde onsdag sitt høyeste nivå på over ti år. Torsdag endte den på 2.750 poeng.

De store skipene, kalt Capesize, drar indeksen oppover. Inntjeningen til disse er nå på om lag 33.800 dollar per dag, opp fra rundt 10.000 dollar per dag i begynnelsen av mars.

Det er en helomvending fra våren i fjor, da nivået på det laveste var på under 2.000 dollar. Virusutbruddet ble brutalt for tørrlastrederiene på grunn av den kraftige innskrenkningen av den globale handelen.

– Ganske perfekt bakteppe

Analysesjef Eirik Haavaldsen i Pareto Securities fremhever at det er de mindre skipene som har overrasket mest positivt hittil i år.

– Det er drevet av en kombinasjon av masse flåteforstyrrelser og sterk innhenting når det nå er mye lagre som må fylles og store hjul som skal i gang igjen når verden åpner mer og mer opp – særlig i Asia som er aller viktigst for tørrlast, kommenterer han.

Haavaldsen trekker frem at Capesize-markedet har kommet seg veldig den siste tiden.

– Og der har man jo et ganske perfekt bakteppe i at de mindre skipene tjener godt, for det er ikke noe tema å splitte laster, samtidig som stålmarginer i Kina er sterke, siden stålprisene er tilbake på 2008-nivåer.

Den brasilianske jernmalmprodusenten Vale har også mer produksjon i andre kvartal og fått orden på noen av sine tidligere eksportproblemer, påpeker analysesjefen.

– Så, legger man til at det nå er færre nybygg som kommer mens vi faktisk fortsatt ser skraping av gamle skip, så er det jo vanskelig å ikke ty til klisjeen om at «all stars are aligned».

Forretningsmennene John Fredriksen og Tor Olav Trøim kontrollerer hvert sitt tørrlastrederi på Oslo Børs, henholdsvis Golden Ocean og 2020 Bulkers. Trøim var Fredriksens høyre hånd før de to brøt fra hverandre i 2014.
Les også

Trøim-rederi har hentet inn børsraset: – Bare en smakebit

Aksjebyks

På Oslo Børs er fire tørrlastrederier notert: John Fredriksen-dominerte Golden Ocean, Tor Olav Trøim-selskapet 2020 Bulkers, Belships og Jinhui Shipping.

En rekke analytikere har den siste tiden blitt mer positiv til sektoren og aksjene, og aksjekursene til alle fire har fått seg et løft den siste tiden.

Slik er utviklingen siden årsskiftet:

  • Golden Ocean er opp 76 prosent
  • 2020 Bulkers er opp 69 prosent
  • Belships er opp 34 prosent
  • Jinhui Shipping er opp 135 prosent

E24s børskommentator skrev nylig at de to førstnevnte kan stå foran superprofitt.

Shippingtopp er positiv til få skipsbestillinger

Sjef for 2020 Bulkers, Magnus Halvorsen, uttalte sist uke til E24 at han er positiv til markedet rederiet seiler i fremover.

– Mye på bakgrunn av den mest attraktive tilbudsdynamikken man har sett i tørrlast på cirka 30 år. Ordreboken er historisk lav, med rundt fem prosent av den eksisterende flåten, og nye ordre vil i dag i hovedsak kunne leveres fra andre halvår 2023 og utover.

– Nybyggprisene stiger også, drevet av høye stålpriser og en kraftig ordreinngang fra containersektoren de siste månedene, som har fylt opp en stor del av verftenes ordrebøker for de neste årene, sier Halvorsen.

Analysesjef Eirik Haavaldsen i Pareto Securities følger shippingsektoren.

Haavaldsen i Pareto understreker at «å spå lenger enn fire uker frem i tørrlast egentlig er umulig».

– Men det er klart at sesongmessig voksende jernmalmproduksjon i særlig Brasil, fortsatt lav flåtevekst og mye havneproblemer og fortsatt gradvis global gjenåpning etter covid-19 med mye lagre som må fylles opp, gjør at man i hvert fall kan være optimistisk i andre halvår.

Pareto øyner Capesize-rater over 40.000 dollar per dag.

– Men det er jo ikke så langt opp dit lenger. Skipsverdiene kommer til å stige videre, og det er også veldig positivt å se at nybyggingsprisene nå faktisk stiger ordentlig for egentlig første gang siden 2013, konkluderer analysesjefen.

Et Capesize-skip har en «cash break-even», nivået som må til for å dekke driftskostnader og gjeldskostnader, på rundt 14.000 dollar.

Les også

Containerboom ga beste start på et shippingår siden finanskrisen

Les på E24+

Aksjene som kan stå foran superprofitt

Les også

Kjøpspress på flytende naturgass: – Drypper ned i fraktmarkedet

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om

  1. Tørrlastindeksen
  2. Baltic Dry
  3. Shipping
  4. Oslo Børs

Flere artikler

  1. Meglerhus venter mer byks for Fredriksens tørrlastaksje

  2. Knekk for shippingaksjer etter tilspisset handelskonflikt

  3. Analytikere øyner mer tørrlastbyks på børs

  4. Beste start på året noensinne for Fredriksen-rederi

  5. Containerboom ga beste start på et shippingår siden finanskrisen