Grønn teknologi

Vil på børs med hydrogensatsing: – Virker som det er litt medvind der ute

Den grønne bølgen på Børsen fortsetter. Teco 2030 ASA søker nå notering på Merkur Market, og hovedsatsingen er en hydrogen-brenselcelle til skip.

Teco 2030 ASA leverer eksosrensere (scrubbere) og utvikler en brenselcelle for skip, og vil nå søke notering på Merkur Market. Fra venstre: direktør for forretningsutvikling Tor-Erik Hoftun, konsernsjef Tore Enger og styremedlem Birgit Liodden.

Kjetil Malkenes Hovland, E24
  • Kjetil Malkenes Hovland
Publisert:,

E24 møter konsernsjef Tore Enger i Teco 2030 ASA på Tjuvholmen i Oslo, sammen med styremedlem Birgit Liodden og selskapets direktør for forretningsutvikling, Tor-Erik Hoftun.

Det Lysaker-baserte selskapet vil nå søke om notering på Merkur Market. Dermed fortsetter den grønne bølgen som har skyllet over Oslo Børs i år.

– Vi trenger en kilde som kan være med oss fremover på å finansiere de tingene vi skal gjøre, sier konsernsjef Tore Enger.

– Det er mye villig kapital i markedet, og det er mange typer stønader både i EU og Norge. Dette sammen tror vi er en veldig bra miks, sier han.

Enger var storeier og arbeidende styreleder i selskapet Vow ASA (tidligere Scanship) fra 2008 til 2017.

Les også

Erna Solberg vil satse på hydrogen

– Litt medvind

De siste månedene har EU og enkeltland som Tyskland og Portugal varslet store hydrogenplaner. Norges hydrogenstrategi fikk en dårlig mottagelse, men siden har statsminister Erna Solberg tatt til orde for å satse milliarder.

– Vi kan ikke si noe annet enn at det virker som det er litt medvind der ute, sier Enger.

– Det at man plutselig har fått det enorme oppsvinget der ute, det var det ingen som tenkte på da vi begynte med dette for noen måneder siden, sier han.

Oljetunge Oslo Børs har slitt etter coronakrise og oljeprisfall. Men det har vært oppgang for mange selskaper som leverer antatt bærekraftige løsninger, som Nel, Scatec Solar, Bonheur, Fjordkraft og Arendals Fossekompani.

Les også

Vil satse på hydrogenbåt til oppdrett: – Det går en del diesel

Satser på hydrogen-brenselcelle

Teco 2030 skal i første omgang levere eksosvaskere (scrubbere) til maritim sektor. Men på sikt er hovedsatsingen en brenselcelle for hydrogen, beregnet på skip og maritim industri.

– Vi prøver å hente et beløp som kan ta oss gjennom ganske mye av utviklingen av brenselcellen. Vi bygger også en bro med inntekter fra eksosvaskere. Vi skal ikke drive utvikling i tre år uten inntekt, sier Enger.

Brenselcelle-pakkene av typen PEM (proton exchange membrane) skal ha en kapasitet på hele 1,2 megawatt, og tar i bruk teknologi fra østerrikske AVL. Det Graz-baserte selskapet har 11.500 ansatte og lang erfaring med brenselceller.

Illustrasjon av Teco 2030s planlagte brenselcelle på 1,2 megawatt, sammenlignet med en dieselmotor til bruk i skip.

Teco 2030 ASA

– Markedet for brenselceller har så langt vært fokusert på busser, lastebiler og biler. Kravet til ytelse og driftsprofiler er imidlertid helt annerledes i maritim industri, sier Tor-Erik Hoftun.

Han sier det er behov for enheter som varer fra 35.000 timer (fire år) og oppover, og må passe fysisk inn i et skip. De må ha større kapasitet enn brenselceller som brukes i veitransporten.

– Der kommer vi med noe unikt, med et produkt som kan konkurrere på størrelse med dagens maskiner, samtidig som du får opp ytelsen. Ballard i Canada leverer celler på 200 kilowatt. Det er veldig bra, men det er ikke nok til større skip. Vi tenker at vi går stort med en gang, sier Hoftun.

Les også

EU-sjefen foreslår skjerpet klimamål: Vil kutte 55 prosent innen 2030

– Langt inne i prosjektet

Også Ballard har planer om å levere brenselceller i megawatt-klassen på sikt. Men Teco 2030 håper å være tidlig ute, og er sikre på at samarbeidet med AVL de neste årene vil resultere i et velfungerende produkt.

– Meget sikre. AVL jobber med alle de store OEM-ene (motorprodusentene, journ.anm.) i Europa og utlandet, de utvikler for både store og små og anerkjente produsenter. Vi føler at vi er i veldig gode hender, og det er ekstremt fokus på detaljer. Vi føler oss veldig komfortable, sier Hoftun.

Målet er å teste den første brenselcelle-pakken (stack) i årsskiftet 2021–2022.

– Så vi er ikke på startstreken, vi er egentlig langt inn i prosjektet, sier Hoftun.

Fra venstre: styremedlem Birgit Liodden, konsernsjef Tore Enger og direktør for forretningsutvikling Tor-Erik Hoftun i Teco 2030 ASA.

Kjetil Malkenes Hovland, E24

Vil utfylle norsk verdikjede

En norsk leverandør av brenselceller vil også tjene den norske verdikjeden innen hydrogen, påpeker teamet bak Teco 2030. Fra før leverer det norske selskapet Nel elektrolysører som bruker strøm til å skille ut hydrogen fra vann, og Hexagon Composites leverer lagringstanker for hydrogen.

– Dette utfyller de andre aktørene på hydrogenmarkedet i Norge, som er gode og tunge, men trenger enda mer muskler. Dette er med på å komplettere hele verdikjeden på hydrogen, som faktisk må være et premiss for at vi skal kunne ta ledelsen internasjonalt, sier Birgit Liodden.

Les også

Skal bli karbonnøytrale i 2050: – Hydrogen kan spille en stor rolle

Hun peker på at de store utfordrerne i bilbransjen som Nikola og Tesla har kommet utenfra, med den risikoen det innebærer. Liodden ser mindre risiko for Teco 2030, da Teco-systemet har lang erfaring fra skipsteknologi, og AVL har lang erfaring med teknologiutvikling innen motorer og brenselceller.

– Her har du to aktører som kommer fra hver sin industri med tung kompetanse og forståelse av verdikjeden og industrien sin, som kobler seg sammen på tvers av næringer. Da tar du ned risikofaktoren på en helt annen måte, sier hun.

Teco 2030 har så langt ikke vært i dialog med Nel, men sier at de er åpne for å prate med andre aktører og løfte sammen i hydrogenklyngen.

Les også

Nel-sjefen skuffet over manglende hydrogensatsing: Vurderer å gjøre nye satsinger utenlands

Venter inntekter fra scrubbere

Det Lysaker-baserte selskapet er splittet ut av Teco-gruppen, som har levert blant annet eksosvaskere (scrubbere) og annen skipsteknologi siden 90-tallet. Teco-systemet har 135 ansatte i Norge.

Teco 2030 har i samarbeid med AVL utviklet avanserte eksosrensere som fjerner partikler fra forbrenningsmotorer. De første leveransene av disse skal skje i fjerde kvartal i år.

– Diesel og tungolje kommer til å være en del av fremtidig energimiks, det kommer vi ikke unna. Vi har tilpasset oss regelverket fra 2020 med rensing av svoveloksider, og bruker det som plattform for oppgradering tilpasset fremtidige krav om å rense andre partikler og sot, sier Hoftun.

– Etter hvert skal vi også rense nitrogenoksider, og til slutt skal vi utvikle en enhet som fanger CO₂ og lagrer den i tanker, sier han.

Les på E24+

I havgapet utenfor Bergen vil han produsere og forsyne Norge og Europa med hydrogen

Vil bygge norsk fabrikk

Teco 2030 venter å utvide med 30 til 40 medarbeidere i Norge i første omgang, men det kan bli flere når det skal bygges et produksjonsanlegg for brenselceller i Norge. Går alt etter planen, kan det skje i 2023 eller 2024, opplyser Enger.

– I dag har vi sikret produksjon av inntil 60 megawatt på AVLs produksjonslinje i Tyskland. De gjør i utgangspunktet ikke produksjon, men har en linje for å sette ting i gang, sier han.

– Vi har noe år på oss til å få opp en produksjonsenhet i Norge. Vi har diskutert med AVL om å levere det som trengs for at den enheten skal kunne levere 300 til 400 megawatt i Norge. Det blir høyautomatisert produksjon, men det vil naturligvis også kreve mennesker, sier Enger.

Les også

EU satser på hydrogen: Vil bli verdensledende

Kjempeprosjekt langs Donau

Teco 2030 har inngått en intensjonsavtale om å delta i et omfattende europeisk hydrogenprosjekt til mange titalls milliarder kroner.

Blue Danube-initiativet skal produsere grønt hydrogen fra 2.000 megawatt sol- og vindkraft i Romania. Drivstoffet skal fraktes på skip langs den 2.800 kilometer lange elven Donau, mellom Tyskland og Svartehavet.

– Vi har skrevet en intensjonsavtale med en reder knyttet til dette prosjektet, for lektere som skal gå på hydrogen, sier Enger.

– Det prosjektet er kommet så langt at det ikke er noen vei tilbake. Det er store krefter involvert, sier han.

Styremedlem Birgit Liodden ser blant annet muligheter for Teco 2030 innen europeisk nærskipsfart. EU har skjerpet sine klimamål, og utslippene i skipstransporten kan kuttes raskt. EU planlegger å bruke mye penger på det grønne skiftet.

– Det du i praksis nå får gjennom EUs nye Green Deal med ny innovasjon og utvikling, det blir i prinsippet som en Marshall-pakke i EU. Jeg tror at akselerasjonen av nye løsninger kommer til å gå mye raskere og på tvers av næringer, sier hun.

Les også

Nel-sjefen overveldet av EUs hydrogensatsing

Les også

Equinor skal produsere hydrogen fra naturgass: – Håper dette kan overbevise Europa

Les også

Equinor planlegger hydrogenanlegg i Storbritannia

Her kan du lese mer om

  1. Grønn teknologi
  2. Teco Maritime
  3. Birgit Liodden
  4. Hydrogen
  5. Oslo Børs
  6. Merkur Market
  7. Børsnotering
mail
E24

Start dagen med

Morgengryn Logo

Hold deg oppdatert på de viktigste nyhetene, de siste nøkkeltallene, og dagens kalender. Tilbudet er gratis.

Flere artikler

  1. Shortselger fortsetter ordkrigen mot Nikola

  2. Nel i spansk hydrogen-samarbeid: – Det kan bli betydelige millionbeløp

  3. Aksjefest i Scatec Solar: Milliardgevinst for storeier Equinor

  4. Annonsørinnhold

  5. Vil satse på hydrogenbåt til oppdrett: – Det går en del diesel

  6. Betalt innhold

    Guide til grønne investorer: Hvor mye er en megawatt?