Nel satser stort på økt kapasitet: Nå ser han mot Kina

Nel bruker mye penger på å øke kapasiteten etter å ha fått en storkontrakt i USA, men selskapet forsikrer at finansieringen er i orden. Nå ser Nel mot Kina.

BRUKER PENGER: Konsernsjef Jon Andre Løkke i Nel ASA må bruke mye penger fremover, blant annet for å utvide kapasiteten til å oppfylle en kontrakt til flere milliarder kroner med lastebilprodusenten Nikola i USA. Men selskapet har finansiering på plass, og Løkke håper å kunne kapre nye kunder. Nå ser han blant annet til Kina.

Foto: Kjetil Malkenes Hovland, E24
Publisert:,

Hydrogenselskapet Nel bruker mye penger for tiden.

Selskapet har en ny fabrikk under bygging i Danmark og varslet i går at det skal bygge en ny fabrikk i Norge. Det skal gjøre selskapet i stand til å levere på de mange kontraktene det har inngått i det siste, og kanskje sikre seg enda flere kunder.

Nå kaster selskapet sine øyne på Kina.

– Kina har kommet kortere enn både Tyskland og USA, men de har så enorme ambisjoner at de fort vekk kan løpe fra de fleste andre land. Du vet hvordan det er når Kina bestemmer seg, da går de «all in», sier konsernsjef Jon André Løkke til E24.

Nel har etablert kontor i Shanghai og fått noen lokalt ansatte. Fra før har selskapet en lokal agent i Kina, som selger elektrolysører særlig fra Nels amerikanske enhet. Elektrolysører bruker elektrisitet til å konvertere vann til hydrogen.

Ifølge Løkke har Kina erkjent at landets strømnett ikke kan håndtere utelukkende elbiler, og derfor satser kineserne heller på hydrogenelektriske biler, busser og tungtransport.

– Vi har solgt utstyr til Kina fra USA i mange år, men vi vil også se om vi kan komme inn i Kina på fyllestasjonsiden. Så er det hele problematikken om man skal selge den nyeste versjonen, slik at du må passe på teknologien din, eller forrige generasjon. Det er krevende å gå inn i Kina, man må finne riktig modell, sier Løkke.

– Er det likevel fristende?

– Vi må forholde oss til Kina på en eller annen måte, hvis det kommer til å ta av. Det å bestemme seg for ikke å gjøre noe i Kina kan også ha store konsekvenser, sier han.

Les også

Nel vil bruke 150 millioner på Notodden: Mangedobler produksjonen etter milliardkontrakt

Nye fabrikker

Neste måned åpner Nel en ny fabrikk for hydrogenfyllestasjoner i danske Herning, og om to år skal en ny fabrikk som mangedobler kapasiteten på elektrolysørproduksjon stå klar på Notodden.

– Vi kommer til å bruke dette til å kommunisere med hydrogenmarkedet i vid forstand, for å vise hva vi faktisk driver med, sier Løkke.

Hydrogenselskapet sier at det har nok penger i kisten til å finansiere de store gjennombruddene sine, hvor den viktigste er den enorme kontrakten verdt mange milliarder kroner som Nel nylig inngikk med den amerikanske lastebilprodusenten Nikola, på leveranse av 448 elektrolysører.

– Vi mener vi er godt finansiert for å gjøre det vi planlegger nå. Så får vi alltid spørsmål om vi trenger mer finansiering, men den tid, den sorg. Hvis det kommer store muligheter, så må vi kanskje se på det på nytt, sier Løkke.

Utvikler fyllestasjon-konsept

Selskapets neste steg i USA blir å utvikle konseptene for fyllestasjonene som skal forsyne Nikolas lastebiler, hvor blant annet bryggerigiganten Anheuser-Busch har bestilt 800 stykker.

– Nikola bygger et helt eget konsept som ingen har bygget før. I felleskap utvikler vi et standard stasjons-konsept som skal være kopierbar t , sier Løkke.

– Vil det kutte kostnader, som vi har sett i sol- og vindbransjen?

– Skala har mye å si, men det er flere elementer. Vi har designet produktet vårt slik at det er mer kostnadseffektivt. Automatisering av produksjonen reduserer også kostnadene, og volumer bidrar. Når jeg ber en leverandør om tusen enheter i stedet for hundre, får jeg bedre pris. Så det er tre elementer som drar i samme retning, sier han.

Setter opp kontor i Seoul

Nylig fikk selskapet også et gjennombrudd i Asia, med en ordre på en fyllestasjon for hydrogen i Sør-Korea, som satser på å bygge ut et nettverk av slike stasjoner.

– Vi er i en prosess med å sette opp et nytt kontor i Seoul, sa Løkke på selskapets kvartalspresentasjon torsdag.

Selskapet hentet nylig inn 281 millioner kroner gjennom en emisjon og har også nær 480 millioner kontant i kassen, som det kan bruke på å levere det de har lovet og i tillegg på grep for å gjøre selskapet i stand til å sikre seg ytterligere kontrakter.

– Løper etter alle muligheter

Selskapet har blant annet fått kontrakter på å levere to fyllestasjoner for hydrogen i Tyskland og to hjemme i Norge, og jobber videre med å levere på viktige kontrakter i blant annet California.

– Vi leverer masse fyllestasjoner til California, hvor vi er dedikert leverandør til Shell. Vi løper etter alle muligheter, og det skjer mye på vestkysten i USA, sier Løkke.

– Det kommer til å skje mer på tungtransport. Vi leverer blant annet hydrogenproduksjon på stedet og fyllestasjoner til Sunline Transit Agency, som har planer om å ta i bruk 25 hydrogenbusser, sier han.

Her kan du lese mer om