Offshoreskip leies ut under driftskostnader: – Blir noen tøffe måneder fremover

Ratenivået for offshoreskipene som står for vareleveringen til oljeinstallasjonene i Nordsjøen har falt ned til 50.000 kroner i spotmarkedet. Det er ikke nok til å dekke skipenes driftskostnader, ifølge analytiker.

LAVE RATER: Utnyttelsen for offshoreskip i Nordsjøen har tidvis vært svært lav i det siste. Her illustrasjonsbilde av supplyskip fra Solstad Farstad ASA i opplag i Ålesund.

LAVE RATER: Utnyttelsen for offshoreskip i Nordsjøen har tidvis vært svært lav i det siste. Her illustrasjonsbilde av supplyskip fra Solstad Farstad ASA i opplag i Ålesund.

Foto: Halvard Alvik NTB scanpix
Publisert:

De siste dagene har oljeselskapene Equinor og ConocoPhillips leid inn skip til forsyningsoppdrag i Nordsjøen, til en daglig rate på mellom 40.000 og 50.000 kroner.

I spotmarkedet fikk forsyningsskipene Olympic Orion og Troms Capella oppdraget fra Equinor på torsdag, mens Stril Mar ble leid inn av Conoco samme dag, viser en oversikt hos Westshore Shipbrokers.

Forsyningsskipene (PSV) sørger for varelevering til oljeinstallasjonene til havs.

– De siste par ukene har det falt litt ned, med en gang utnyttelsen falt under 90 prosent falt ratene, sier offshoreanalytiker Inge Moy i Westshore til E24.

Ifølge analytikeren trenger denne skipskategorien 75.000 til 85.000 kroner for å dekke de rene driftskostnadene, altså utgifter til for eksempel mannskap og drivstoff.

Les på E24+ (for abonnenter)

Børskommentar: Går det mot bakrus etter oljefesten?

På toppen kommer utgiftene til renter og avdrag på rederienes lån.

Ratenivået akkurat nå innebærer dermed at skipene trolig leies ut med tap.

Annonsørinnhold

– Det er under driftsnivå. Med fallende utnyttelse blir det veldig vanskelig å holde ratene oppe for rederne, sier Moy.

Børskommentar (+): Siem-spådom bør skremme vettet av offshore-aksjonærene på Oslo Børs

– Flere fartøy kommer inn fra lange kontrakter og entrer spotmarkedet. I kombinasjon med litt lavere aktivitet får et mindre stramt marked, sier han.

I spotmarkedet i Nordsjøen har utnyttelsen for flåten av forsyningsskip ligget under 90 prosent de siste par ukene, og vært på 67 prosent på det laveste.

– Labert

For ankerhåndteringsfartøy (AHTS), som er utstyrt for å taue og ankre opp oljerigger, har utnyttelsesgraden vært lav store deler av den siste måneden, helt ned i 19 prosent, men kommet opp igjen slik at den nå er på 86 prosent.

Disse skipene trenger rundt 100.000 til 120.000 kroner per dag kun for å dekke driften, ifølge Moy.

Les også

Aker-sjefen om krisen i Solstad Offshore: – Vi investerte for tidlig

– Hvis du ser på ankerhåndtererne og riggaktivitet har det vært veldig labert de siste ukene. Utnyttelsen har ligget lavt, noe som har ført til at ankerhåndtererne har fått langt under hundre tusen, sier analytikeren.

– For øyeblikket er det utsolgt i Norge, men det er ikke noen utestående forespørsler. Vi forventer at vil løsne opp over helgen igjen, legger han til.

Har slitt tungt

Ratene svinger ofte mye i spotmarkedet. Da markedet strammet seg til i vår fikk Solstad Farstads båt millionrate, og det har også vært andre perioder med ratehopp i år.

De siste årene har offshorerederiene slitt tungt med overkapasitet, høy gjeld og lave rater i kjølvannet av oljenedturen.

Mange har vært gjennom finansielle redningsaksjoner, men problemene er langt fra over for alle.

Solstad Offshore varslet i oktober om nye forhandlinger i med kreditorene. Offshorerederiet frykter vinteren blir tøff, og trenger kreditorenes hjelp for å unngå en pengeskvis.

Børskommentar (+): Det er det Solstad-regnskapet ikke forteller, som kan avgjøre skjebnen til aksjen

Les også

Solstad-sjefen åpner for midlertidig krisehjelp til vinteren

– Tøffe måneder fremover

Vinteren er typisk en periode med lavere aktivitet i Nordsjøen. Også andre aktører har varslet at sesongen kan bli tøff.

Rederiet Dof meldte i tredjekvartalsrapporten denne uken at det er tegn til bedre markeder, spesielt i Nordsjøen der PSV-markedet er blitt bedre, men at utnyttelse og inntjening i ankerhåndteringsmarkedet har vært skuffende.

Og Dof-styret venter at «markedene forblir utfordrende i Nordsjøens vintersesong».

– Det ser ut akkurat som vi hadde forventet. Mindre aktivitet på grunn av færre rigger i arbeid, flere fartøy har kommet tilbake fra kontrakter som har gjort at det er for mange fartøy i spotmarkedet, selv om vi har sett at noen er lagt inn i opplag. Det blir noen tøffe måneder fremover, sier Moy.

– Det som kanskje er positivt i år i forhold til i fjor er at vi ser at det blir flere lengre kontrakter utenfor Nordsjøen, som tar opp fartøy, sier han.

Les også

Solstad Offshore tapte 447 millioner i tredje kvartal

Les også

Analytiker maner til gjeldskutt i Solstad

Annonsørinnhold