Gigantene vil gå etter Farstad

Analytikere trekker frem Kjell Inge Røkkes Aker og John Fredriksens Deep Sea Supply  som potensielle nye kjøpere av kriserammede Farstad Shipping, etter at redningsavtalen med Siem gikk i sluket.

REDNINGSPLAN I VASKEN: Det blir ikke noe av den planlagte redningsplanen mellom Farstad Shipping og Kristian Siem.

Foto: Halvard Alvik NTB scanpix
Publisert:,

Torsdag morgen ble det nemlig kjent at den ikke-bindene intensjonsavtalen mellom Farstad Shipping, Siem Oil Service Invest og Elliot Management ikke blir noe av.

Partene har forhandlet med Farstads kreditorer siden avtalen om restrukturering ble inngått i november 2016.

Farstad Shipping skriver i børsmeldingen at de nå jobber med å finne andre løsninger for å redde selskapet.

Gigantene kommer

Det er ikke kjent hva som gikk galt i forhandlingene med Farstads kreditorer, og det er ikke kjent hvilke løsninger Farstad nå jobber med.

Analytikere E24 har vært i kontakt tror det kan være duket for at gamle kjenninger nå kan komme på banen igjen.

Les også

Årets taperaksjer på Oslo Børs: – Vi beveger oss sidelengs langs bunnen

– I høst var det flere som var nevnt i tillegg til Siem. Blant annet Wilhelmsen, Fredriksen-systemet og Aker. Alle ble trukket frem i mediene som interesserte i selskapet, sier Turner Holm, analytiker i Clarkson Platou.

Ifølge Holm er Farstad et attraktivt selskap, men de kommer med en god del bagasje.

MULIG KJØPER? John Fredriksen

Håkon Mosvold Larsen

– De har en sterk markedsposisjon og en bra flåte, men utfordringen er at de har altfor mye gjeld i forhold til dagens markedsverdier. Derfor kan det være vanskelig å få inn nye penger så lenge dette er tilfellet, sier han.

Vidar Lyngvær, analytiker i SpareBank1 Markets er enig med Holm når det kommer til hvem som vil prøve seg på Farstad.

– Det er fryktelig vanskelig å si, men «on top of my head» tenker jeg kanskje Fredriksen, sier Lyngvær.

Les også

Aker åpner døren for Farstad

– Farstad har en attraktiv posisjon i Australia som er et beskyttet marked, og Deep Sea Supply har gått ut og sagt at de er interesserte i etablerte, beskyttede markeder. Om det var Australia de mente, vet man ikke, sier han.

Lyngvær vil ikke avskrive Aker, men presiserer at de allerede har brukt en del krutt på Solstad Offshore og Rem.

Bankene vil ikke ha Røkke?

Solstad Offshore fikk før sommeren 2016 Aker i ryggen og deretter slukte de Rem Offshore.

Kjell Inge Røkkes selskap har dermed skaffet seg betydelig makt i offshoremarkedet. Det tror Holm at kan være til hinder for en eventuell avtale mellom Aker og Farstad.

MULIG KJØPER? Kjell Inge Røkke

Knut Falch

– Jeg tror Aker er interessert i Farstad, men det kan hende at bankene ikke vil ha Aker som motpart i alle disse selskapene, ettersom det kan skape en «too big to fail»-situasjon, sier Holm.

Ifølge Karl-Johan Molnes i Norne Securities er det helt åpenbart at bankene har ønsket en annen aktør enn Aker.

– Det er tydelig at bankene ikke vil at Røkke skal ta over Farstad. Bankene og Giek (Garanti-instituttet for eksportkreditt journ. anm.) ønsker å dele rederiene over flere hender, sier han.

Kan overleve alene

I august uttalte Molnes til E24 at han så på det som sannsynlig at Farstad ville ende opp som en del av Røkkes offshoregigant sammen med Solstad Offshore og Rem Offshore.

Han mener status nå er en helt annen enn for et halvt år siden.

– Situasjonen er langt bedre for hele markedet nå. Farstad sammen med Røkke og Solstad i sommer var et tvangsekteskap i dårlige tider, sier Molnes.

– Etter Opec-kuttene og at Trump ble valgt til president, ser alt bedre ut, sier han.

Molnes tror at hvis oljeprisen nå fortsetter å stige vil vi se økt aktivitet, og at opplagstallene begynner å gå ned.

Han vil ikke spå hva som nå vil skje med Farstad, men sier det er flere muligheter.

– De kan overleve som selvstendig rederi, i et mindre format, slik Stig Remøy gjorde med Olympic, sier han.

Les også

Aker åpner døren for Farstad

Les også

Røkke tjener på egen skivebom

Les også

Milliardene som forsvant – vekstbransjen som ble symbolet på oljenedturen