Rederi gjenfødt på Børsen

Eitzen Chemical er kvitt gjelden. I dag ble de ringet inn på Oslo Børs – som Team Tankers.

NYTT NAVN - SAMME SELSKAP: Team Tankers, som i praksis er et gjenoppstått Eitzen Chemical, ringte seg i dag inn på Oslo Børs. Administrerende direktør Jens Grønning ringer i bjellen, til venstre for han står finansdirektør Andreas Reklev.

Jostein Nissen-Meyer
Publisert:,

Torsdag var det duket for årets andre notering på Oslo Børs.

Rederiet Team Tankers ringte seg inn, men det kan kanskje ikke kalles en fullverdig nynotering. Team Tankers er nemlig det gamle børsnoterte Eitzen Chemicals.

På tampen av fjoråret fikk det kriserammede kjemikalietankrederiet på plass en avtale der men konverterte selskapets store gjeld til nye aksjer, og man fikk dermed reddet selskapet.

Dermed var det også duket for frisk start på Oslo Børs, da under navnet Team Tankers.

Selskapet er nå formelt relokalisert til Bermuda.

Gamle Eitzen var norsk, men hadde riktignok de skipseiende datterselskapene i Singapore.

Ble kvitt kjempegjeld

Statusen i Eitzen var heller trist: Gjelden var på 850 millioner dollar, tilsvarende 6,7 milliarder kroner, skipsverdiene var bokført til 487 millioner dollar og selskapet hadde en negativ egenkapital på 295 millioner dollar.

Etter at kreditorene konverterte gjelden til aksjer i selskapet ble de gamle aksjonærene i praksis utradert, og ble sittende igjen med to prosent av aksjene i Team Tankers.

– Man besluttet jo å konvertere all gjeld til ny egenkapital for gi selskapet en ny start og finansiell fleksibilitet. Med ny eierstruktur og med reetablering av flåten på Bermuda ga det meningen med en ny notering. Rent teknisk så ble det en ny listing selv om det i praksis er et videreført Eitzen Chemical, sier finansdirektør Andreas Reklev til E24.

Nybygg førte til overkapasitet

Hvorfor havnet så Eitzen Chemical i uføre i første omgang?

Historien er kanskje ikke så ukjent for en syklisk bransje som shipping.

– Det ble bygget opp en stor flåte med relativt høy gjeldsbelastning tilbake i 2006–2007. Man hadde et stort nybygg-program, sier konsernsjef Jens Grønning.

– Det ble overkapasitet i markedet og samtidig hadde man forventninger til at nye reguleringer skulle føre til en større utfasing av eldre skip – den effekten ble ikke så stor som man trodde, supplerer Reklev.

Nærmer seg balanse

Innen kjemikalieshipping er imidlertid bildet nå noe bedre enn det man ser i eksempelvis tørrlastshipping – der ratene nå har falt de laveste nivåene siden 1980-tallet.

Les også

– Ingenting som tilsier noen bedring innen tørrlast

Gjennomsnittlig ratenivå for kjemikalietankere lå i fjerde kvartal på rundt 11.000 dollar per dag, opp fra 10.000 dollar per dag i tredje kvartal. Ratene toppet på drøyt 15.000 dollar per dag i 2008, før de så falt kraftig i kjølvannet av finanskrisen.

Svingningene her har uansett vært vesentlig mindre enn hva man har sett innen tank og tørrlast.

-Kjemikaliefrakt er også ett litt mer spesialisert segment enn tørrlast, og med litt mindre volatilitet, sier Grønning.

– Det begynner å nærme seg et nivå der man er i balanse, sier Reklev

I fjor så man nedgangen i den globale flåten for kjemikalietanker på én prosent, mens det forventes en vekst på 4 prosent både i 2015 og 2016.

– Vi forventer oss en vekst på rundt fem prosent i etterspørselen etter frakt av kjemikalier i år. Så med en flåtevekst på fire prosent henter vi inn noe av overkapasiteten, sier Grønning.

Bra med lavere oljepris

Samtidig trekker Team Tankers nytte av en den lavere oljeprisen.

– Vi brenner jo bunkers (drivstoff journ.anm.) for 100–110 millioner dollar i året basert på den gamle oljeprisen, så det har helt klart en positiv effekt, sier Reklev.

– Men vi er selvsagt avhengig av en verdensøkonomi i vekst. Det er en stor korrelasjonen med utviklingen i verdensøkonomien og etterspørselen etter kjemikalier, sier Grønning.

Les også

Derfor bør du følge med på Baltic Dry

Les også

Fredriksens mann håper dårlige tider fortsetter

Les også

Fraktratene på det laveste siden 80-tallet