H&M med resultat under forventning

Hennes & Mauritz la torsdag morgen frem svakere halvårsresultater enn forventet, men fortsetter å utvide.

NYTT KONSEPT: H&M CEO Karl-Johan Persson har et godt halvår bak seg og ser frem til å lansere en ny skjønnhetskolleksjon til høsten.

Jonas Ekstromer
  • Susanne Klungtveit
Publisert:,

H&M-konsernets salg (eks. moms) gikk opp med 12 prosent i lokal valuta i første halvår (1. desember-31. mai).

Resultat etter skatt er opp 19 prosent, til rett under 8,5 milliarder svenske kroner - som er vel 8,8 milliarder norske kroner.

Resultatene for andre kvartal ligger under hva som var forventet i forkant, melder DNB Markets. Bruttomarginen ligger 6 prosent under DNB Markets estimater, og 2 prosent under konsensus.

Utvider

– Vi har en travel høst foran oss, sier konserndirektør Karl-Johan Persson i en pressemelding torsdag morgen.

Kleskjeden har planlagt totalt 400 nye butikker i 2014/2015 og vil legge til totalt fem nye land i porteføljen dette året.

Taiwan, Peru, Macau, Sør-Afrika og India vil få den svenske giganten på markedet samatidig som det nye konseptet H&M Beauty blir rullet ut på nett og i butikk.

Satser på skjønnhet og nett

Flere kjente merkevarer som Weekday, Cheap Monday og Monki er alle under H&M-paraplyen og den nye skjønnhetslinjen skal tilby sminke, hud- og hårpleie med både premium- og miljøvennlige produkter.

– H&M Beauty er et eksempel på en investering som er gjort for å utvide H&Ms produktutvalg, sier Persson.

Også netthandel blir utvidet og H&M har gitt åtte nye europeiske land mulighet til å handle på nettet i årets første kvartal, et tilbud 22 land nå har.

H&M-aksjen ligger i skrivende stund på 332,40 SEK som er ned 2,09 prosent for dagen.

Her kan du lese mer om

  1. H&M

Flere artikler

  1. H&M letter på nettsløret – selger for 29 milliarder kroner online

  2. Svakere enn ventet fra H&M

  3. Norge tynger H&M

  4. Annonsørinnhold

  5. H&Ms styreleder ble 16 milliarder kroner rikere på én dag

  6. Veksten bremset opp for Europris