Tre grunner til at Norwegian får rabatt

- Målet var å unngå både finansiering i banker og emisjon, sier Bjørn Kjos.

- FORNØYD: Konsernsjef Bjørn Kjos og finansdirektør Frode Foss har forhandlet med to leverandører, og fått gunstige priser hos begge.
Publisert: Publisert:

Listeprisen på de 222 flyene Norwegian har bestilt hos Boeing og Airbus er på 127 milliarder kroner.

Les også: Norwegian kjøper 222 nye fly

Den endelige summen blir likevel mindre enn listeprisen. Hvor mye mindre er og forblir en hemmelighet.

Les også: Norwegian-analytiker: - I det lange bildet en god deal

- Nei, svarer Kjos kontant når han på pressekonferansen onsdag formiddag blir spurt om han kan utdype hvor stor rabatt selskapet får.

Likevel, overfor E24 peker Kjos på tre forhold som gjør at selskapet kanskje får en solid rabatt.

- Det er nedgangstider i verden, og da er det færre som bestiller fly. Vi er lanseringskunde noe som også gir en rabatt. Og til slutt, når vi bestiller fly så langt frem i tid, får vi også en rabatt. Det jeg kan si er at både vi og Boeing og Airbus er veldig fornøyde med de avtalene som er inngått, sier Kjos.

Vil unngå banklån

Etter en kursoppgang på over fem prosent onsdag, verdsettes Norwegian til 2,5 milliarder kroner på Oslo Børs.

Les også: Norwegian-aksjen «tar av»

Gjeldskrisen i Europa har de siste månedene truet med å strupe kapitalmarkedene. Ifølge Kjos har det derfor selskapet gått inn i forhandlingene om flykjøpene med noen klare selvpålagte begrensninger.

- Vi er ikke avhengige av banklån eller emisjoner nå i første omgang, sier Kjos.

Isteden finansieres kjøpet med kreditter hos leverandørene og amerikanske og europeeiske myndigheter.

- På lengre sikt er vi selvsagt avhengig av bankfinansiering, men ikke i første omgang, sier Kjos.

Betalingen på flyene begynner å løpe samtidig med leveransene, altså fra 2016 og fremover.

Kjos peker også på at Norwegian skal fase ut den eksisterende flyflåten mens de nye flyene kommer inn.

- Vi har betalt raskt ned på den eksisterende flåten, og har derfor egenkapital vi kan skyte inn i de nye flyene, sier Kjos.

- Den egenkapitalen vi bygger opp nå, og frem til vi får de nye flyene, vil faktisk dekke egenkapitalen på de nye, sier Kjos.

Har ikke råd til gamle fly

Den største enkeltbestillingen målt i antall fly gjennom historien ble gjort av American Airlines (460 fly i juli 2011), som straks etterpå måtte søke konkursbeskyttelse.

- Ha ha, jeg kjenner ikke til noen amerikanske flyselskaper som ikke har søkt om konkursbeskyttelse, jeg, skoggerler Bjørn Kjos når E24 spør om de nå tar en stor risiko.

- Det tror jeg har helt andre årsaker.

- Dere har ikke tatt dere vann over hodet?

- En ting man må være klar over, som er en grunn til at de amerkanske flyselskapene sliter i dag, det er at flyflåten deres har en snittalder på 14 år. Det hadde i hvert fall ikke Norwegian hatt råd til å fly med, sier Kjos.

Får to flytyper

Konsernsjefen har alltid ment at Norwegians fremste konkurransefortrinn er lave kostnader, som delvis er gjort mulig fordi selskapet bare har en flytype.

Nå skal Norwegian også ta i bruk fly fra Boeing-konkurrenten Airbus.

- Dette er matematikk. På et tidspunkt blir enhetskostnadene så lave at man sparer mer på å spille produsentene ut mot hverandre, enn å forsøke å presse enhetskostnadene enda mer ned, sier Kjos.

Les også:

Publisert:

Her kan du lese mer om