Olympic Shipping kan misligholde gjelden innen året er omme

Olympic Shipping sliter med oljebremsen. Hvis selskapet fortsetter å trekke på bankkontoen slik de har gjort, vil selskapet misligholde obligasjonsgjelden sin innen nyttår.

KJEMPER FOR Å OVERLEVE: Offshorerederiene på Sunnmøre og Vestlandet har blitt hardt rammet av oljebremsen og oljeselskapenes innstramming. Toppsjef og kontrollerende eier i Olympic Offshore arbeider nå intenst sammen med resten av ledelsen for å finne en finansiell redningsplan for rederiet. Arkivbilde.

Foto: Hallgeir Vågenes VG
  • Mathias Vedeler
  • Marius Lorentzen
Publisert:

Til tross for flere år med solide resultater og en avansert flåte med 22 offshoreskip (pluss ett skip under management), er det tunge dager for Olympic Shipping.

Fem av rederiets skip lå ved utgangen av juni i opplag, og selskapet må nå finne en måte å klare å betjene gjelden på.

Fra nyttår til utgangen av juni måtte selskapet redusere den bokførte verdien av flåten med 500 millioner til 7,5 milliarder. Den totale gjelden er på 5,9 milliarder kroner.

Hovedproblemet er at det tøffe supplymarkedet har gjort at selskapet ikke tjener nok penger til å betjene gjelden på sikt. Etter et solid resultat i 2014, gikk rederiet kraftig i minus i 2015. Selskapet brukte opp 611,5 millioner av kontantbeholdningen på 886,1 millioner det året. I 2016 har kassen blitt enda slankere.

Som E24 skrev fredag, har Olympic hatt en avtale i sommer som har gjort at de har sluppet å betale avdrag på gjelden, men ifølge Sunnmørsposten går avtalen ut ved slutten av denne uken.

Etter det E24 får opplyst kan man forvente en børsmelding fra rederiet innen utgangen av mandag, og i mellomtiden sitter ledelsen i møter for å prøve å legge puslespillet som skal sikre selskapets fremtid.

Nærmer seg raskt kritisk grense

På aksjonærsiden er det toppsjef og styreleder Stig Remøy som sitter med 90,1 prosent av aksjene i holdingselskapet i rederikonsernet.

På gjeldssiden er det derimot mange aktører som skal bli enige.

Rederiet har totalt 4,9 milliarder kroner i pantelån (med sikkerhet i skipene). I tillegg kommer to usikrede obligasjonslån på henholdsvis 300 og 500 millioner kroner, ifølge data fra Oslo Børs.

Problemet for Olympic er at begge obligasjonslånene setter krav om at rederiet må ha en egenkapitalgrad på minst 30 prosent og minst 100 millioner i frie kontanter på bok. Hvis selskapet ikke innfrir disse vilkårene, kan kreditorene kreve pengene sine tilbake, og i verste fall slå rederiet konkurs. Dette er imidlertid et skritt få ønsker å ta.

En gjennomgang E24 har gjort av regnskapene viser at det i beste fall kun gjenstår en håndfull måneder før rederiet når dette punktet – hvis ikke de kommer frem til en ny løsning med bankene og obligasjonseierne.

Basert på tallene kan man anslå at rederiet risikerer å misligholde gjelden sin allerede før jul.

Les også

Søkte etter 46 sjøfolk - fikk inn 2.300 søknader

Kontoen krymper raskt

Etter at Olympic i 2015 måtte trekke 611,5 millioner av kontantbeholdningen sin, fortsatte den negative utviklingen i første halvår.

Ved utgangen av juni hadde de 204 millioner kroner igjen i kontantkassen.

Dermed har rederiet 104 millioner kroner å gå på før de ikke etterlever kravet om å ha minst 100 frie millioner kroner til disposisjon.

Regnskapsrapportene viser at de har brukt penger i høyt tempo: I snitt har selskapet brent 75 millioner kroner i kvartalet det siste halvannet året, men farten har roet seg i år.

I 2015 fikk rederiet inn 54,4 millioner netto fra et nytt lån, fratrukket det de betalte ned på gamle lån. I tillegg brukte rederiet 244,3 millioner på renteutgifter.

I første halvår i 2016 brant rederiet gjennom ytterligere 71 millioner kroner. Da gikk 191 millioner med på renter og avdrag på gjelden.

Legger man gjennomsnittlig kontanttrekk for det siste halvannet året til grunn, vil rederiet ha misligholdt obligasjonslånene sine ved utgangen av året. Legger man snittet for første halvår til grunn, vil lånene være misligholdt innen første kvartal 2017.

– Feil beskrivelse

På e-post sier selskapets viseadministrerende direktør, John Arne Winsnes, at de ikke kan svare på spørsmål om gjelden fordi det er børs børssensitiv informasjon.

Winsnes skriver at han mener beskrivelsen om at rederiet brant gjennom hundrevis av millioner i 2015 blir feil. Han viser til at pengene ble brukt til:

  • Å innfri et obligasjonslån, OLSH 01, på 350 millioner (noe var i egenbeholdningen)
  • At rederiet tok levering av to nye subseaskip
  • De klassifiserte 10 av skipene
  • De hadde en negativ utvikling på derivater på om lag 100 millioner, men at dette på den andre siden har gitt høyere inntekter
  • At de har hatt full amortisering (betaling av avdrag, journ.anm.) på alle pantelånene til skipene (lånene har en profil på rundt 10 år).
Les også

Statoil sparer milliarder på billigere boring og at Sverdrup-utbyggingen ikke har støtt på problemer

Røkke raidet brorens selskap

Olympic Shipping er som nevnt ikke det eneste offshorerederiet som sliter med gjelden i disse dager. Nedturen har særlig rammet det maritime miljøet på Sunnmøre, som i mange år har hatt høy aktivitet takket være høye oljepriser og mange prosjekter både på norsk og internasjonal sokkel.

Det største offshorerederiet i Norge, DOF, har allerede klart å finne en løsning. Seismikkrederiet Dolphin måtte imidlertid kaste kortene i desember i fjor.

En annen aktør som har merket oljebremsen er Rem Offshore. Rederiet ledes av Stig Remøys bror, Åge.

Rem Offshore forsøkte i våres å komme opp med en plan, men fikk den aldri gjennom.

Aker, som kontrolleres av Kjell Inge Røkke, klarte nemlig å raide selskapet gjennom å kjøpe seg inn selskapets obligasjonsgjeld. Slik kunne Aker stemme ned refinansieringsforslaget og i stedet tvinge gjennom en fusjon mellom Rem Offshore og Solstad Offshore. Aker kjøpte seg inn i Solstad Offshore bare et par måneder før de klarte å tvinge Rem Offshore i kne.

Frykter for det lokale eierskapet

Ifølge Sunnmørsposten har 115 millioner kroner av Olympics obligasjonsgjeld byttet hender det siste året, men Nordea-analytiker Kristoffer Pedersen tviler på at det er Aker som står bak:

– Det er lite sannsynlig at Aker var på banen allerede da (...) Fordi transaksjonen skjedde høsten 2015, er det mest naturlig å tro at de ble kjøpt av et obligasjonsfond, sier han til avisen.

På spørsmål om Olympic frykter at Kjell Inge Røkke også skal kjøpe seg opp i Olympic, viser John Arne Winsnes til et tidligere intervju i Dagens Næringsliv. Til Dagens Næringsliv har Stig Remøy sagt at han er bekymret for det lokale eierskapet på Sunnmøre.

– Hvis rederiene forsvinner, blir det trist og mørkt her ute. Konsolidering vil påvirke mange arbeidsplasser. For det maritime clusteret på Sunnmøre er det helt avgjørende at rederiene blir her, sa Remøy.

Les også

Klokken tikker for Olympic Shipping

Les også

Seismikk-kjempen TGS er klar for nye «kupp»

Les også

180 mister jobben i Dolphin Drilling

Her kan du lese mer om

  1. Olympic Subsea
  2. Oljebransjen

Flere artikler

  1. Klokken tikker for Olympic Shipping

  2. Lokale investorer vil redde Olympic Shipping

  3. Kriserammet reder tok ut 195 millioner i utbytte

  4. Annonsørinnhold

  5. Kreditorene gir Olympic Shipping nytt pusterom

  6. Sævik: Sunnmørsrederier har snakket sammen siden oktober