Kjos solgte flybilletter for to milliarder

Norwegian klarte ikke å slå passasjerrekorden fra juli, men selskapet har fortsatt stor vekst og fulle fly.

NORSK EKSPORT: Konsernsjef Bjørn Kjos selger stadig flere flybilletter til briter, amerikanere og andre europeere utenfor Skandinavia. Arkivbilde.
  • Marius Lorentzen
Publisert:

Flyselskapet Norwegian slapp fredag sine trafikktall for august. De viser en passasjervekst på ni prosent til 2,56 millioner passasjerer, sammenlignet med samme måned i fjor.

I samme periode økte Norwegian kapasiteten sin (målt i ASK-antall tilgjengelige setekilometer) med bare én prosent. Dermed måtte flyene også fylles opp langt mer. Fyllingsgraden økte med hele 6,1 poeng til 89,7 prosent.

Norwegians marginer økte også med passasjerveksten. Yielden økte med fem prosent til 0,47. Det innebærer at selskapet hadde billettinntekter på totalt 2,0 milliarder kroner, basert på 4,28 millioner inntektsgivende setekilometer (som vokste ni prosent).

Dette er solide tall, selv om selskapet ikke helt klarte å gjenta suksessen fra juli. Da kunne Norwegian nemlig melde om passasjerrekord på 2,69 millioner og tallene viste billettinntekter på 2,35 milliarder kroner.

DNB Markets skrev tidligere denne uken at «alle» ventet positive tall fra Norwegian. Meglerhuset spådde en marginvekst (yield) på fem prosent, og det var også det Norwegian leverte.

– Vi gjentar en kjøpsanbefaling og et kursmål på 450 kroner per aksje i forkant av trafikktallene for august. Med en ventet vekst i implisitt EBITDA på 50 prosent (driftsresultat før avskrivninger, journ.anm.) er vi positive i forkant av tallene. På den annen side ser det også ut til at konsensus i markedet allerede venter at selskapet vil følge opp videre etter de solide tallene fra juli, skrev meglerhuset.

Det er imidlertid en negativ nyhet i Norwegians trafikktall, og det er resultatene fra selskapets hedging (sikring) i valuta- og drivstoffmarkedet. Selskapet skriver nå at disse har bygget seg opp et tap på 223 millioner så langt i kvartalet (136 millioner er ikke realisert). Det er en økning fra 206 millioner i juli.

Vekst ute

Norwegian-sjef Bjørn Kjos trekker selv frem veksten flyselskapet har utenfor Skandinavia som én av årsakene til den solide veksten:

– Langdistanseflygingene og stor ferieutfart i Storbritannia og Europa generelt påvirker tallene i positiv retning. At vi tiltrekker oss stadig flere reisende i Storbritannia, Tyskland, Spania og USA er gledelig og viser at selskapet også blir bedre rustet til å møte den internasjonale konkurransen fremover, sier administrerende direktør Bjørn Kjos.

Norwegians vekst ute kan blant annet observeres på Gatwick-flyplassen i London. Der er Norwegian nå tredje største flyselskap etter Ryanair og Britisk Airways.

Tallene viser at det er langdistanseflyene som er mest populære, i form at det er de som fylles mest opp. Fyllingsgraden på langdistanseflyene var hele 97 prosent i august, mens den altså var 89,7 prosent for hele flåten.

I august ble 99,9 prosent av avgangene som var satt opp fløyet, og 80,2 prosent av avgangene var i rute.

Norwegian fortsetter også å ekspandere flåten sin på langdistanse. For få dager siden varslet selskapet at de har inngått en intensjonsavtale om å kjøpe ytterligere to stykker av den større Dreamliner-varianten 787–9 for levering i 2017. Dermed vil Norwegians langdistanseflåte ha 19 fly i 2018.

I august fikk Norwegian levert to nye kortdistansefly fra Boeing av typen 737-800, av en ordre på ti fly.

Les også

Luftfartstilsynet med kraftig kritikk mot Norwegians London-base

Les også

Kjempepågang av søkere til Norwegians baser i Karibien

Les også

Kjos truer staten med søksmål

Les også

Norwegian åpner nye ruter til Karibia

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om

  1. Norwegian

Flere artikler

  1. September bød på sterk passasjervekst for Norwegian

  2. Enda sterkere passasjervekst hos Norwegian

  3. Bedre marginer og fullere fly for Norwegian

  4. Passasjerrekord for Norwegian

  5. Økte billettinntektene med en halv milliard