Flate passasjertall for SAS i februar, men selskapet tjente mer per sete

Hvert tredje sete sto tomt hos SAS i februar. Nå ser sjefen frem til sommersesongen.

En av SAS' Airbus A340-300 langdistansefly går inn for landing. Selskapet hadde en trafikkvekst på langdistanse på 1,1 prosent i februar, mens Europa-trafikken falt med 2,2 prosent. Innenriks økte trafikken med 0,4 prosent.

Foto: SAS
  • Marius Lorentzen
Publisert:,

SAS har sluppet trafikktallene for februar. De viser at selskapet hadde null vekst i antallet passasjerer, som lå flatt på 1,97 millioner passasjerer i rutetrafikken (2,03 millioner inkludert charter).

Selskapet kapasitet (målt i antall setekilometer) var uendret i rutetrafikk, mens trafikken (målt i antall passasjerkilometer) falt 0,5 prosent. Dermed var flyene også litt mindre fulle, og fyllingsgraden falt med 0,3 prosentpoeng til 66,1 prosent.

I gjennomsnitt var altså hvert tredje sete ledig hos SAS i februar.

Selskapet hadde mer charterkapasitet og -trafikk, slik at den samlede kapasiteten økte med 0,8 prosent, mens den samlede trafikken økte med 0,5 prosent.

Hør E24-podden: Et nytt tiår for SAS – slik skal selskapet stå på egne ben

Les på E24+

Børskommentar: SAS imponerer, men aksjekursen flyr lavt

Inntektene økte

Selv om flyene var litt mindre fulle klarte SAS å mer enn oppveie for dette gjennom økte billettinntekter.

Selskapets inntekt per tilgjengelig sete (PASK) økte med 0,3 prosent, mens inntjening per passasjerkilometer økte med 0,8 prosent, justert for valuta. Svekkelsen i den svenske kronen gjør at disse tallene nominelt sett økte med henholdsvis 6,1 og 5,6 prosent.

Billettinntektene fra rutetrafikken økte fra 2,06 til 2,18 milliarder svenske kroner, viser E24s beregninger. De totale billettinntektene økte fra 2,19 til 2,34 milliarder svenske kroner.

De tallene inkluderer ikke andre inntekter fra ombordsalg, bonusprogram og lignende.

– Trafikken i februar, som er en måned som preges av lav sesongmessig etterspørsel, var på linje med våre forventninger. Etter hvert som vi beveger oss mot vår og sommer ser vi frem mot å ønske flere passasjerer om bord, iser konsernsjef Rickard Gustafson i SAS i meldingen.

Analytiker: SAS må finne en løsning

Flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs i WinAir sier at trafikktallene til SAS var som ventet, men at selskapet fortsatt har en svak utvikling i fyllingsgraden samtidig som inntjeningen per sete øker.

– Fyllingsgraden viser at SAS fremdeles ikke er godt nok balansert med sin totale kapasitet opp mot sesongvariasjonene på etterspørselen i markedet. Dette kommer i tillegg til SAS sin strategi om å være «yield active» og «loadfactor passive», som går ut på å fokusere på høyere billettinntekter fremfor å fylle opp flyene, sier Elnæs.

Lavprisselskap som Ryanair har gjerne den motsatte strategien, altså at de nesten fyller flyene mest mulig for enhver pris.

Elnæs peker på at den gjennomsnittlige fyllingsgraden for europeiske flyselskap (som er med i IATA, den internasjonale foreningen for selskap) var på 85 prosent i 2018, mens SAS lå på 76 prosent.

At SAS er i den lave enden av skalaen på hvor fulle flyene mener Elnæs ser ut til å fortsette også i år. Samtidig er flyselskapet i gang med å fase inn nye Airbus A320neo-fly som skal erstatte eldre Boeing 737 i Europa-flåten.

De nye Airbus-flyene har flere seter enn Boeing-flyene de erstatter og hvis ikke SAS selger flere billetter vil fyllingsgraden kunne synke enda mer.

– I 2023 vil SAS ha en ren Airbus-flåte og innen den tid bør SAS ha funnet en løsning på sin lave fyllingsgrad, sier Elnæs.

Les også

Driftsresultatet har falt 72 prosent på to år

Les også

British Airways moderniserer flåten med ny type Boeing

Les også

Kjos og Kises eierandel faller etter Norwegian-emisjonen

Her kan du lese mer om

  1. Scandinavian Airlines (SAS)
  2. Luftfart
mail
E24

Start dagen med

Morgengryn Logo

Hold deg oppdatert på de viktigste nyhetene, de siste nøkkeltallene, og dagens kalender. Tilbudet er gratis.

Flere artikler

  1. Fraktet færre passasjerer i desember

  2. – Veksten avtar

  3. Kraftig passasjerfall i mai

  4. Annonsørinnhold

  5. SAS fraktet 1,9 millioner passasjerer i januar

  6. Marginbyks i påskesesongen