Røkkes Aker har tjent 280 millioner på supplybransje i gjeldskrise

Tre sunnmørsrederier forhandler om løsning på over 23 milliarder kroner i gjeld.

KAN SMILE: Konsernsjef Øyvind Eriksen (t.h.) og finansdirektør Frank O. Reite i Aker under presentasjonen av resultatet av 1. kvartal 2016.
  • Johann D. Sundberg
Publisert:

Konsernsjef Øyvind Eriksen i Aker har kalt supplyskipnæringen et puslespill.

Så langt har Aker kjøpt seg inn i en av brikkene som har slukt en annen, men Eriksen er tydelig på at det er flere brikker som skal legges før puslespillet er ferdig.

For Aker har det allerede gitt en stor urealisert gevinst å blande seg inn i puslespillet om supplyrederiene.

7. juni markerte starten på en ny epoke for norske supplyrederier som sliter i et elendig marked og med for mye gjeld.

Solstad Offshore annonserte en avtale om refinansiering av selskapet som blant annet innebar at Aker investerte 500 millioner kroner i selskapet i form av aksjer og et konvertibelt obligasjonslån.

Les også

Akers Solstad opp 18 prosent etter kjøp av REM

Kurser stiger

Det ser mandag ut til å være en gullkantet investering for Aker. Aksjen er i 12.30-tiden opp hele 10,17 prosent til 19,50 kroner.

Det gir Aker en urealisert gevinst på i alt 280 millioner kroner.

For da Rem Offshore annonserte sin refinansieringsplan 27. juni, gikk Aker til aksjon.

Aker kjøpte de obligasjonene de manglet for å kunne stemme nei til hele refinansieringsplanen, noe de også gjorde på obligasjonseiermøtet 11. juli.

Beskjeden var klar: Uten at Rem Offshore går med på å bli slukt av Solstad Offshore, gir ikke Aker sin tilslutning.

Rem ga opp

Torsdag i forrige uke ga Rem Offshores hovedeier opp, og avtalen om at Rem Offshore skal innfusjoneres i Solstad Offshore ble offentliggjort.

Men det er ikke bare Solstad Offshore som stiger. Også øvrige børsnoterte supplyrederier stiger, med Farstad Shipping og Deep Sea Supply i spissen med oppturer på henholdsvis 6,12 og 7,95 prosent.

Det har ikke skjedd uten grunn. Aker og Solstad Offshore har en uttalt ambisjon om å legge flere supplyrederier under seg.

Tilsvarende uttalelser har kommet fra Kristian Siem og John Fredriksen-systemet, som allerede er hovedaksjonærer i Deep Sea Supply og Siem Offshore.

Det er særlig gjeldstyngede rederier på nordvestlandet som er de mest utsatte brikkene i Øyvind Eriksens puslespill.

Les også

Aker-sjefen mener bakholdsangrep-kritikk er usaklig

Tynget av milliarder i gjeld

E24 har sjekket status på tre utsatte rederier på Sunnmøre.

I supplyskip-næringens «hovedstad» Fosnavåg ligger det børsnoterte supplyskiprederiet som først forsøkte å få en løsning med sine kreditorer.

Men Per Sæviks rederi Havila Shipping fikk ikke tilstrekkelig oppslutning blant sine långivere, og refinansieringsplanen havarerte.

17. februar varslet rederiet at de ikke lenger betaler renter og avdrag på gjeld.

Havila Shipping forhandler med bankene og obligasjonseierne om en refinansieringsløsning. Men rederiet har så langt ikke fått en løsning.

Ved utgangen av første kvartal hadde selskapet knappe 5,6 milliarder kroner i gjeld, mens kassebeholdningen var på 274 millioner. I første kvartal var brutto kontantstrømmen fra driften positiv med knappe 123 millioner kroner.

Ikke langt fra Havila i Fosnavåg ligger det ikke børsnoterte rederiet Olympic Ship.

Rederiet hadde ved utgangen av første kvartal nesten seks milliarder kroner i samlet gjeld og andre forpliktelser og 249 millioner kroner i banken.

Kontantstrømmen fra driften var positiv med 129 millioner kroner i første kvartal.

Selskapet fikk i begynnelsen av juli en avtale med sine kreditorer som innebærer at de kun betaler renter på gjelden frem til 16. september i påvente av at rederiet for fremforhandlet en avtale om refinansiering av selskapet.

I Ålesund ligger Farstad Shipping som etter utgangen av første kvartal hadde en brutto rentebærende gjeld på 11,8 milliarder kroner, men med 1,4 milliarder kroner i banken.

Kontantstrømmen fra driften var positiv med 169 millioner kroner.

Selskapet fikk i begynnelsen av juli en avtale med sine kreditorer som innebærer at de kun betaler renter på gjelden frem til 1. oktober i påvente av at rederiet for fremforhandlet en avtale om refinansiering av selskapet.

Felles for de tre rederiene, og alle andre supplybåtrederier, er at inntjeningen fra driften faller etterhvert som gamle gullkantede kontrakter fra før oljeprisfallet i 2014 løper ut.

Les også

Sier nei til Akers fusjonsinvitasjon

Les også

Åge Remøy om offshore-fusjon:
– Vemodig

Les også

Analytiker om rederiene på Nord-Vestlandet: – Man må ha en partner

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om

  1. Aker
  2. Deep Sea Supply
  3. Farstad Shipping
  4. Havila Shipping
  5. Solstad Offshore
  6. Siem Offshore
  7. Kjell Inge Røkke

Flere artikler

  1. Sævik: Sunnmørsrederier har snakket sammen siden oktober

  2. Slik er brikkene i supply-puslespillet

  3. Inviterer resten av bransjen til fusjon

  4. Røkke-mann går ut av Farstad Shipping-styret

  5. Aker-sjefen mener bakholdsangrep-kritikk er usaklig