Kvartalsrapporter

Euronav tapte over 400 millioner kroner i første kvartal: – Bedre enn fryktet

Tankrederiet slipper negative tall i midten av oppkjøpskrangel og uro i oljetankmarkedet.

Milliardær John Fredriksen er en av de største aksjonærene i tankrederiet Euronav, som han vil slå sammen med sitt andre tankrederi, Frontline.
  • Benedicte Storm Bamvik
Publisert: Publisert:

Det belgiske tankrederiet Euronav la torsdag frem finansfasiten for første kvartal.

  • Resultat før skatt endte på minus 43,34 millioner dollar, opp fra minus 71,01 millioner dollar sammenlignet med første kvartal i fjor.
  • Inntektene økte til 114,37 millioner dollar i første kvartal, en liten oppgang fra 108,83 millioner dollar året før.
  • Driftsresultatet landet på minus 19,05 millioner dollar, opp fra minus 61,28 millioner dollar samme periode i 2021.

– Både første kvartal og utsiktene for andre kvartal er bedre enn fryktet, skriver meglerhuset Pareto i en markedskommentar til resultatet torsdag morgen.

– Oppsummert er dette en rapport som viser at VLCC-flåten faktisk får høyere rater enn fryktet.

I meldingen skriver Euronav-sjefen Hugo De Stoop at krig i Ukraina og høye oljepriser har vært blant de største driverne for et utfordrende kvartal.

Les rapporten her

Utfordringer for oljetank

Russlands invasjon av Ukraina har gitt kraftige ringvirkninger i det europeiske energimarkedet i første kvartal.

I tillegg til skyhøye priser på olje og gass, som direkte påvirker fraktkostnader, ble det innført flere sanksjoner mot enkeltselskaper og banker mot å være involvert i russisk handel.

Derfor er det mange vestlige oljeforhandlere som vegrer seg for å være involvert i frakten av russisk olje, som daglig eksporterte 4,5 millioner fat med olje før invasjonen.

Selv om noen av de utenlandske rederiene fortsatt frakter russisk olje til nøytrale land som India og Kina, har oljetank blitt til en dyr og komplisert affære.

Dette skinner gjennom i de tyngede fraktratene for kvartalet, altså skipenes inntjening per dag for lasten de frakter.

I første kvartal var den gjennomsnittlige spotraten Euronavs største skip, VLCC, på 13.750 dollar per dag.

Selv om det er en marginal nedgang fra året før da raten i gjennomsnitt lå på 14.000 dollar, er det en kraftig nedgang fra 2020 og 2019 da raten lå på henholdsvis 72.750 og 35.195 dollar per dag.

På forhånd ventet Pareto at spotratene for VLCC skulle ligge på 11.000 dollar.

Spotratene for Suezmax-skipene lå i snitt på 15.500 dollar per dag, opp fra 11.500 dollar i 2021.

Les også

Rekordkvartal for Mærsk

Oppkjøpskrangel

Tidligere i april ble det kjent at tankrederiene Frontline og Euronav, begge med milliardæren John Fredriksen som storeier, slår seg sammen og får en totalverdi på minst 36,9 milliarder kroner.

Sammenslåingen har derimot ikke vært problemfri ettersom rederiarving og Euronav-aksjonær Alexander Saverys og familien var raskt ute med å si at de ønsket å skyte ned avtalen.

En av årsakene skal være at familien ønsker å gjøre Euronav mindre avhengig av å frakte olje.

– På et praktisk nivå vil den globale økonomien fortsatt kreve råolje i mange år fremover ettersom den globale energiomstillingen skrider frem, skriver Euronav i torsdagens rapport.

De skriver også at selskapet vil, i kombinasjon med Frontline, skape en global uavhengig oljetankoperatør med «ledende break-even nivåer» for den kombinerte flåten, som blant annet vil forbedre rederienes totale kostnader.

I rapporten er det ikke opplyst om videre utvikling i oppkjøpskrangelen.

Euronav-skip.
Les også

Shippingfest for Grieg – snudde milliardtap til rekordresultat

Flåtevekst

I rapporten skriver tankrederiet at de trapper opp flåten med seks nye skip.

Dette inkluderer fire store skip av typen VLCC med en femårig leiekontrakt, hvorav regningen på 18 millioner dollar ble fordelt mellom regnskapet til fjerde kvartal i fjor og første kvartal i år.

I tillegg har rederiet gått til innkjøp av to nye eco-skip med samme størrelse som VLCC, der begge skal være utstyrt med eksosrenseanlegg, også kalt scrubbere.

Shippinganalytiker Håvard Lie i Danske Bank har tidligere påpekt at oljetank med scrubbere har kunnet høste fordelene av dette under energikrisen, og at Frontlines største skip har spart omtrent 10.000 dollar dagen på å ha disse renseanleggene installert på skipene.

Utestående beløp for de seks nye skipene ligger på 363,2 millioner dollar ved utgangen av første kvartal.

Les også

Flex LNG tjente over en halv milliard i første kvartal

Økte spotrater i andre kvartal

Ifølge rapporten som ble lagt ut torsdag morgen har spotratene for Euronav økt til et gjennomsnitt på 14.000 per dag for VLCC-skipene, og 19.700 dollar for Suezmax i andre kvartal.

Tankmarkedet har vært begredelig siden produksjonskuttene fra oljegrupperingen OPEC og samarbeidsland på grunn av det første coronautbruddet i 2020.

Situasjonen er i stor kontrast til vinteren 2020, da nivået lå på over 300.000 dollar per dag – på grunn av priskrig på olje.

Forventningene har imidlertid ikke slått til, med rater i spotmarkedet som i år tidvis har vært på det laveste noensinne på visse nøkkelruter.

Manges forventninger er nå blitt dyttet til årets andre halvår, ifølge oppdateringer fra analytikere og uttalelser fra investorer.

Les på E24+

Shipping-ekspertenes aksjeanbefalinger før tallene slippes

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om

  1. Kvartalsrapporter
  2. Resultatrushet
  3. Euronav
  4. Frontline
  5. John Fredriksen

Flere artikler

  1. Tankmarkedet fortsatt tynget: – Bedring i vente

  2. Svakt tankmarked tynget Hunter i første kvartal

  3. Betalt innhold

    Shipping-ekspertenes aksjeanbefalinger før tallene slippes

  4. Euronav motsetter seg styremedlem-forslag i oppkjøpskrangel

  5. Flex LNG tjente over en halv milliard i første kvartal