Storbank: Coronaviruset kan ramme Norwegians inntjening kraftig

Storbanken HSBC spår et kraftig fall i inntjeningen til Norwegian, men mener flyselskapet vil bli mindre rammet av coronaviruset enn flesteparten av deres konkurrenter. De kutter kursmålet fra 50 kroner til 30 kroner, men tror flyselskapet vil unngå å bryte lånekravene sine.

POSITIVE: Lenge var HSBC Norwegians største kritiker, men selv med en «svært alvorlig» krise på trappene, er den britiske banken HSBC fortsatt positiv til europeiske flyselskaper. Også Norwegian. Dette er Norwegians nye konsernsjef Jacob Schram.

Stian Lysberg Solum
  • Pål A. Solheimsnes
Publisert:,

Storbanken HSBC opprettholder sin kjøpsanbefaling på Norwegian, men kutter kursmålet fra 50 kroner til 30 kroner. Banken vedgår at Norwegian er det mest krevende europeiske flyselskapet å felle en dom over etter hvert som verdensmarkedene er grepet av viruskrisen.

Selv om banken både kutter kursmålet og tror Norwegian vil få et tap i 2020 på 852 millioner kroner, mener de at andre flyselskaper vil få større tap enn Norwegian som følge av coronaviruset.

Av de 10 flyselskapene HSBC har dekning på, mener de at det bare er to – IAG og WizzAir – som vil få inntjeningen mindre påvirket av coronaviruset enn Norwegian.

Norwegian er et av selskapene de mener er mest underpriset, med en oppside på 59 prosent.

– Selv om det kanskje er overraskende, kutter vi våre anslag for det operasjonelle driftsresultatet til Norwegian med bare 31 prosent, som er lite i forhold til deres konkurrenter, vedgår storbanken.

– Det er på grunn av den umiddelbare fordelen Norwegian har fra kollapsen i drivstoffprisene, da de har betydelig mindre sikring enn sine konkurrenter.

Drivstoff er et flyselskaps største utgift. Siden nyttår har Norwegian kjøpt nesten alt av drivstoffet sitt til spotpris, mens majoriteten av andre flyselskap har sikret over 40 prosent av drivstoffet sitt. Når drivstoffprisen kollapser fører det til at flyselskapene som ikke er sikret kommer bedre ut.

Les på E24+ (for abonnenter)

Fra nyttår er Norwegian også et veddemål på oljeprisen

Frykter emisjon i verste fall

– Norwegians balanseregneskap er svært høyt giret og det er en debatt om hvorvidt selskapet kan holde seg over lånekravene, skriver banken.

Norwegian har mye gjeld, og kreditorene til selskapet krever at de har en egenkapital over 1,5 milliarder kroner, og likviditet på mer enn 500 millioner kroner. På starten av året hadde Norwegian en egenkapital på 4,1 milliarder, og kontantbeholdning på 3,1 milliarder kroner.

HSBC kutter sine anslag for det operasjonelle driftsresultatet (ebit) til Norwegian betydelig. Fra å forvente et tap på 266 millioner kroner før viruset, forventer de nå et tap på 852 millioner kroner.

– Selv om dette er en dramatisk økning i tapene tror vi ikke at dette vil være nok til å få Norwegian til å bryte egenkapitalgrensen sin, skriver banken i analysen.

I analysen har de sett for seg tre ulike måter viruset kan utviklinge seg. I det verste tilfellet er Norwegian likevel utsatt.

– Dersom den verste utviklingen finner sted kan Norwegian, basert på våre anslag, fortsatt klare å holde seg over låneforpliktelsene for egenkapital og likviditet. Men selskapet vil absolutt begynne å nærme seg grensen, noe som kan svekke nøkkelleverandørenes tro på selskapet.

Av denne grunnen tror HSBC at Norwegian, dersom viruset utvikler seg på verst mulig måte, vil kunne måtte hente penger gjennom en emisjon, for å holde seg over lånekravene.

Fortsatt positive til europeiske flyselskaper ...

HSBC har generelt sett vært positive til europeiske flyselskaper, og har en kjøpsanbefaling på Air France-KLM, Easyjet, IAG, Lufthansa, Ryanair, Aegean, SAS og Norwegian. De har en hold-anbefaling på Wizz Air og Finnair.

– Det er ingen tvil om at situasjonen er ekstremt krevende for europeiske flyselskaper. Det er svært vanskelig å vite å vite hvor stort fallet i etterspørsel vil bli, hvor utbredt viruset blir i ulike markeder og hvor lenge etterspørselsfallet vil vare, skriver banken.

Over svært lang tid var HSBCs analytiker Andrew Lobbenberg svært kritisk til Norwegian og deres forretningsmodell. Men etter en stor omstrukturering i 2019, som inkluderte å selge fly og inngå et flysamarbeid med en kinesisk bank, i tillegg til endringer i ledelsen, så banken lysere på selskapet, og endret kursmålet fra selg til kjøp.

... men forventer konkurser

Tross sin positivitet beskriver HSBC situasjonen for europeiske flyselskaper som «alvorlig», og de kutter inntjeningsestimatene for absolutt alle flyselskaper de dekker. Men i 2021 tror de at forholdene blir betydelig bedre, da flyselskapene vil kunne tjene på å sikre drivstoffet sitt rundt dagens lave nivå.

– Vi deler Willie Walsh, IAGs administrerende direktør, sitt syn på at flere flyselskaper vil gå under i løpet av denne krisen, noe som leder til en sektor som er mer konsolidert, rasjonell og med lavere kapasitet, skriver analytikerne i HSBC, som ikke tror at noen av flyselskapene de har dekning på vil være i fare som følge av coronaviruset.

Her kan du lese mer om

  1. Norwegian
  2. Flyselskaper
  3. Coronaviruset

Flere artikler

  1. Betalt innhold

    Slik kan Norwegians kredittkort-mareritt ha blitt en fordel i viruskrisen

  2. Betalt innhold

    Smertegrensene som avgjør Norwegians fremtid

  3. Norwegian-aksjonær om kurskollaps: – Bare å ta på seg fallskjermen

  4. Annonsørinnhold

  5. «Klar risiko» for at Norwegians nye storeiere selger seg ut

  6. Betalt innhold

    Derfor er Norwegian-aksjonærene i fare: Dette skjer ved en gjeldssanering