SAS stengte for kundeinnlegg på Facebook etter klagestorm

Etter den mye omtalte reklamekampanjen «What is truly Scandinavian» lukket flyselskapet midlertidig muligheten for å skrive innlegg på SAS’ Facebook-side.

Skjermdump fra SAS sine Facebook-sider
Publisert:

Funksjonen «innlegg for besøkende» på Facebook-siden til SAS ble tirsdag midlertidig stengt.

Årsaken er ifølge pressesjef John Eckhoff at det ble for vanskelig å følge med på kundeservice-relaterte spørsmål.

– Vi bruker denne innleggsfunksjonen som kundeservice. Etter reklamekampanjen var det mange negative kommentarer og en del innlegg vi ikke kunne stå inne for, sier han til E24.

Det var Nettavisen som først omtalte saken. I reklamefilmen hevdet SAS at «ingenting» er skandinavisk.

– Da valgte vi å følge med på kommentarfeltene i stedet, hvor vi nå har sett nå at det er mer kundeservicerelaterte spørsmål. Derfor har vi åpnet funksjonen igjen, fortsetter Eckhoff.

Det er også fjernet innlegg som tidligere lå på Facebook-siden.

– De innleggene som brøt med våre retningslinjer er fjernet, men resten står. Folk har meninger om både vår merkevare og andres, men det handlet om mengden. Det stoppet oss fra å gi best mulig kundeservice.

Mistenkte koordinert angrep

Flyselskapet har tidligere uttalt at de mistenker et koordinert angrep, og har siden satt i gang reklamekampanjen igjen.

SAS trakk reklamefilmen fra sine Facebook-sider under et døgn etter at reklamen ble publisert. Det skjedde etter et ras av kritiske røster mot både kommentarfeltene og Facebook-veggen til flyselskapet.

– Vi fortsetter nå den planlagte kampanjen ved å publisere en kortere og tydeligere versjon, stod det i pressemeldingen fra selskapet etter at de valgte å legge ut videoen igjen.

«Pinlig», «skivebom» og «selvmål» var noen av beskrivelsene fra kundene. Kunder som lot seg fornærme raste i kommentarfeltet og flere sverget å aldri fly SAS igjen.

SAS stengte kundenes Facebook-kanal etter reklamestorm
Les også

SAS fjernet reklamefilm etter kritikk

Les også

SAS fyrer opp igjen mye omtalt reklamekampanje