Sissener mener Norwegian driver uforsvarlig: – Å fortsette med dagens kapitalstruktur er som å spille rulett på kasino

Forvalter Philippe Sissener sier Norwegian kommer kreditorene i møte på det viktigste punktet i tirsdagens forslag, men mener fortsatt det er et skrikende behov for egenkapital.

Porteføljeforvalter Philippe C. Sissener i Sissener AS og et av Norwegians Dreamliner-langdistansefly

Porteføljeforvalter Philippe C. Sissener i Sissener AS og et av Norwegians Dreamliner-langdistansefly

Foto: Norwegian / Sissener AS
Publisert:,

Norwegian venter i spenning på om kreditorene godtar å utsette forfallet på to obligasjonslån på om lag 3,4 milliarder med rundt to år.

Fondet Sissener Canopus sitter på en stor obligasjonspost, og har kritisert lånepakken.

Tirsdag sukret Norwegian pillen noe ved å tilby å betale 105 prosent av det opprinnelige lånebeløpet uansett om selskapet kjøper tilbake gjelden tidlig eller om de innfrir den ved de nye forfallsdatoene.

– Behov for betydelig egenkapital

Dette var et av punktene Sissener-fondene ønsket endret.

Likevel avviste de det justerte forslaget.

– Dette var det viktigste punktet, så vi har kommet et godt stykke på vei for å gjøre det bedre for obligasjonseierne, sier forvalter Philippe Sissener til E24.

Flere av obligasjonseierne, inkludert Sissener og Forte, har imidlertid gitt uttrykk for at de heller ønsker en emisjon.

Annonsørinnhold

Norwegian har over 62 milliarder kroner i gjeld. Dette skylder de til banker, finansinstitusjoner og obligasjonseiere.

Dette har gitt dem muligheten til å vokse fort, men har også gjort dem sårbare. Ved utgangen av andre kvartal var egenkapitalen på bare 2,9 milliarder kroner.

Philippe Sissener mener noe annet enn en betydelig styrking av egenkapitalen vil være uforsvarlig drift.

Les også

Norwegian kommer kreditorene i møte

– Vi tror likevel det er behov for betydelig egenkapital dersom man skal spille safe og at det å fortsette med dagens kapitalstruktur er som å spille rulett på kasino. Aksjonærene har 1/36 sjanse for å få det til og får også dertil betalt om det går bra. Men forsvarlig drift kan vi ikke kalle det, sier han.

«Godt grep på selskapet»

Et annet ankepunkt for den største obligasjonseieren har vært usikkerhet rundt muligheten til å realisere pantet dersom Norwegian skulle gå konkurs.

Norwegian har nemlig tilbudt avgangstider (slot’er) på Gatwick som sikkerhet i bytte mot utsettelse av forfallet på de to lånene.

– Selv om det er usikkerhet rundt verdien av pantet og hvordan man eventuelt går frem for å tiltre det, så er det vår forståelse at dette er skrudd sammen så godt det er mulig, sier Sissener.

Les på E24+ (for abonnenter)

Seks grafer som viser hvor dyp Norwegians gjeld er

Han mener strukturen Norwegian nå har tilbudt og pantet gir obligasjonseierne et «godt grep på selskapet neste gang de ber om noe», noe han mener kan være hva som helst.

– Det kan være å utsette brudd på lånevilkår der de ber om tid til å fikse det, eller utsettelse enda en gang når disse lånene forfaller om to års tid. I mellomtiden får vi renter og aksjonærene tar en vanvittig risiko.

– Vi har ikke noe behov for å kommentere disse kontinuerlige medieutspillene. Norwegians hovedanliggende er å ivareta alle interessenter på best mulig måte, til det beste for alle aksjonærer, ansatte og kunder. Når vi har noe nytt å melde, vil det skje i form av en melding til Oslo Børs, skriver Norwegians informasjonsdirektør Lasse Sandaker-Nielsen i en tekstmelding.

Her kan du lese mer om

Annonsørinnhold