DNB Markets mener klima legger press på flybransjen: – Står overfor et tilbakeslag

Selv om luftfarten ikke står for mer enn et par prosent av verdens utslipp advarer meglerhuset DNB Markets om at bransjen har et problem. De bekymrer seg for verdsettelsen når bransjen pålegges stadig nye miljøkrav og -kostnader.

FLYSKAM: Det er ventet at miljøkostnadene vil bare stige fremover i flybransjen, ifølge rapporten. Analytikerne regner imidlertid med at flyreisene bare vil fortsette å øke, tross større bevissthet rundt utslippene fra fly.

Foto: Espen Braata VG
Publisert:,

Flyskam og klimafokus legger press på flyindustrien, mener DNB Markets. I en fersk rapport på 78 sider beskriver meglerhuset hvordan de mener at klimakvoter og klimaavgifter kan gi lavere aksjekurser og press på resultatestimater.

«Lønnsomheten fortsetter å være lav. Det gjør det utfordrende, om ikke umulig, å absorbere flere mulige miljøavgifter», skriver analytikerne i rapporten.

Forfatterne av rapporten mener aksjekursen kan bli satt under press som følge av flere reguleringer og høyere avgifter med sikte på å redusere klimautslippene fra flytrafikk, selv om bransjen ikke står for mer enn rundt to prosent av globale CO₂-utslipp.

«På tross av nyere og mer drivstoffeffektive fly, er veksten i utslipp altfor høy. Vi frykter at en rekke nye tiltak rettet mot å dempe veksten vil øke risikoen for å nedjustere estimatene, samt en potensiell negativ innvirkning på verdsettelsen», skriver meglerhuset.

Analytikerne mener også at den folkelige opinionen og image er en viktig faktor, ettersom det å kutte flyreiser er en tydelig måte å vise at man bidrar til klimakutt:

«Bransjen fortsetter å være på en vekstbane. Boeing forventer global luftfart å vokse med fire til fem prosent årlig de neste tiårene, mens drivstoffeffektiviteten bare bedrer seg med en til to prosent årlig. Dette innebærer at utslippene kommer til å øke kraftig, til tross for offentlig oppmerksomhet», skriver meglerhuset.

Les på E24+ (for abonnenter)

Klokken tikker: Fem måter Norwegian kan løse milliardfloken

Rapporten har overskriften «Bad moon rising», med referanse til Creedence Clearwater Revivals «dommedagshit» fra 1969.

Meglerhuset har regnet seg frem til at den nordiske flybransjen har blitt møtt med miljøavgifter på 3,5 milliarder norske kroner hvert år siden 2016. Det kommer i tillegg til kostnader knyttet til EUs klimakvoter (EU ETS), som også har økt den siste tiden.

Les også: (+) Bloomberg: Mannen som spådde finanskrisen ser muligheter i ny boble

Dyrere drivstoff

En av de nye kostnadsdriverne i bransjen er det nye internasjonale utslippssystemet kalt CORSIA, som fra 2020 skal bidra til utslippskutt. Det mener DNB kan koste flyselskapene tilsvarende null til to prosent av omsetningen.

Økt bruk av biodrivstoff vil også kunne legge press på lønnsomheten. Den typen drivstoff koster to til tre ganger mer en vanlig flydrivstoff.

Dessuten ser EU for seg en egen skatt på flydrivstoff, noe som potensielt kan øke billettprisen med ti prosent, ifølge DNB Markets sine beregninger.

DNB Markets har blant annet regnet seg frem til at en kostnadsøkning på ett prosent i flydrivstoff vil redusere resultatet til SAS og Norwegian med 10 til 40 prosent.

Analytikerne ser for seg at lavere etterspørselseffekter og en nedgang på ett prosent i ASK (total kapasitet, hvor mange setekilometer selskapet flyr) vil kunne barbere bort driftsresultatet med 8 til 13 prosent.

Selv om det er flere selskaper som nå utvikler elektriske fly, så er det en bred enighet i bransjen om at det vil ta mange år før vi ser en endring i de store jetflyene som frakter over 100 personer.

SAS har inngått et partnerskap med Airbus om å utvikle og teste ut hybridteknologi fremover, samtidig er selskapet tydelig på at biodrivstoff i dag er for lite tilgjengelig og for dyrt.

– Hybridfly kan bli spennende på sikt, men vi er tydelige på at broen over til en ny teknologi er biodrivstoff, og da bærekraftig biodrivstoff, ikke en som er basert på råvarer som kan brukes til mat, sa finansdirektør Torbjørn Wist til E24 da selskapet la frem kvartalstallene denne uken.

– Vi etterlyser incentiver fra politikerne som kan stimulere til mer produksjon av biodrivstoff. I dag får vi mye fra USA, men det sier seg selv at det ikke er løsningen for Skandinavia på sikt, fortsatte han.

Anbefaler kjøp av Norwegian

Verdsettelsen i aksjemarkedet, gjennom såkalte multipler, har blitt justert ned den siste tiden. Lavprisselskapene handles nå til multipler rundt åtte, noe som er noe mindre enn det historiske snittet på rundt ti.

Analytikerne mener en større risiko for lavere passasjervekst og større variasjon i inntjening kan være et argument for lavere multipler.

Det har vært et begredelig år for mange av investorene hos de to rivalene. SAS-aksjen har falt med 35,19 prosent siden nyttår. Norwegian-aksjen er ned med 61,18 prosent.

Analytikerne har et kursmål på Norwegian på 60 kroner, betydelig høyere enn sluttkurs torsdag på 36,36 kroner.

SAS får et kursmål på 13,50 kroner, samme dag som aksjen ble handlet til 13,10 kroner rett før stengetid.

DNB har en kjøpsanbefaling på Norwegian, mens SAS-aksjen har en hold-anbefaling.

Les på E24+ (for abonnenter)

The New York Times: Flylegene – slik skal de hjelpe deg på lange flyreiser

Åpen om utfordringen

Både SAS og Norwegian vært åpne på at klima og bærekraft er en utfordring bransjen må håndtere.

Norwegian har en av de yngste flåtene i bransjen og kan dermed skryte av lavere utslipp enn mange konkurrenter som bruker eldre fly.

SAS har en rekke nye Airbus-fly i bestilling som vil kutte selskapets utslipp fremover, og selskapet har samtidig uttalt et mål om at de frem til 2030 skal øke bruken av biodrivstoff slik at den er stor nok til å dekke all innenrikstrafikken i Skandinavia.

SAS åpner nå for at kundene selv kan velge å betale for å dekke forbruket sitt med biodrivstoff, men SAS-sjefen erkjenner at han tror få vil gjøre det frivillig:

– Her og nå er betalingsvilligheten lav, men det er ikke det som er poenget. Vi jobber hardt for å få frem storskalaproduksjon og selv om mange ikke vil velge det nå er det viktig at vi kan tilby det. Jeg håper også dette synliggjør hvor mye det koster med biodrivstoff sammenlignet med fossilt drivstoff og at det kan øke trykket på politikerne, sa Rickard Gustafson til E24.

Gustafson tror vi vil nå et punkt der produksjon av biodrivstoff vil være interessant kommersielt uten subsidier eller offentlige pålegg, men at politikerne må på banen:

– Man må finne ulike incentiver for å få kapitalen interessert i å investere i dette, og da må det være en langsiktighet og trygghet i å gjøre det. Det kan ikke være sånn at man er usikker på om vilkårene endres etter et valg. Er vilkårene til stede tror jeg det vil være mange interessenter, sa Gustafson.

Foto: Mauritz Antin EPA