Containerknekk i 28 uker på rad: – Kommet mye ned

Pengene containerrederiene seiler inn i spotmarkedet er nå halvert fra de skyhøye nivåene for ett år siden.

Illustrasjonsfoto av et Mærsk-skip. Rederiet har gjennom containeroppturen lagt inn bestilling på flere skip.
Publisert: Publisert:

– Retningen er nedover, sier shippinganalytiker Anders Karlsen i Kepler Cheuvreux om containerutviklingen.

Etter rundt to år med rekordhøy inntjening for containerrederier, har samleindeksen «Drewry World Container Index» falt betydelig den siste tiden.

Containerindeksen måler inntjeningen på frakten av containere til havs.

Nivået ligger nå på 5.379 dollar per 40 fots container, som har kommet etter følgende utvikling:

  • Et ukentlig fall i 28 uker på rad.
  • En knekk på 47 prosent fra starten av september i fjor.

Fortsatt er det nåværende nivået over gjennomsnittet de siste fem årene på 3.679 dollar per dag, ifølge Drewry. 2022-gjennomsnittet er 7.858 dollar.

– Ratene «peaket» på den tiden her i fjor. Nå har det kommet mye ned, men fremdeles er nivået høyere enn for noen år siden, sier Karlsen.

Les på E24+

Cruiseskipene kan få krav om norsk lønn

Flaskehalser: – Litt begge deler

Containerrederienes halvårsresultater gjennom sommeren viste at containerboomen hadde fortsatt i perioden.

Sjef for analyse av containerfrakt i Drewry, Simeon Heaney, uttalte da til E24 at analysebyrået venter at toppen for spotmarkedet er nådd, men at blant annet fortsatte flaskehalser ved verdens havner ville fortsette å gi rekordresultater for rederiene i 2022.

Karlsen i Kepler Cheuvreux forklarer at forsinkelsene ved havnene i Kina er på vei til å reduseres. Samme utvikling har det også vært ved sentrale havner i Los Angeles i USA. I Canada og Europa er det imidlertid fortsatt mye forsinkelser, ifølge Karlsen.

– Det er altså litt begge deler. Men det kan tyde på at det er en viss sammenheng mellom mindre flaskehalser og ratefallet.

– Det som også er viktig oppi det hele er at økonomien er i forverring. Høye energipriser kan spise inn på etterspørsel etter produkter, det blir mindre penger til å bruke på andre ting.

Les også

Sissener gikk glipp av container-gevinst: – Hoppet av for tidlig

– Vil gå tilbake til forhandlinger

Samtidig som spotprisene faller markant, har rederiene det siste halvåret i større grad sikret seg lengre kontrakter. Disse har ikke falt like mye.

– Hvis det blir en økonomisk nedtur, står disse kontraktene skrevet i stein eller er det mulig at de må reforhandles til dårligere vilkår?

– Det er det store spørsmålet, hvor sikre kontraktene er – og her strides de lærde. Selskapene sier at de føler seg komfortable, men usikkerheten rundt kontraktene er noe som snakkes mye om, svarer Karlsen.

Analytikeren viser blant annet til at toppsjef Rolf Habben Jansen i et verdens største containerrederier, Hapag-Lloyd, har uttalt at han mener «en kontrakt er en kontrakt».

Shippinganalytiker Jørgen Lian i DNB Markets mener «langsiktige fraktkontrakter på høye nivåer er på prøve i tiden fremover», i lys av forventninger om et langt svakere containermarked. Han viser blant annet til at nivået på kontraktsrater er høyere enn spotratene på visse ruter.

– Kontrakter som kunder har med rederiene har volumfleksibilitet. For eksempel selger Maersk så og så mange «slots», og så kan du som kunde velge å bruke de fullt ut eller ikke, sier han.

Lian trekker frem at for eksempel kjempen Maersk sterkt ønsker å fylle opp containerskipene sine.

– Høy fyllingsgrad er god økonomi for dem. Men i en periode der spotmarkedet er under kontraktsratene, hvorfor skal du som kunde betale mer for noe du kan gå til spotmarkedet å få billigere.

– Så når rederiene ser det, vil de gå tilbake til forhandlinger for å få opp volumene. I praksis vil det betyr at de vil være villig til å reforhandle slik at volumene er gode. De får ikke alle volumene til full pris om kundene har bedre alternativer, forklarer Lian.

Samtidig påpeker analytikeren at nevnte Maersk «har gjort sitt ytterste for å bli en integrert logistikkoperatør og prøvd å motvirke akkurat det nedsidepotensialet gjennom å binde til seg kunder på en annen måte enn før».

– Dog gjenstår det å se hvor bra dette vil spille seg ut i et svakere marked hvor de ikke stiller like sterkt som eier og operatør av sin egen containerflåte.

Les også

Sterke tall fra MPC Container Ships – mangedobler resultatet

– Forventer ikke at situasjonen skal stå seg lenge

Det var spotprisene som først skjøt til værs da markedet for frakt til havs av containere gjorde fullstendig helomvending under coronakrisen – etter årevis med begredelig inntjening for rederiene.

Årsaken til oppturen var blant annet at etterspørselen etter ulike varer skjøt fart under pandemien, samtidig som fraktkapasiteten ikke holdt følge. I tillegg har det vært store flaskehalser i havnene, der smitterestriksjoner har gjort at de har gått på halv maskin – noe som flere ganger har blusset opp igjen.

Situasjonen betyr at flere år med overkapasitet og svake tider er blitt betydelig hentet inn for rederiene.

– Jeg tror at spotprisene skal videre ned, men at det får en dempende effekt for rederiene med effekten av kontraktene som er inngått, sier Karlsen i Kepler Cheuvreux.

Han venter et sterkt år også i 2023, men med et «relativt kraftig tilbakeslag i 2024».

– I 2024 har du sannsynligvis mindre flaskehalser og kontraktsratene vil mest sannsynlig også være lavere. I tillegg er det en stor ordrebok, der leveringene av skip begynner i slutten av 2023, så man kan se for seg at ting begynner å endre seg.

– Spørsmålet nå er hvor lenge man tror at containerrederiene skal tjene masse penger. Det er der striden står, og ut ifra aksjekursene så forventer man ikke at situasjonen skal stå seg lenge, sier Karlsen, med henvisning til at aksjekursene i flere av rederiene har falt markant gjennom sommeren.

Publisert:
Gå til e24.no