Kahoot trykker på abonnements-gassen: Tror de kan nå milliardomsetning i 2022

Etter to raske oppkjøp i vår, er Kahoot klare for å lansere tre tydelige satsinger for brukerbetaling som selskapet mener vil få pengene til å strømme inn i kassen.

PENGEMASKIN: Kahoot-sjef Åsmund Furuseth (fjerde fra venstre) la onsdag frem nye planer for hvordan flere av brukerne skal betale for tjenesten.

Foto: Fredrik Varfjell AFP
Publisert:,

Frem til nå har ikke Kahoot gjort noe særlig annet enn å bruke penger, men onsdag viste selskapet investorene en klar vei til det de tror blir store inntekter om få år.

Etter at Kahoot kjøpte leseappen Poio og mattetjenesten Dragonbox tror de det er fullt mulig å få tusenvis av bruker til å betale månedlig for tjenestene deres.

– Nå blir det virkelig forskjell på hva vi tilbyr til de ulike brukerne, sier daglig leder i Kahoot, Åsmund Furuseth.

Han skiller tydelig mellom skolebrukerne, hjemmebrukerne, og tjenesten rettet mot bedrifter.

Selskapet vil fortsette å tilby gratistjenester som i dag, men tror produktet de snart vil tilby kommer til å bli så bra, at det er mulig å tilby abonnement i alle segmenter.

På veien mot målet i det selskapet tror kan bli abonnementsinntekter på mellom 100 og 120 millioner dollar (fra 860 mill. til 1,08 mrd. kroner) i 2022, ser selskapet for seg følgende abonnementer.

  • Lærertilbudet vil koste mellom 3–5 dollar per bruker i måneden, og dra inn et sted mellom 18–28 millioner dollar i 2022.
  • Elever vil måtte betale et sted mellom 2–4 dollar per bruker i måneden, noe selskapet tror vil resultere i inntekter på 5–9 millioner dollar.
  • Hjemmebrukere må ut med mellom 3–5 dollar i måneden per bruker, noe de tror vil bety 25–28 millioner dollar i 2022.

Men det er fra bedriftene Kahoot ser for seg å tjene de virkelig store pengene.

Les på E24+ (for abonnenter)

Kahoot har tapt over 60 millioner på tre år. Hvorfor tror investorene fortsatt på selskapet?

De mest lønnsomme brukerne

For i tjenesten selskapet lanserer mot bedrifter når det kommer til presentasjoner, ser Kahoot for seg årlige inntekter på 54–72 millioner dollar i 2022.

Her er det også tenkt et høyere prispunkt for abonnementet som vil ligge et sted mellom 10–20 dollar per bruker i måneden, og at man da har opp til en halv million brukere i dette segmentet.

Selskapets største betalende kunder i dag er blant annet Equinor, DNB og Facebook.

I første kvartal 2019 innkasserte teknologiselskapet rundt to millioner dollar (17,2 millioner kroner), og ser for seg omsetning i overkant av 15 millioner dollar for hele året.

Det er først i 2021 at selskapet virkelig begynner å dra inn penger, ifølge egne estimater.

Da ser selskapet for seg en omsetning på rundt 55 millioner dollar (474,6 millioner kroner).

Les også

24-åring satt på aksjer for over 20 millioner kroner ved årsskiftet

Flere oppkjøp til våren

I kvartalsrapporten får man også vite mer om hvordan Kahoot betalte for Dragonbox og Poio.

Der går det frem at 9,7 millioner dollar blir betalt i kontanter, og 15,4 millioner dollar blir betalt i Kahoot-aksjer.

Det betyr at selskapet har rundt 16 millioner dollar igjen på bok å handle selskaper for ifølge kvartalsrapporten, noe Furuseth sier de er i gang med.

– Det er meget sannsynlig at vi kommer til å kjøpe opp et selskap innen «corporate learning», men vi er ferdig med oppkjøpene for sommeren, sier Kahoot-sjefen.

Selskapet betalte 18 millioner dollar for Dragon Box og 6,5 millioner for Poio, men tror oppkjøp av et teknologiselskap som satser på bedriftsmarkedet vil bli vesentlig dyrere, med tanke på at blant annet betalingsvilligheten er større i dette segmentet.

– Det er større sjanse for at potensielle oppkjøp innen «corporate learning» vil ha et større fokus på inntekter.

Utsetter børsnotering

Furuseth sier de er i samtaler med selskaper allerede, men at de er i en «utforskende fase».

– Er det realistisk å hente mer penger før et slik oppkjøp?

– Ja, det kan jo blir en realitet, men det kommer an på mulighetene vi finner.

Tidligere i år annonserte selskapet at de går på børs i løpet av første kvartal 2019.

Nå sier Kahoot at man planlegger børsnotering i løpet av september.

På spørsmål om hvorfor Kahoot ikke går rett på hovedlisten til Oslo Børs, svarer finansdirektør, Martin Kværnstuen, at det er et spørsmål om kostnader for aksjonærene (formueskatt) og at Merkur Market gir elektronisk handel i aksjen noe OTC listen ikke gir.

Les også

Kahoot kjøper norsk leseapp

Les også

Kahoot kjøper spillstudioet Dragonbox for 158 millioner

Her kan du lese mer om