Turbulensen i Norwegian

Norwegians Argentina-sjef flyttes til Storbritannia

Argentina-eventyret til Bjørn Kjos ble aldri noen suksess, blant annet takket være peso-fallet. Når Norwegian nå dropper satsingen får den tidligere Argentina-sjefen en ny, sentral rolle i flyselskapet.

Ole Christian Melhus går fra jobben som Argentina-sjef til å bli Storbritannia-sjef i Norwegian

Norwegian
  • Marius Lorentzen
Publisert:

Den tidligere Argentina-sjefen i Norwegian, Ole Christian Melhus, blir landsjef for Storbritannia. Han er nå ansatt som sjef for Norwegian Air UK.

Melhus er pilot og har lang fartstid i flyselskapet. Fra 2003 til 2017 var han visedirektør for flyoperasjonene.

– Norwegian Air UK er fundamental for Norwegians fremtidige suksess og jeg er beæret for å påta meg rollen, sier Melhus i en uttalelse.

Han legger til at han allerede har hatt gleden av jobbe med mange av de ansatte i det britiske selskapet til Norwegian og at han ser frem til å påta seg nye utfordringer med å lede virksomheten.

Selv om det er USA og Norge som er de største markedene til Norwegian, målt i inntekter, så er Storbritannia en essensiell del av virksomheten.

Norwegians britiske datterselskap har en egen driftstillatelse i landet og en flylisens til USA. I tillegg har selskapet mannskap og fly basert i landet.

Norwegian er i dag det tredje største selskapet på Gatwick-flyplassen etter EasyJet og British Airways, og Norwegian sikret seg for første gang avgangstider på Heathrow nylig.

I tillegg til at mye av Norwegians Europa-trafikk går til og fra Storbritannia, så er også Gatwick-flyplassen i London den viktigste hub’en i selskapets langdistansevirksomhet og rutenettverk over Atlanterhavet.

Les også

Norwegian får seks avgangstider på London Heathrow

Satsingen hang i en tynn tråd

Den 4. desember ble det klart at Norwegian kaster kortene i Argentina og selger virksomheten til flyselskapet JetSmart, som eies av det store og flyfokuserte fondet Indigo Partners.

Dermed er det slutt for innenrikssatsingen som hadde sin første flyging i oktober i fjor. Langdistanseruten mellom London og Buenos Aires fortsetter som før.

Det var storaksjonær og tidligere konsernsjef Bjørn Kjos som sto i bresjen for å satse på innenriksmarkedet i Argentina. Etter det E24 kjenner til har det vært mange diskusjoner internt i Norwegian om det var riktig å satse på et helt nytt marked så langt unna selskapets hovedmarkeder.

Selv om den tidligere Norwegian-sjefen og andre konkurrenter så muligheter i å gi argentinere muligheten til å ta fly fremfor buss over de mange store avstandene i landet, så bidro en rekke faktorer til at satsingen ble droppet.

– Den kraftige svekkelsen av pesoen mot dollar har skapt et betydelig gap mellom kostnader og inntekter, sa fungere konsernsjef og finansdirektør Geir Karlsen, i en uttalelse om nedleggelsen.

Karlsen sa videre at det har «vist seg vanskelig å oppnå tilfredsstillende lønnsomhet for datterselskapet i Argentina, gitt den generelle situasjonen i landet».

E24 omtalte i april i år hvordan Geir Karlsen vurderte å droppe hele Argentina-satsingen, men i juli ble det klart at den fikk fortsette inntil videre.

I tillegg til den lokale valutaen gjorde også det lave antallet fly at det var krevende å få nok skala i virksomheten. En annen utfordring har vært at Norwegians 18 Max-fly måtte settes på bakken i mars og selskapets finansielle problemer.

Dette bidro til at det ble krevende å prioritere en ny satsing i et umodent marked som Argentina.

Les også

Norwegian selger argentinsk datterselskap

Flyene sendes til Europa

Norwegian hadde på det meste fire Boeing 737–800-fly i trafikk innenriks i Argentina og på slutten var det tre fly i trafikk. Disse flyene skal nå overføres tilbake til Norwegians virksomhet i Europa.

I anledning jobbskiftet benytter Ole Christian Melhus til å takke kollegaene i Argentina for innsatsen.

– Over de siste to årene bygget vi opp et flyselskap fra bunnen og tok merkevaren vår til et nytt kontinent der vi tilbød rimelige priser til folk i Argentina. Til tross for alle kollegaenes innsats må vi ta noen vanskelige beslutninger som et ledd i strategien om å få Norwegian tilbake til lønnsomhet og nå målet om fire milliarder i årlig EBITDAR (justert driftsresultat uten leasingkostnader, journ.anm.), som en del av Next-programmet, sier Melhus.

– Jeg vil takke kollegaene i Norwegian Air Argentina for deres innsats og harde arbeid, som dere har levert hver dag på denne reisen, fortsetter han.

Les også

Jacob Schram vil sikre fremtiden for det «norske folkeeventyret» Norwegian

Les også

Norwegian tar nye grep: Legger ned alle langdistanserutene i Stockholm og København

Her kan du lese mer om

  1. Turbulensen i Norwegian
  2. Flyselskaper
  3. Argentina
  4. Melhus
  5. Norwegian
  6. Bjørn Kjos
  7. Luftfart

Flere artikler

  1. Norwegian selger argentinsk datterselskap

  2. Norwegian-sjefen: Håper å lande Max-erstatning før nyttår

  3. Norwegian om Brexit-fredagen: – Vi flyr som normalt

  4. Annonsørinnhold

  5. Norwegian leverer tilbake Heathrow-slots

  6. Norwegian dropper Oakland: Flytter alle ruter til San Francisco