Turbulensen i Norwegian

Schram: – En utrolig lettelse

Det var en glad og lettet Norwegian-ledelse som møtte pressen mandag.

Norwegian-sjef Jacob Schram under pressekonferansen mandag.

Håkon Mosvold Larsen
  • Martin Hagh Høgseth
Publisert:,

– I dag er intet annet enn en historisk dag, sa styreleder Niels Smedegaard videolink fra København da han åpnet pressekonferansen.

– Det er en utrolig lettelse vi føler nå. Samtidig er det en følelse av innestengt jubel, fortsatte konsernsjef Jacob Schram som forklarte det med at man under coronakrisen ikke får muligheten til å klemme kollegene i gledesrus, noe man ellers ville gjort.

Han formidlet at det som egentlig har skjedd, er at selskapet har fått «startlisensen» til det som omtales som «Nye Norwegian».

– Men samtidig som vi nå strekker hendene i været og jubler, ligger det mye arbeid foran oss. Det er nå vi skal ta det fra strategi til gjennomføring, sa Schram.

Planen som nå ligger til grunn, er at selskapet vil fly som i dag frem til april 2021. Dette innebærer at syv fly er i luften.

– Hvis etterspørselen kommer tidligere og vi kan slippe opp tidligere, vil vi selvfølgelig, som andre flyselskaper, tilpasse oss det, sa konsernsjefen.

Les også

Overveldende ja til redningsplanen i Norwegian: – Den eneste fornuftige beslutningen

Nær alle aksjonærene i flyselskapet stemte for samtlige av styrets forslag til refinansiering under generalforsamlingen mandag formiddag.

Norwegian har et ønske om å kvitte seg med rundt 10,8 milliarder kroner i gjeld gjennom at obligasjonseiere og leasingselskaper får utdelt nye aksjer i selskapet.

Obligasjonseiere er de som har lånt selskapet penger gjennom såkalte obligasjonslån. Leasingselskaper på sin side er selskapene som har lånt ut fly til selskapet. En betydelig andel av Norwegians fly er leaset.

Les også

Norwegian stiger kraftig etter at kriseplanen ble godkjent

– Den mest spennende finansthrilleren

Schram ga mye skryt til både aksjonærer, kunder, långivere og ansatte. I tillegg fikk finansdirektør Geir Karlsen mye skryt for å ledet finansteamet som har drevet arbeidet fremover.

– Når dette en gang skal settes på papir, må det være noe av den mest spennende finansthrilleren som er. Kreative løsninger har kommet i et stormvær. Geir, du har ledet det helt formidabelt, sa Schram og ga Karlsen i oppgave å formidle arbeidet som er blitt gjort.

Karlsen forklarte at de etter at flyene ble satt på bakken, ba regjeringen om 3 milliarder kroner i krisehjelp. Dette fikk selskapet gjennom en ordning hvor selskapet fikk strenge krav for å få tilgang til statsgarantien.

– Vi så veldig tidlig at vi ikke klare kravet under transje to, vi klarte ikke å få med oss alle obligasjonseierne på det. Vi fikk heller ikke endret dette kravet hos staten, sier Karlsen.

Transje to innebar at selskapets långivere måtte gi rente- og avdragsfrihet i en periode.

Les også

Norwegians skjebnedag: Overveldende aksjonærflertall for krisepakken

Enig med en «majoritet» av leasingselskapene

Dette gjorde at selskapet måtte rett på transje tre. En oppgave som altså endte opp i dagens krisepakke etter det Karlsen omtaler som «tøffe, men konstruktive» forhandlinger med obligasjonseiere og leasingselskaper.

Karlsen kunne også fortelle at de nå har inngått avtale med leasingselskapene om konvertering av 7,7 milliarder kroner i gjeld til egenkapital.

– Vi betaler ingenting fra i dag til 1. juli, sa Karlsen.

Avtalen innebærer at selskapet fra 1. juli bare betaler for de flyene de eventuelt bruker frem til påske neste år.

– Ikke alle, men en majoritet av leasingselskapene, er med, sa Karlsen på spørsmål om de hadde kommet til enighet med alle leasingselskaper.

Her kan du lese mer om

  1. Turbulensen i Norwegian
  2. Norwegian
  3. Niels Smedegaard
  4. Jacob Schram
  5. Geir Karlsen

Flere artikler

  1. Norwegian bekrefter avtale med leasingselskaper

  2. Norwegians skjebnedag: Overveldende aksjonærflertall for krisepakken

  3. Norwegian har oppfylt vilkår for kriselånet fra staten

  4. Annonsørinnhold

  5. Leasingselskaper vil konvertere minst 8,56 mrd. til aksjer

  6. Norwegian skylder USA milliardbeløp: Amerikanerne vil ha full tilbakebetaling