Amerikansk investor vil gjenreise islandske Wow Air

Lavprisselskapet Wow Air landet for siste gang i mars. Nå vil amerikanske investorer gjenopplive selskapet, med både lounge og Michelin-kokk før avgang.

Arkivbilde av et Wow Air-fly på Charles de Gaulle-flyplassen i Paris i 2018, året før selskapet gikk konkurs.

Foto: Joel Saget AFP
Publisert:

Drøye fem måneder etter at det islandske lavprisselskapet Wow Air satte flyene på bakken og gikk konkurs er gjenopplivingen i full gang.

Fredag møtte den amerikanske investoren Michele Roosevelt Edwards (også kjent som Michelle Ballarin) opp i Reykjavik for å fortelle om planene.

Hun og selskapet USAerospace Associates skal i første omgang stille med 85 millioner dollar (773 millioner dollar) i kapital for å få flyselskapet på vingene igjen, ifølge Iceland Monitor.

Etter planen skal selskapet starte opp virksomheten med tre Airbus A321, en flytype lik den Wow Air opererte før konkursen. Planen er å øke flåten til mellom 10 og 12 fly, ifølge avisen.

Mens Wow Air profilerte seg som et lavprisselskap som fløy mellom Europa og Nord-Amerika via Island, så skal «nye» Wow Air legge seg på et langt høyere service- og komfortnivå. Det skal både være snakk om lounge-tilgang og Michelin-kokk til alle passasjerene, skriver danske Check-In (krever innlogging).

Amerikanerne kan maksimalt kontrollere 49 prosent av «nye» Wow Air på grunn av europeiske eierskapsbegrensninger på flyselskaper.

Ifølge den islandske avisen Turisti er planen at første avgang skal skje mellom Reykjavik og Washington DC innen utgangen av oktober.

Avisen påpeker samtidig at hverken Dulles- eller Keflavik-flyplassene har annonsert oppstarten av noen rute ennå.

Avisen Fréttablaðið meldte i juli at et amerikansk selskap hadde kjøpt opp flyrettighetene i Wow Air-konkursboet.

Bakgrunn: Wow Air har stanset alle flighter

– Dette kan bli en tøff flight

– Jeg har liten tro på at «nye» Wow Air kan bli en god investering, heller tvert imot, sier flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs til E24.

Han sier at selv om planen er å starte med et begrenset antall fly i klassen Airbus A320/Boeing 737, så er oppstartskostnadene store og konkurransesituasjonen tilsier at konkurransen bare vil bli tøffere i årene fremover. Det gjelder også i flymarkedet mellom Europa og Nord-Amerika via Island.

I tillegg til Icelandairs omfattende rutenettverk har selskaper som Air Canada, United, Delta og American Airlines allerede ruter til Keflavik fra en rekke byer i USA og Canada.

Ser man litt bredere på konkurransen mellom Europa og Nord-Amerika vil «nye» Wow Air også møte konkurrenter som Norwegian, Finnair, SAS og alle de andre amerikanske og europeiske selskapene som flyr mellom kontinentene – uten en stopp på Island.

– Dette tror jeg kan bli en tøff flight, sier Elnæs om gjenopplivingen.

I tillegg til konkurransen og kostnader for en oppstart så mener analytikeren at det er flere mulige skjær i sjøen.

Han peker blant annet på hvordan kredittkortformidlerne det siste året har holdt igjen store beløp fra Norwegian, noe som har lagt et betydelig press på selskapets likviditet i perioder.

– I tillegg skal det leies fly fra leasingselskap i en periode hvor Boeing 737 Max er på bakken og Airbus ligger etter på sine leveringer. Dermed har prisene for leie/leasing av både nye og eldre fly økt, sier Elnæs.

Han peker også på at amerikanske flyselskaper tildeler landings- og avgangstillatelser (slots) etter å ha gjort økonomiske vurderinger av flyselskapet som søker.

– Får flyselskapet for lav score på denne sjekken blir det ikke tildelt noen slot.

Les også

Frankrikes nest største flyselskap er konkurs

Les også

Nye tider hos Norwegian: Fjerde måned med passasjerfall

Les også

– Vi ble overrasket

Her kan du lese mer om