Norwegian-sjefen om lånepakken: – God tilbakemelding fra obligasjonseiere så langt

Norwegian-aksjen suste ned og opp på spekulasjoner om lånepakken vil bli godtatt eller ikke. Toppsjefen sier responsen foreløpig er god, men hvor mange som har sagt ja er ikke kjent.

Konstituert konsernsjef og finansdirektør Geir Karlsen i Norwegian Air Shuttle

Foto: Fredrik Hagen NTB scanpix
Publisert:,

Norwegian-aksjen falt onsdag over 10 prosent på det meste etter at det ble kjent at Jan Petter Sissener og hans team vurderer å stemme nei til lånepakken Norwegian har foreslått. Aksjen har i etterkant hentet inn det meste av fallet.

Sissener uttaler til Dagens Næringsliv at de både har spørsmål til hvordan det foreslåtte pantet i forslaget skal fungere og at han mener Norwegian burde styrkes med frisk kapital gjennom en emisjon.

På spørsmål om Norwegian har en kommentar til den siste utviklingen skriver konstituert konsernsjef Geir Karlsen i en uttalelse at selskapet «fortsetter å levere på den strategiske planen om å levere lønnsomhet og kontantgenerering» og at lånepakken er et «ledd i den overordnede planen».

– Så langt har selskapet fått god tilbakemelding fra møter og dialog med obligasjonseiere, sier Karlsen, og fortsetter:

– Vi har sammen med våre rådgivere fremsatt en attraktiv og balansert løsning som ivaretar alle interessenter, långivere og kunder.

Norwegian har foreløpig ikke svart på hvor mange som så langt har takket ja til tilbudet.

Les også

Norwegian vil bla opp 195 millioner for å få kreditorenes ja

Tilbyr pant og ekstrabetaling

Selskapet er i en presset situasjon og har bedt obligasjonseierne i eurolånet (som forfaller i desember på rundt 2,5 milliarder kroner) og i svenskekronelånet (som forfaller neste august på 964 millioner kroner) om å utsette forfallene med rundt to år.

I bytte mot utsatt forfall legger Norwegian landings- og avgangstillatelser på Gatwick på bordet som sikkerhet, gjennom pant i Norwegian Air Norway AS. I tillegg sukrer selskapet pillen gjennom å tilby en større tilbakebetaling på de nye forfallsdatoene og en ekstrabetaling til de kreditorene som takker ja innen 11. september.

Den 16. september skal det avholdes formelle obligasjonseiermøter der forslagene skal stemmes over. Som E24 skrev tidligere denne uken innebærer forslaget at Norwegian er villig til å bla opp 195 millioner kroner for å få kreditorene med på pakken.

Les på E24+ (for abonnenter)

Børskommentar: Dette er grunnene til at obligasjonseierne vil si ja til Norwegians gjeldsplan

Teknisk trøbbel og presset konto

Norwegians finansielle problemer har intensivert de siste par årene, særlig grunnet en økning i oljeprisen, beintøff konkurranse og selskapets enorme vekst.

Det er også to andre faktorer som presser selskapets finanser: Flytrøbbel og kredittkort.

Det er nemlig store problemer med motorene Rolls-Royce har levert til Norwegian og andre flyselskapers langdistansefly av typen Boeing 787 Dreamliner. I tillegg til at disse motorene må utbedres så måtte Norwegian og andre flyselskap verden over i mars setter sine Boeing 737 Max-fly på bakken etter de to dødsulykkene.

De tekniske problemene har forverret Norwegians arbeidskapital med 1,5 milliarder kroner, ifølge selskapet.

På toppen av dette sliter Norwegian med at kredittkortformidlere holder igjen store summer som kunder har betalt for flybillettene. Norwegian får pengene innen flygingen skjer, men ikke så tidlig før. Dermed har ikke Norwegian en like romslig konto til å dekke utgiftene sine i forkant av kundens tur, slik de hadde før.

Kredittkortformidlernes innstramming har bidratt til en forverring av Norwegians arbeidskapital på 4,0 milliarder det siste året, opplyste selskapet mandag.

– Som følge av tidligere utfordringer med 737 MAX, Rolls-Royce-motorer og uforutsett utvikling i arbeidskapitalen, ser selskapet det som finansielt mest forsvarlig å bevare selskapets likviditet gjennom den kommende lavsesongen, sier Geir Karlsen i Norwegian.

Les også

Jan Petter Sissener kan si nei til å utsette Norwegians lån – aksjen faller

Les også

Norwegian ber kreditorene om hjelp: Tilbyr avgangstider som sikkerhet

Les også

– Utfordrende, om ikke umulig, å absorbere flere miljøkostnader

Her kan du lese mer om