Tørrlastskips inntjening tungt ned fra årstopp: – Under et betydelig press, sier analytiker

Shippingtopp Herman Billung er overrasket over inntjeningskollapsen.

«Skipseiere vil bli tvunget til kutte nye ordre og skrape skip som ikke er lønnsomme», er konklusjonen i en rapport fra MSCI om shippingbransjens møte med nye klimamål.

STRINGER SHANGHAI / X01984
Publisert:,

Tørrlastindeksen Baltic Dry, som viser hvor mye skipene som frakter tørrlast tjener i snitt, faller bratt denne uken.

Nå er den på god vei ned fra årets toppnivå i september, som også var det høyeste på ni år.

– Spotratene er under et betydelig press, forklarer shippinganalytiker Joakim Hannisdahl i Cleaves Securities.

Sjef for Oslo Børs-noterte Star Bulk, Herman Billung, er overrasket over fallet. Tørrlastrederiet har en flåte på i overkant av 100 skip.

– Vi vet at det er et volatilt marked, men jeg er overrasket over at det kom en korreksjon nå i november. Jeg hadde personlig trodd det skulle være bedre på denne tiden, sier Billung.

– Kommer til å bli tøft

Analytiker Hannisdahl peker på tre sentrale årsaker:

– Det er veldig mange Capesize-skip, som frakter jernmalm og kul, som er på vei inn i Atlanterhavet, jernmalmeksporten ut av Brasil har dabbet veldig av i det siste og i forrige uke kom det meldinger om at Indonesia forbyr nikkeleksport, som de egentlig planla å gjøre først i januar, sier han.

Les på E24+ (for abonnenter)

(+) Er den skyhøye Baltic Dry-indeksen en eksakt værhane?

Han tror ikke stemningen blir bedre med det første, og har derfor også nedgradert sektoren til «hold», fra tidligere «kjøp».

– Vi har sett det her utvikle seg over et par uker nå, og også første halvår 2020 kommer til å bli tøft, med rater som er betydelig ned fra i dag, påpeker Hannisdahl.

Uenige om veien videre

Hannisdahl viser til innføringen av de nye utslippsreglene for shippingbransjen som trer i kraft fra nyttår, IMO 2020, som gjør at det ikke blir lov for skip å brenne bunkersolje uten såkalte «scrubbere», et slags rensesystem.

– Det er en del skip som er ute av tørrlastflåten nå for å få installert «scrubbere». Den flåten kommer som helhet gradvis tilbake i første halvår neste år, sier Hannisdahl.

Den stramme skipssituasjonen er blant årsakene til at inntjeningen til tørrlastskipene både i sommer og høst skjøt i været.

Star Bulk-sjef Herman Billung er ikke enig med Hannisdahl om veien videre.

– Jeg tror man kan få et oppsving før jul. I lys av IMO 2020 er det nå mange av rederiene som ikke skal ha «scrubbere» på skipene sine neste år som vil bli kvitt bunkersen om bord før nyttår og gir seg inn litt fort, påpeker shippingtoppen.

Les også

Handelskrigen rammer shippingbransjen: – Jeg er svært bekymret

– Tar nok litt mer tid

Han tror heller ikke at «scrubber»-effekten vil avta med det første.

– «Scrubber»-installasjonene tar nok litt mer tid og jeg forventer at den effekten på ratene vil vedvare gjennom første halvår, sier Billung.

Han peker også på at det bestilles svært få nye skip, ettersom shippingsektoren er preget av «stor usikkerhet».

Hannisdahl begrunner sitt mer negative syn også slik i en fersk rapport:

– Forventningen vår er også påvirket av vi venter at flåten av tørrlastskips etterspørselsvekst vil vokse edruelige 2,8 prosent, mens vi samtidig venter at skipenes forsyningsvekst vil vokse med 3,6 prosent i 2020, som er det høyeste siden 2014.

Etterspørselsveksten til verdens tørrlastflåte har gjennomsnittlig vært på 5,2 prosent siden 1991.

Les også

Rapport spår klimasmell for shipping: – Vil ha radikale konsekvenser

– Høyst edruelig priset

Hannisdahl har fortsatt en kjøpsanbefaling på de Oslo Børs-noterte tørrlastselskapene Golden Ocean og Star Bulk. Tor Olav Trøims satsing 2020 Bulkers nedgraderes til hold.

– Prisingen på aksjene i dag er høyst edruelige, og vi tror svakheten i markedet er en god mulighet til å kjøpe seg opp, sier Hannisdahl.

Han tror tørrlastmarkedet i vil begynne å vise bedring i andre halvår 2020.

– Men det blir en lang og seig oppgangsperiode etter det.