Bratt formuesfall for Kjos og Kise

Fjoråret ble enda et dårlig år for de to tidligere Norwegian-toppene, etter «drittåret 2017». Til sammen fikk de formuen kuttet med nær en halv milliard kroner.

Norwegian-grunnlegger Bjørn Kjos og tidligere styreleder Bjørn Kise.

Jostein Matre
Publisert:

Norwegian hadde et turbulent fjorår på Oslo Børs der aksjonærene så store verdier fordufte. Flyselskapet måtte blant annet hente inn 1,5 milliarder kroner med rabatt i en emisjon (utstedelse av nye aksjer) for å holde det på vingene.

Det tærte hardt på formuen til flere av de største eierne.

Formuen til flyselskapets grunnlegger og tidligere toppsjef, Bjørn Kjos, falt til 109 millioner kroner i 2018 fra 194 millioner kroner året før, ifølge ligningstall E24 har hentet inn.

Inntektene til Kjos er beregnet til 400.947 kroner i 2018, og han betaler skatt på 1,6 millioner.

Kjos har tidligere betegnet 2017 som et «drittår», men E24 har ikke lykkes i å få hans kommentar om utviklingen i 2018.

– Betaler skatt med glede

For tidligere styreleder i Norwegian, Bjørn Kise, viser formuen et fall til 149 millioner kroner fra 520 millioner i 2017. Med en inntekt på 11,4 millioner, betaler han 5,6 millioner i skatt for 2018.

– Norge er et godt land å bo i og drive virksomhet fra. Jeg betaler min skatt med glede til det fellesskapet jeg og min familie er den del av, sier Kise, som ellers er svært ordknapp, til E24.

Ved utgangen av september eide Kjos og Kise via sitt felles investeringsselskap HBK Holding 13 prosent av aksjene i Norwegian.

Kjos gikk av som konsernsjef i sommer etter 17 år i jobben, og ble erstattet av finansdirektør Geir Karlsen.

Kise tok også farvel med selskapet i år, da han ikke stilte til gjenvalg. Han gikk dermed av i mai, da Niels Smedegaard tok over som styreleder.

Les på E24+ (for abonnenter)

Geir Karlsen styrte flere selskaper gjennom stormen. Så kom telefonen fra Norwegian

Utviklingen i Norwegian

Det siste året har aksjen falt 64 prosent, ifølge data fra Infront. Gjeldsproblemer har tynget selskapet, som også i år måtte hente inn ny kapital. Tidligere i høst fikk selskapet på plass en ny avtale med kreditorene som ga mer pusterom.

I oktober la Norwegian også frem rekordresultater for tredje kvartal, samtidig som de meldte at avtalen om felles flyeierskap med en kinesiske partner nå er i boks.

Norwegian-aksjen fikk seg et solid byks etter nyhetene og har de siste ti dagene steget rundt 20 prosent til 45 kroner.

Les også

Jokerne som kan gi milliardpåfyll i Norwegian-kassen