Norwegian selger alle bankaksjene: – Noe de bare måtte gjøre

Norwegian fyller bankkontoen med nesten en milliard friske kroner gjennom salget av aksjene i banken med samme navn. En løsning for selskapets låneforfall i milliardklassen er ennå ikke i boks.

Illustrasjonsbilde

Foto: Marcos Brindicci Reuters
Publisert:,

– Dette gjør det lettere å selge flyselskapet, fordi det i realiteten ikke er så mange som ville kjøpt et flyselskap med forbruksbank på kjøpet, sier analysesjef Karl-Johan Molnes i Norne Securities.

Mandag morgen kom nyheten om at flyselskapet har solgt alle de resterende aksjene sine i Norwegian Finans Holding (morselskapet til Bank Norwegian) for 2,22 milliarder kroner.

Molnes sier at Norwegian har så mye gjeld at de hadde kommet til et punkt hvor salget av Bank Norwegian-aksjene «var noe de bare måtte gjøre». Samtidig tror han ikke et salg av flyselskapet er nært forestående.

– Dette løser ikke hovedproblemet, som er manglende lønnsomhet for flyselskapet, sier Molnes.

Det er private equity-fondet Nordic Capital og finske Sampo som kjøper og aksjene vil bli overtatt i to omganger, avhengig av at relevante myndigheter gir de nødvendige godkjenningene.

– Vi har kjørt en prosess med rådgivere for å selge aksjene og det har vært flere interessenter inne i bildet. Vi har valgt det beste og minst risikable tilbudet, sier finansdirektør og konstituert konsernsjef i Norwegian, Geir Karlsen, til E24.

Norwegian-aksjene tar av

Bankaksjene selges for 68 kroner per stykk, noe som innebærer et påslag på drøye 15 prosent over sluttkursen på bankaksjen fredag.

Det er samtidig langt under toppnoteringen Bank Norwegian hadde i august i fjor på 109,80 kroner, men over de 62 kronene aksjene ble verdsatt til i flyselskapets regnskap for andre kvartal.

Hadde Norwegian klart å selge på topp i fjor kunne selskapet fått inn 1,36 milliarder kroner mer enn de drøye 2,2 milliardene de nå får for aksjene (før eventuelle rabatter eller andre kostnader).

Geir Karlsen forklarer at egenkapitalen til Norwegian dermed vil få et løft på 196 millioner, men at resultatregnskapet ikke blir påvirket.

– Er du fornøyd med prisen?

– Ja, interessen har vært rimelig stor, sier Geir Karlsen og fortsetter:

– Og vårt samarbeid med Bank Norwegian fortsetter eksakt som før. Vi fornyet tidligere i år vår samarbeidsavtale med dem i 10 nye år.

Bank Norwegian-aksjen (NOFI) fikk seg et kraftig løft på over 15 prosent da Oslo Børs åpnet mandag. Flyselskapet fikk seg på sin side et løft på over fem prosent.

Les også

Bank Norwegian om Norwegian-salget: Kan bidra til ekspansjon

Må fortsatt lande refinansiering

Selv om Norwegian selger aksjene for 2,2 milliarder, får ikke selskapet inn mer enn 934 millioner på konto.

Aksjene har nemlig blitt belånt og rundt 1,2 milliarder av pengene er allerede blitt brukt.

Karl-Johan Molnes

Foto: Norne Securites

– Vi har hatt en trekkfasilitet med aksjene som sikkerhet over lang tid, så dette er ikke noe vi har etablert i det siste, sier Karlsen, som sier at pengene er brukt på generelle selskapsformål og ikke noe spesielt.

I desember forfaller et obligasjonslån Norwegian har på 250 millioner euro (om lag 2,5 milliarder kroner). Norwegian-sjefen vil foreløpig ikke si om de har en refinansiering av dette i boks eller ikke etter aksjesalget:

– Det vil jeg ikke kommentere. Dette er en del av en større plan og man må se dette i sammenheng med at vi drar fokuset over fra vekst til lønnsomhet. Vi skal fokusere på kjernevirksomheten vår og vi skal drive et lønnsomt flyselskap, sier Karlsen.

Finansdirektør og fungerende konsernsjef Geir Karlsen i Norwegian.

Foto: Terje Pedersen NTB scanpix

I juli skisserte Karlsen en rekke alternativer selskapet har å lene seg på for å få til en refinansiering.

Et salg av aksjene i Norwegian var på denne listen. Det var også de bedrede driftsresultatene, økt kapasitet av kredittkortkjøpere, et nytt samarbeid om flyeierskap (Joint Venture), salg av fly eller salg av slot'er (avgangstider på flyplasser).

I tillegg til selve refinansieringen har Norwegian iverksatt en rekke grep for å snu utviklingen etter en tøff periode i 2017, og særlig i 2018.

I vinter satte selskapet i gang med kutt i ruter og baser i Sør-Europa, og det gjennomføres i tillegg et stort internt program for å kutte kostnadsnivået med minst to milliarder kroner, kalt Focus.

Om milliardlånet som forfaller senere i år, tror Karl-Johan Molnes i Norne Securities at det må løses med en forlengelse av lånet:

– Det kan være lettere å få til en avtale om en delvis løsning på dette nå, men det er ikke umiddelbart klart at de løser det. De setter seg i en posisjon der de kan få til en løsning, og det er litt bedre enn ingenting, sier Molnes.

Les på E24+ (for abonnenter)

Børskommentar: Bank-salget løser ikke Norwegians utfordringer

Tror på mindre «kreditt-trøbbel» til vinteren

En av utfordringene Norwegian har hatt er kredittkortinnløserne som har holdt igjen betydelige midler – altså på veien mellom kunden og flyselskapet.

Flyselskap pleier som regel å være i en god kontantposisjon fordi de selger billettene i forkant, får penger inn på konto og deretter skal frakte deg som passasjerer gjerne måneder senere.

Utover høsten i fjor og sist vinter ble det imidlertid holdt igjen milliardbeløp som Norwegian ikke fikk utbetalt like tidlig som før. Selv om selskapet alltid får pengene innen passasjeren flyr, så ble selskapet presset ved at pengene ikke kom like fort som før.

Dette er særlig kritisk i vintersesongen, en periode flyselskapene ofte går i underskudd og der mange ofte bestiller billetter til sommerhalvåret, slik at man burde fått mange penger inn på konto.

Les på E24+ (for abonnenter)

Klokken tikker: Fem måter Norwegian kan løse milliardfloken

Akkurat hvorfor kredittkortinnløserne har holdt igjen penger har vært vanskelig å få svar på, men mulige årsaker er Norwegians kraftige vekst (som gjør at stadig større summer av billettkroner flyter gjennom systemet), usikkerheten rundt selskapet og den pressede situasjonen hele luftfarten i Europa befinner seg i.

– Hvordan er status på dette nå, har dere fått inn flere innløsere eller økt kapasitet hos dem som dere har snakket om?

– Beløpet vi har utestående hos innløserne vil gjennom en sommersesong bli automatisk redusert fordi vi flyr mange passasjerer, sier Karlsen og fortsetter:

– Vi har fått inn to nye aktører som vi forventer er om bord som kredittkortinnløsere om en måneds tid. Så er vi også på jakt etter å få optimert kapasiteten hos innløserne vi har.

– Blir situasjonen bedre for dere fremover og utover vinteren som kommer?

– De to nye aktørene vil gi oss mer kredittkapasitet. Hvor mye utestående vi har vil alltid variere gjennom året og vi har mest behov om vinteren. Det blir mer kapasitet til vinteren, men vi trenger fortsatt mer, sier Norwegian-sjefen.

Les også

– Vår satsing i Argentina er langsiktig

Les også

Bjørn Kjos tror kryptosatsing kan bli større enn Bank Norwegian

Her kan du lese mer om