Mobilselskapet Nortel fortsetter veksten: Har snart nådd 2020-målet

Nortel fortsetter å sikre seg nye kunder blant de små og mellomstore bedriftene. Selskapet nærmer seg nå vekstmålet sitt for 2020, noen måneder på etterskudd.

Gründer og daglig leder Christian Pritchard i Nortel.
Publisert:

Mobilselskapet Nortel slapp tirsdag resultatene for første kvartal.

Der kommer det frem at selskapet fikk 4.600 nye kunder i løpet av kvartalet, noe som øker det totalt kundetallet til 16.600.

I fjor høst var målet å ha 17.000 kunder ved slutten av 2020. Det målet nådde selskapet ikke og de lå snaue 5.000 kunder under målet da nyttårsrakettene gikk i luften.

Ved utgangen av mars var det altså 400 kunder igjen opp til målet.

De 4.600 nye kundene kom vi kontrakter med 1.300 nye bedrifter. Det betyr at hver bedrift som tegnet seg hadde drøye 3,5 brukere i snitt.

Nortel har en klar strategi på å satse på små og mellomstore bedrifter.

– Vi opprettholder den langsiktige målsettingen om en kvartalsvis inntektsvekst i størrelsesordenen 25 til 30 prosent, som medfører at vi skal passere 100 millioner i omsetning i 2021, skriver daglig leder og gründer Christian Pritchard i Nortel i kvartalsrapporten.

Les også

Mobilselskapet Nortel sikrer viktig salgsavtale med Mobit-kjeden

Økte inntekter

Nortel ble startet høsten 2019 for å fokusere på bedriftsmarkedet i mobil og hadde sitt første hele driftsår i 2020.

Selskapet har i løpet av kvartalet økt fra 40 til 44 ansatte, og regner man med dem som jobber for Nortel generelt så er tallet oppe i rundt 80 personer, ifølge selskapet.

Siden virksomheten var såpass liten i starten i første kvartal for ett år siden, blir forskjellen til første kvartal i år stor (2020-tallet i parentes):

  • Trafikk- og abonnementsinntekter: 17,6 millioner (2,7 millioner)
  • Omsetning: 17,9 millioner (2,7 millioner)
  • Brutto driftsresultat (EBITDA): −8,3 millioner (-6,9 millioner)
  • Resultat etter skatt: −2,5 millioner (-1,3 millioner)

Sammenligner man med fjerde kvartal i fjor, så har inntektene økt fra 13,7 til 17,9 millioner, mens brutto driftsresultat har gått fra −11,2 til −8,3 millioner.

Inntjening per kunde var i snitt 385 kroner i måneden (ARPU), ned fra 433 kroner for ett år siden. Nortel påpeker at dette tallet ikke inkluderer noe særlig utenlandsbruk av mobil, grunnet reiserestriksjoner under pandemien.

«Dette betyr at det forventes ARPU-vekst når situasjonen normaliseres», s

Nortels kasse krympet med 16,2 millioner i årets tre første måneder, fra 61,9 til 45,7 millioner kroner. Driften gikk 7,2 millioner kroner i minus på kontantbasis, mens det ble brukt 9,0 millioner på investeringer.

Les også

Mobilselskapet Nortel endte første år med vekst og underskudd

Publisert:
Gå til e24.no