MPC Container Ships kjøper Songa Container for 1,8 mrd.

Containerrederiet utnytter det sterke markedet til å utvide flåten med 11 skip.

Vareboom til sjøs og flaskehalser i havnene har sendt inntjeningen til værs i fraktmarkedet.
Nytt fra børsselskapene
  • Anders Nybakken Kvale
Publisert:

Markedet for frakt av containere til havs er brennhett om dagen, med høye rater for skipseierne.

Blant dem som nyter godt av dette er Oslo Børs-noterte MPC Container Ships, som tirsdag kveld melder at det har inngått en avtale om å kjøpe et annet containerrederi, Arne Blystad-selskapet Songa Container.

Prisen er 210,25 millioner dollar, eller rundt 1,8 milliarder kroner.

– Denne transaksjonen støttes av vår sterke tro på det fundamentale i containermarkedet og vårt ønske om å utnytte det betydelige etterslepet mellom eiendelsverdier og rater, uttaler rederisjef Constantin Baack.

Les også

Containerboomen: Bestilt nye skip for 150 milliarder kroner i år

– Glade for å bidra til konsolidering

Songa Container vil ved transaksjonstidspunktet, som er ventet i juli, ha en flåte på 11 skip. Kjøpet dytter dermed MPCs flåte med såkalte feeder-skip til 75 stykker.

Feeder-skip er egnet til å betjene mindre havner og regionale ruter.

Skipsreder og milliardær Blystad er styreleder og en av tre større eiere i Songa Container, sammen med Canomaro Shipping og Klaveness Marine. De to førstnevnte kontrollerte ved årsskiftet 37,5 prosent hver, mens Klaveness Marine står oppført med 19,4 prosent eierskap.

– MPC Container Ships har blitt en overbevisende refleksjon av det fundamentale i containermarkedet. Vi er glade for å bidra til konsolidering i containermarkedet og bygge en leder i det regionale containersegmentet, uttaler Blystad i meldingen.

Han eier fra før 1,4 prosent av MPC gjennom investeringsselskapet Songa Capital.

Kjøpesummen deles opp i kontanter og utstedelse av 48–50 millioner nye aksjer i MPC Container Ships, der førstnevnte utgjør rundt 115 millioner dollar.

Ifølge rederiet er MPC-flåten i 2022 posisjonert til å potensielt generere et ebitda-resultat (driftsresultat før av- og nedskrivninger, red.anm.) på over 350 millioner dollar.

Les også

Investorer kaster seg på container-bonanza: – Ratene er gjennom taket

Bestilles skip i høy fart

Årsaken til oppturen i containermarkedet til havs er blant annet at etterspørselen etter ulike varer har skutt fart under pandemien, samtidig som fraktkapasiteten ikke har holdt følge.

Det har skapt store ubalanser i markedet. I tillegg har det vært flaskehalser i havnene, der smitterestriksjoner har gjort at de har gått på halv maskin.

E24 skrev nylig at det så langt i år er blitt bestilt 244 nye containerskip verdt 18 milliarder dollar, eller 150 milliarder kroner.

MPC Container Ships-aksjen er opp 247 prosent på Oslo Børs i år, med en markedsverdi på 8,6 milliarder kroner.

Les også

Containerboom ga beste start på et shippingår siden finanskrisen

Les også

Oppkjøpstopp rir containerbølge på Oslo Børs

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om

  1. Nytt fra børsselskapene
  2. Containerfrakt
  3. Aksjehandel
  4. MPC Container Ships

Flere artikler

  1. Containerboom løftet MPC Container Ships-resultatet kraftig

  2. Shippingtopp tror container-boom kan vare i flere år: – Markedet er ekstremt attraktivt

  3. Containerrederiene på vei mot historisk overskudd på 700 mrd.

  4. Containerboomen: Bestilt nye skip for 150 milliarder kroner i år

  5. Betalt innhold

    En børsrakett som har mer igjen?