Færre forsikringskrav under pandemien: Gjensidige har spart 167 millioner

Mer hjemmesitting og mindre bilkjøring har gitt færre forsikringskrav hos Gjensidige så langt i år. Samtidig bidrar prishopp og økt salg til rekordhøy inntjening i forsikringsvirksomheten.

LA FREM TALL: Gjensidige-sjef Helge Leiro Baastad la frem kvartalstall tirsdag. Rekordhøy inntjening i forsikring bidrar til at aksjen stiger på Oslo Børs.

Ola Vatn / NTB scanpix
  • Asgeir Aga Nilsen
Publisert:

Gjensidige har summert opp hvordan coronapandemien har slått ut i inntjeningen på forsikring.

Mens kravene knyttet til avbestilling og hjemtransport har gått opp, har folk reist og kjørt mindre. Fasiten etter årets tre første kvartaler er at reduserte forsikringskrav har spart selskapet for 167 millioner kroner.

Les også

Gjensidige har aldri tjent mer på forsikring

Sparer på lavere aktivitet

– Det har først og fremst dreid seg om reiseforsikringer. Der har vi også hatt dekninger i det internasjonale reassuranse-markedet, sier konsernsjef Helge Leiro Baastad til E24.

Reassuranse er en ordning hvor Gjensidige selv tegner forsikring i et annet forsikringsselskap for å beskytte seg mot tapsrisiko.

– Og så ser vi at det har vært litt på bilforsikring, først og fremst i slutten av første kvartal og andre kvartal. Men vi er mer i en normal situasjon nå, sier Baastad.

På andre områder er normalen fortsatt langt unna.

– Der hvor det vil være unormalt er internasjonale reiser. Vi vet ikke hvor lenge, men i store deler av 2021 også. Da vil vi ha mindre skader og krav knyttet til det, sier Baastad.

Han sier at det er «plusser og minuser», og viser blant annet til økt bruk av helseforsikringer etter sommeren.

Les også

Gjensidige vedtar utbytte: Betaler ut 6,1 milliarder kroner

Skrur opp prisene

Virksomheten til Gjensidige består av to deler – forsikring og finansområdet som plasserer kapital i finansmarkedet.

Finansavkastningen har fått seg en kraftig knekk året sett under ett, etter coronasmellen i markedene i første kvartal.

Forsikringsvirksomheten har derimot aldri tjent mer penger. 1,5 milliarder er fasiten i tredje kvartal – 451 millioner mer enn i samme periode i fjor.

Baastad la frem kvartalsrapporten tirsdag, og på Oslo Børs svarte investorene med å sende Gjensidige-aksjen opp 4,5 prosent på det meste, før oppgangen bremset til 1,08 prosent ved stengetid.

Mye av forklaringen på rekordresultatet er prishopp på forsikringer, men også økt salg, blant annet av bilforsikring.

– Til forskjell fra de siste par-tre årene har vi en utrolig god kombinasjon av pris og volum, sier Baastad.

– Vi var i en situasjon hvor skadeinflasjonen på bilforsikring økte ganske raskt og kraftig på grunn av nye moderne biler, elektriske biler og dyrere biler å reparere. Da hang vi etter og måtte øke prisene ganske mye, og mistet faktisk litt volum, sier han.

Les også

Resultatsesongen sparkes i gang: Venter oljesmell og kjøpefest

Tar høyde for prisvekst

Gjensidige-sjefen sier forsikringsprisene blir justert opp fordi prisene på tingene som skal erstattes eller repareres også går opp, og at selskapet tar høyde for fremtidig prisvekst allerede i dag.

– Vi må prøve å estimere hva inflasjonsutviklingen vil være, hva det vil koste å gjenanskaffe et hus som brenner om ni måneder eller en bil som krasjer om seks måneder.

– Det må vi hele tiden ta høyde for når vi priser nye kontrakter. Hver dag priser vi nye kontrakter for tolv måneder fremover i tid. Dynamikken gjelder hele markedet, sier Baastad.

Baastad tror Gjensidiges kundeutbytte også spiller inn på kundenes lojalitet. Selskapet har betalt ut til sammen 21 milliarder kroner siden 2007.

– Det handler om å bygge konkurransekraft. Men konkurransen er intens, den kommer til å være intens og det er en kamp hver dag, sier han.

Her kan du lese mer om

  1. Gjensidige
  2. Forsikring
mail
E24

Start dagen med

Morgengryn Logo

Hold deg oppdatert på de viktigste nyhetene, de siste nøkkeltallene, og dagens kalender. Tilbudet er gratis.

Flere artikler

  1. Gjensidige har aldri tjent mer på forsikring

  2. Kraftig resultathopp for Storebrand

  3. Betalt innhold

    Forsikringsselskapet har spart 100 millioner på færre husbranner. De tror hjemmekontor er årsaken.

  4. Annonsørinnhold

  5. Mange kjøpte sin første båt i år. Det vises på skadetallene.

  6. Telenor blir utfordret av Vipps og jakter nye inntekter