Nytt fra børsselskapene

Nikola tapte en milliard i tredje kvartal: Har ikke signert GM-avtalen ennå

Hydrogen- og el-lastebilselskapet Nikola er i gang med å bygge prototyper av lastebilen som skal selges i Europa. Samtidig har selskapet ikke ferdigstilt avtalen med General Motors og taper store summer.

En illustrasjon av Nikolas elektriske lastebil Tre som det nå bygges prototyper av i Tyskland

Nikola
  • Marius Lorentzen
Publisert:,

Selskapet Nikola var lenge i vinden, mye takket være selskapets gründer Trevor Milton.

Kort tid etter at selskapet annonserte planene om et samarbeid med amerikanske General Motors (GM) gikk Milton av etter at det kom påstander om at selskapet kom med falske lovnader.

Det viste seg at en video av selskapets hydrogenlastebil viste en lastebil som trillet i nedoverbakke, og ikke en lastebil som klarte å kjøre for egen maskin.

Med en ny ledelse på plass fortsetter imidlertid selskapet arbeidet med å få modellene sine på veien. Mandag slapp selskapet også regnskapet for tredje kvartal.

Regnskapet viser null i inntekter og et negativt driftsresultat på 117,3 millioner dollar. Det ble drevet av utgifter til forskning, utvikling og salg. Det er en økning fra det negative driftsresultatet på 13,0 millioner dollar på samme tid i fjor.

Resultat etter skatt gikk fra −15,4 til −117,5 millioner dollar, tilsvarende en milliard kroner med dagens kurs.

Kontantstrømmen viser at det gikk med 84,9 millioner dollar til driften og 15,2 millioner dollar til investeringer.

Samtidig kom det inn 932,7 millioner dollar netto fra ulike finansieringskilder, slik at kontoen økte med 832,7 til 922,5 millioner dollar.

Nikola Corporation Reports Third Quarter 2020 Results
Les også

Aksjesmell i Nikola tynger Nel-resultatet

Fortsatt ingen GM-avtale

At bankkontoen er full kommer godt med i de mange utviklingsprosjektene som selskapet har gående.

– Vi har levert på vårt løfte om å settes sammen de første prototypene av Nikola Tre BEV og fortsetter å jobbe med kundene på de tidligere annonserte potensielle ordrene for batteridrevne lastebiler, sier konsernsjef Mark Russel i kvartalsrapporten.

Russel overtok etter gründer Trevor Milton i kvartalet.

I kvartalet begynte Nikola og lastebilprodusenten Iveco å bygge de første fem prototypene av Tre på en fabrikk i Ulm i Tyskland. Nå skal prototypene testes før planlagt verifikasjon av alle systemer i første kvartal 2021.

Nikola kan bli en potensiell kjempekunde for norske Nel, og deres hydrogenstasjoner.

«Nikola forplikter seg fortsatt til målet sitt på å annonsere samarbeidspartnere for innkjøp av elektrisitet og utrullingen av infrastruktur for hydrogenpåfylling», skriver selskapet.

I tillegg har byggingen av Nikola-fabrikken i Coolidge, Arizona begynt. Når man etter planen skal lansere Nikola Tre-lastebilen i USA innen utgangen av neste år vil det være anlegget i Ulm som vil stå for produksjonen, men fabrikken i Arizona skal etter hvert overta mer av produksjonen.

En av de store nyhetene i høst var at Nikola og GM skulle samarbeide. GM skulle levere sine brenselceller og Ultium-batteriteknologi til Nikolas pickup-truck Badger, samt å faktisk bygge pickupen for Nikola. I bytte skulle GM få aksjer i Nikola.

«Transaksjonen er ikke gjennomført og Nikola fortsetter diskusjonene med General Motors», skriver selskapet og lover å komme med mer informasjon når det er klart.

Her kan du lese mer om

  1. Nytt fra børsselskapene
  2. Hydrogen
  3. General Motors
  4. Nikola Motor Company
mail
E24

Start dagen med

Morgengryn Logo

Hold deg oppdatert på de viktigste nyhetene, de siste nøkkeltallene, og dagens kalender. Tilbudet er gratis.

Flere artikler

  1. Nikolas milliardavtale med General Motors smuldrer opp

  2. Krasse påstander mot Nels storkunde: Slik slår Nikola tilbake

  3. Betalt innhold

    General Motors kan være nøkkelen for hvor alvorlig Nikola-bråket er for Nel

  4. Annonsørinnhold

  5. Gründer Trevor Milton forlater Nikola

  6. Nel-sjefen: Nikolas forpliktelser til Nel er uendret