Tesla-aksjens mørke måned:
Har falt med 25 prosent så langt i mars

Tesla må få opp produksjonen av Model 3 for å unngå å havne i pengekrise.

TESLAS HÅP: I juli ble de 30 første Model 3 levert til kundene.
Publisert: Publisert:

«Alle» mener elbilprodusenten Teslas Model 3 er bilen som skal gjøre Tesla til et selskap med løpende inntjening. Også Tesla selv setter sin lit til modellen i så måte.

Problemet er at Tesla så langt ikke har vært i nærheten av å klare å produsere mange nok biler av modellen som det er solid etterspørsel etter i markedet.

Og nå skjerpes sansene hos finansanalytikere som ser en økende risiko for selskapet om ikke produksjonen snart tar seg opp.

Selskapet har selv innrømmet problemer med å få opp produksjonen som var på 793 i den siste uken i desember.

Det er langt unna Teslas egen målsetning.

Aksjekursen raser

Produksjonsproblemene, i tillegg til at amerikanske myndigheter gransker en dødsulykke, blir i stor grad brukt som forklaring på Tesla-aksjens svært negative utvikling.

I 21-tiden onsdag er aksjen med hele 8,49 prosent til 255,49 dollar. Det kommer i tillegg til et kursfall på 8,22 prosent tirsdag.

Så langt i mars har aksjen falt med hele 25,3 prosent.

Les også

Dødsulykke og nedgradering senker Tesla

Senket egne ambisjoner

I kvartalsrapporten for tredje kvartal i fjor skrev selskapet at de regnet med en produksjon på 5.000 biler i uken i slutten av årets første kvartal.

I rapporten for fjerde kvartal var målsetningen redusert til 2.500 ved utgangen av første kvartal og 5.000 ved utgangen av andre kvartal.

Tesla vil normalt rapportere produksjonstall for hvert kvartal noen dager etter utløpet av kvartalet. Til uken kan det altså være duket for en avgjørende melding fra Tesla.

Produksjonstallene for første kvartal kan bli avgjørende for Tesla som uansett må ut i kapitalmarkedet å hente ny kapital for å møte låneforfall i tiden som kommer.

Senker kredittkarakter

Ifølge Moodys har Tesla et låneforfall på 230 millioner dollar i november og et på 920 millioner dollar i mars neste år.

– Det eksakte tidspunkt når Tesla kan oppnå 2.500 i uken og 5.000 i uken for massemarkedet kan utgjøre forskjellen mellom at Tesla må reise kapital i en svak posisjon med en aksjekurs nær 175 dollar eller at de kan reise kapital i en sterk posisjon med en aksjekurs nær vårt optimistiske scenario på 561 dollar, skriver analytiker Adam Jonas i Morgan Stanley i en oppdatering til sine kunder, ifølge CNBC.

Også kredittvurderingsbyrået Moody's, som tidligere i uken nedjusterte Teslas kredittverdighet, knytter Teslas fremtidige kredittkarakter til produksjonstallene for Model 3.

I sin oppdatering om kredittverdigheten til Tesla skriver Moodys rett ut at kredittkarakteren senkes om Model 3-produksjonen skuffer igjen, mens det kan bli økt om produksjonen havner omtrent på det nivået Tesla selv har anslått.

Blir kredittkarakteren senket blir det ikke bare dyrere å låne penger. Det vil også blir vanskeligere å det hele tatt å få lån.

Les også

Hedgefondforvalter spår Tesla-kollaps innen fire måneder

Les også

Musk varsler brems i Tesla-leveringer i Norge

Les også

Ny lønnsavtale for Elon Musk i Tesla: Får 0 kroner

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om