VINNER? En SAS Airbus 319 på vei inn til landing på Kastrup.

Foto: Johan Nilsson/tt TT Nyhetsbyrån
Kommentar

Børskommentar: At SAS profiterer på Max-stansen kan det ikke være tvil om

Norwegian-aksjen har falt som følge av Boeing 737 Max-krisen. Det er forståelig. Men hvorfor i all verden har ikke SAS-aksjen steget tilsvarende?

  • Johann D. Sundberg
    Børskommentator
Publisert:

To tragiske flyulykker har ført til at hele den globale flåten på 371 Boeing 737 Max-fly er satt på bakken. De mulige økonomiske konsekvensene har rimeligvis påvirket de berørte flyselskapenes aksjer, inkludert Norwegian.

Det som er litt rart er at aksjekursen til SAS også har falt. Aksjen endte forrige uke på 20 kroner og handles torsdag formiddag til rundt 18,90 kroner. Men SAS har ingen fly av den typen som nå er satt på bakken verden rundt. Så hvorfor i all verden faller aksjen?

Les også

Også USA setter fly på bakken: – Vi skal ikke bli økonomisk skadelidende

Det er jo ganske rart. For med mindre problemene knyttet til Boeing 737 Max fører til en reduksjon i etterspørselen etter flyreiser, bør jo Max-problemene kunne være en fordel for SAS.

Informasjonssjef Knut Morten Johansen i SAS sier til E24 torsdag at de merker økt pågang fra kunder. Han understreker at de ikke gjør noe med sine priser for å utnytte situasjonen. Men det betyr jo ikke at de ikke kan tjene på situasjonen. De ekstra setene som eventuelt fylles er det rimelig å anta at det betales ganske godt for.

Tenk at du må være i Stockholm i morgen ettermiddag. Det er en av rutene hvor Norwegian har måttet kansellere flyvninger. Hvis du ikke kan utsette reisen og den er tvingende nødvendig er det temmelig sannsynlig at du vil kjøpe en dyrere SAS-billett enn hva kanskje kan få på Norwegian med en ganske høy fare for kansellering eller forsinkelse.

Les også

Usikkert om Boeing dekker Max-regningen for Norwegian og de andre selskapene

De økonomiske konsekvensene av Boeing 737 Max-problemene for Norwegian og andre flyselskaper med flytypen i sin flåte avhenger selvsagt hvor lenge flyene blir stående på bakken, og hvor stor andel av selskapenes flyflåte som utgjøres av denne flytypen.

For de andre selskapene som ikke har denne flytypen er imidlertid en effekt ikke til å komme bort fra. Balansen mellom tilbud og etterspørsel er endret til deres fordel. Det kan ikke bety noe annet enn at selskaper som SAS vil kunne få flere passasjerer til sine fly. Dermed går også billettprisene opp. Alle som har vært ute å fløyet litt vet hvor sterkt endringer i tilbud og etterspørsel påvirker prisene.

Les også

Norwegian: Har ikke mottatt bekymringsmeldinger fra pilotene

Selv om vinteren også for SAS er en svak periode har faktisk resultatene vært tålelig gode. De har klart å oppnå en noe bedre inntekt per sete de har fløyet. Hvilke effekter Boeing-problemene vil få for mars-statistikken er det selvsagt for tidlig å si noe om.

At konkurrentene sliter med å skaffe fly til kundene sine kan uansett ikke være noe annet enn en fordel for SAS.

Derfor er kursfallet til SAS denne uken ikke bare pussig.

Det nærmer seg et mysterium.

LES FLERE BØRSKOMMENTARER:

18 Boeing 737 Max-fly på bakken var kanskje det siste Norwegian trengte nå

Derfor kan Aker Solutions nye kontrakt være nøkkelen til noe stort

Norwegian-Kjos møter fortsatt turbulens på vei opp til økonomisk marsjhøyde

Bidrar tilbakekjøp av aksjer til et forskjønnet inntrykk av selskapenes inntjening?

SAS imponerer, men aksjekursen flyr lavt

Her kan du lese mer om

  1. Børs og marked
  2. Scandinavian Airlines (SAS)
  3. Norwegian
mail
E24

Start dagen med

Morgengryn Logo

Hold deg oppdatert på de viktigste nyhetene, de siste nøkkeltallene, og dagens kalender. Tilbudet er gratis.

Flere artikler

  1. – Norwegian gjør det eneste riktige

  2. Betalt innhold

    18 Boeing 737 MAX-fly på bakken var kanskje det siste Norwegian trengte nå

  3. Norwegian setter Max-flyene på bakken

  4. – Jeg håper og tror Max-flyene vil være tilbake i luften snart

  5. Norwegian har ordnet alternativer for de fleste passasjerene

  6. – Vi kommer til å sende hele regningen til Boeing