Dronekaos kostet EasyJet 166 mill.

Dronekaoset på Gatwick før jul kostet lavprisselskapet dyrt. Samtidig har selskapet gjort de forberedelsene de kan før brexit inntreffer i slutten av mars.

Illustrasjonsbilde av en Airbus A320 tilhørende EasyJet.

Foto: Eric Gaillard Reuters
  • Marius Lorentzen
  • Ine Brunborg
Publisert:

Dronekaoset på London-flyplassen Gatwick før jul skapte ikke bare kaos for passasjerene, men kostet også flyselskapene dyrt.

For EasyJet kostet nedstengningen av flyplassen som følge av dronene til sammen 15 millioner pund, tilsvarende 165,9 millioner kroner.

Det kommer frem i en resultatoppdatering som lavprisselskapet har sluppet etter sitt første kvartal 2019 (som løper oktober-november 2018 grunnet selskapets avvikende regnskapsår).

Selskapet skriver at de hadde 10 millioner pund i kostnader og 5 millioner i tapte inntekter takket være problemene. Til sammen 82.000 av selskapets kunder ble påvirket av hendelsen, og over 400 av Easyjets flyginger ble kansellert.

Regnskapsoppdatering viser for øvrig at:

  • EasyJets inntekter økte med 13,7 prosent i kvartalet til 1,30 milliarder pund, opp fra 1,14 milliarder ett år tidligere.
  • Passasjerinntektene økte med 12,2 prosent til 1,03 milliarder, mens ancillary-inntekter økte fra 226 til 271 millioner pund.
  • Selskapets driftskostnader økte fra 1,21 til 1,47 milliarder pund.
  • Selskapets fyllingsgrad endte på 89,7 prosent i kvartalet.

Samtidig var antall passasjerer opp 15,1 prosent fra året før til 21,6 millioner, til tross for at kapasiteten ble rammet av droneproblemet og forsinkede leveranser av A321-fly fra Airbus.

Kapasiteten økte med 18,2 prosent, målt i antall setekilometer.

– EasyJet har hatt en god start på regnskapsåret 2019, med en robust etterspørsel fra kundene og ancillary-salg (ombordsalg og ekstrainntekter, journ.anm.), som har drevet en solid inntektsgenerering, sier konsernsjef Johan Lundgren i EasyJet i meldingen og fortsetter:

– For første halvår 2019 holder bookingnivåene seg på et oppmuntrende nivå så langt, til tross for manglende forutsigbarhet rundt brexit for våre kunder.

Les også

IAG-sjefen: – Vil ikke gå i budkrig om Norwegian

Ekstrainntekter ekstremt viktig

Tallene fra EasyJet viser for øvrig at selskapet nå har høyere enhetskostnader enn -inntekter på flyene sine.

Det betyr at billettinntektene er lavere enn det flyturen faktisk koster flyselskapet. Dermed må selskapet tjene inn pengene gjennom ombordsalg og andre tjenester for å gå i pluss over tid.

Enhetskostnaden har nemlig steget fra 54,34 til 56,71 pund per sete, mens enhetsinntekten har falt fra 55,99 til 53,89 pund, målt mot samme periode i fjor.

Flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs i WinAir mener dette viser hvor viktig ancillary-inntekter, altså ombordsalg, gebyrer og andre inntekter, er for flyselskapene, og særlig lavprisselskapene:

– Det er andre inntekter/salg (ancillary) som redder resultatet for EasyJet i første kvartal. Dette viser hvor viktig det er for lavpris flyselskapene, inkludert Norwegian, å øke inntektene fra ancillary. Billettprisene vil fortsette å synke og da må resultatene komme fra ancillary og kostnadskutt, sier Elnæs til E24.

Han tror Norwegian også vil bli rammet av droneproblemene, gitt selskapets store virksomhet på Gatwick.

Flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs i WinAir. Elnæs har årevis med erfaring fra Ryanair, Qatar Airways og brasilianske Varig.

Foto: WinAir

EasyJet skriver at de anslår et uendret kostnadsnivå (målt som kostnad per setekilometer, fratrukket drivstoff, inkludert Gatwick-problemene) i regnskapsåret 2019 som løpet ut september.

Selskapet planlegger en samlet kapasitetsvekst i regnskapsåret på rundt 10 prosent.

Har brexit-planen klar

Det er fortsatt ikke klart hva som faktisk vil skje når britene etter planen forlater EU den 29. mars, men flyselskapene forbereder seg så godt de kan.

Det er usikkerhet rundt en rekke elementer, som hvordan flyrettigheter vil fungere, om pilotlisenser er gyldige og om hvordan man skal håndtere eierskap. I EU er det i dag regler som begrenser utenlandsk eierskap i flyselskapene, og når Storbritannia forlater EU regnes ikke lenger britiske aksjonærer som EU-borgere.

EasyJet skriver at de nå har 130 fly registrert i Østerrike og at de har kommet langt i å lagre reservedeler til fly innenfor EU og overføre pilotlisenser.

Selskapet skriver at de også har økt eierskapet blant EU- og EØS-borgere i selskapet til rundt 49 prosent, og at selskapet kan benytte seg av regler som midlertidig fratar ikke-EU-aksjonærer stemmerett eller tvinge enkelte til å selge aksjer.

– Både EU og Storbritannia har forpliktet seg til å sikre at fly mellom EU og Storbritannia vil fortsette hvis man skulle ende med en brexit uten en overgangsavtale, skriver EasyJet.

Les også

Her er rutene Norwegian kutter

Les også

– Har kommet til et punkt der det må gjøres nødvendige justeringer

Les også

Fraktet færre passasjerer i desember

Her kan du lese mer om

  1. Luftfart

Flere artikler

  1. Bjørn Kjos vil lage global lavprisallianse

  2. EasyJet forbereder seg på gigantisk låneopptak

  3. Fraktet færre passasjerer i desember

  4. Annonsørinnhold

  5. Bedre marginer og fullere fly for Norwegian

  6. Comeback etter pilotstreiken