H&M tjener mindre - varsler storutvidelser

... og satser på nytt luksuskonsept i Norge.

MINDRE LØNNSOMT: Hennes & Mauritz-konsernet har lavere profitt, men satser på vekst i en rekke land - inkludert Norge.
Publisert:

Den svenske klesgiganten Hennes & Mauritz presenterte onsdag sitt resultat for det fjerde kvartalet og for regnskapsåret 2012. Det var knyttet stor spenning til tallene, da både delårsresultatene og tidligere rapportering av salgstallene har vært mindre oppløftende enn ventet.

Driftsresultatet for fjerde kvartal var svakere enn tilsvarende tall i 2011, ned fra 6,7 milliarder svenske kroner til 6,5 milliarder kroner. Det samme var bunnlinjen, som falt fra 5,36 milliarder til 5,29 milliarder.

Dette er det tredje strake kvartalet med fallende resultat. Konsernsjef Karl-Johan Persson viser til voksesmerter.

- Disse lange investeringene har gitt økte kostnader og har i hovedsak foreløpig ikke skapt noen omsetning. Vi anser imidlertid investeringene som nødvendige og kloke, ettersom de tar sikte på å sikre H&Ms vekst og inntjeningsevne, og der med selskapets posisjon, sier Persson.

For året som helhet økte slaget i konsernet noe, men bruttomarginen sank både i fjerde kvartal og året sett under ett, til henholdsvis 61,6 og 59,5 prosent, sammenlignet med året før.

- Fortsatt sterke

Tross økte skattekostnader og negativ valutaeffekt er det imidlertid også noen lyspunkter:

Selskapet leverte et driftsresultat (EBIT) på 21,8 milliarder svenske kroner for perioden 1. september til 30. november, mot 20,4 milliarder kroner året før. Bunnlinjen viser et resultat på 16,9 milliarder, opp fra 15,8 milliarder i 2011.

- H&M er fortsatt sterke i et utfordrende klesmarked, som i mange land har bydd på flere problemer i 2012 enn i 2011. Det faktum at vi har økt salget med 11 prosent i lokal valuta og én prosent i sammenlignbare butikker samtidig som vi har tatt markedsandeler, beviser igjen at kundene setter pris på vårt produkt, sier konsernsjef Karl-Johan Persson.

Les også: Se, her satser svensk gigant

Den norske delen av virksomheten er blant dem som opplevde økning i salget. Omsetningstallene tikket inn på 5,6 milliarder svenske kroner inkludert moms, mot 5,4 milliarder i 2011.

Nytt merke til Norge

Konsernet varsler fortsatt vekst i antall butikker, og ser for seg utvidelser på 10-15 prosent per år, i tillegg til fortsatt salgsøkning i sammenlignbare butikker. For finansåret 2012/13 er det planlagt en nettoøkning på 325 nye butikker.

Spesielt Kina og USA trekker fram som områder med rom for vekst, men også Norge får sin del: High end-konseptet Cos (Collection of style) kommer til landet dersom alt går etter planen.

- Den sterke ekspansjonen fortsetter i 2013 med 325 planlagte butikker. Dette betyr at vi effektivt vil åpne en ny butikk hver dag. Den sterkeste veksten vil være i Kina og USA, men Chile, Estland, Litauen, Serbia og Indonesia blir nye H&M-land, sier Persson.

Les også: H&M kåret til etikkversting

Les også: Norske klespriser halvert på ti år

Les også: Hennes & Mauritz er i hardt vær - men ingen bruker mer penger på billigkjeden enn nordmenn

Publisert:
Gå til e24.no