Ryanair-sjefen tror ikke konkursbølgen er over: – Uunngåelig at flere av de svakere flyselskapene vil falle

Hvis oljeprisen stiger enda mer, eller hvis billettprisene blir enda lavere, varsler Ryanair-sjef Michael O'Leary ytterligere kutt i selskapets operasjon. Han mener flere av de mindre konkurrentene hans vil gå konkurs i vinter.

STREIKELEI: Konsernsjef Michael O'Leary i den irske lavprisgiganten Ryanair avbildet på en pressekonferanse i London i september der de mange streikene var blant temaene.

Foto: Tolga Akmen AFP
Publisert:,

En cocktail av høyere lønnskostnader, streiker, kompensasjon til passasjerer, lavere billettpriser og en økt oljepris har lagt et press på resultatene til Europas største lavprisselskap, Ryanair.

Selskapet slapp mandag morgen resultatene for selskapets første regnskapsmessige halvår, som løper fra april til og med september (andre og tredje kalenderkvartal). Ryanair gikk allerede ut 1. oktober med et resultatvarsel, og selskapet leverte et resultat som ligger i midten av det estimerte sjiktet på 1,1 til 1,2 milliarder euro i resultat for sitt første halvår.

– Gjennomsnittlige billettpriser i første halvår falt med tre prosent. Selv om ancillary-inntekter (inntekter fra ombordsalg, ekstratjenester og lignende, journ.anm.) leverte sterkt med en økning på 27 prosent, ble dette mer enn oppveid av høyere drivstoff-, ansatt- og EU261-kostnader, sier Michael O'Leary, konsernsjef i Ryanair, i en uttalelse.

Les på E24+ (for abonnenter)

Norwegians gjeld er mer enn et problem. Den er selve forklaringen på selskapets suksess

EU261 er EUs regelverk som regulerer passasjerenes rettigheter til kompensasjon ved forsinkelser og kanselleringer.

Varsler flere mulige Ryanair-kutt

– Trafikken vår, som gjentatte ganger var påvirket av den verste sommeren med flygelederavvik i historien, vokste seks prosent med den samme fyllingsgraden på 96 prosent, fortsetter han.

Ryanair har varslet at de reduserer den planlagte kapasiteten i den kommende vintersesongen med én prosent, men selskapet er i langt ifra de eneste som nå sliter. Ryanair-sjefen tror det vil komme flere konkurser enn de vi har sett i det siste:

Les også

Oljeprisen biter i europeisk luftfart – analytiker venter flere konkurser

– Med en spotpris på 85 dollar per fat, økende renter og en sterkere amerikansk dollar er det uunngåelig at flere av de svakere, usikrede europeiske flyselskapene vil falle denne vinteren, sier O'Leary, og viser til konkursene i Skyworks, VLM, Small Planet & Azur, Cobalt og Primera Air de siste ukene.

Disse konkursene følger konkursene i Monarch og Air Berlin i fjor, og Ryanair peker på at større selskap heller ikke er skjermet:

– På samme tid stenger mange større flyselskap ned baser og kutter ruter for å begrense vintertapene. Vi forventer flere konkurser denne vinteren og vi kan ikke utelukke mer kapasitets- eller basekutt hos Ryanair hvis oljeprisen stiger eller billettprisene faller ytterligere, sier Ryanair-sjefen.

Ryanair skrev i sitt resultatvarsel i starten av oktober at de vinterstenger basene i Niederrhein, Eindhoven og Bremen.

På mellomlang sikt mener han samtidig at selskapets lavprismodell gir muligheter for vekst.

Sleivspark til SAS og Norwegian

I et intervju med Bloomberg mandag morgen skal Ryanair-sjefen ha sagt at «SAS eller Norwegian går konkurs i vinter», ifølge Dagens Industri.

At Ryanair-sjefen kommer med slike småfrekke sleivspark til konkurrentene er ikke noe nytt, og selv om han møtte motbør etter å ha sagt at Norwegian ville gå tom for penger på noen måneder i september i fjor, gjennomførte det norske lavprisselskapet en emisjon der de hentet inn halvannen milliard kroner i kapital tidligere i år.

Noen konkurs i Norwegian ble det imidlertid ikke, og når det gjelder SAS har selskapet en prognose om at selskapet skal gå med et betydelig milliardoverskudd i år (regnskapsåret avsluttes nå i oktober).

Flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs i WinAir. Elnæs har årevis med erfaring fra Ryanair, Qatar Airways og brasilianske Varig.

Foto: WinAir

Flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs i WinAir har også tidligere sagt at vi trolig må vente flere flykonkurser i tiden fremover på grunn av det tøffet markedet. At dette vil gjelder SAS eller Norwegian har han imidlertid ingen tro på:

– At Norwegian kommer på denne listen har jeg ingen tro på. Kjos og Norwegian vil klare seg og fortsette sin vekst, enten som selvstendig selskap eller under IAG’s vinger, sier Elnæs til E24, med referanse til British Airways-eier IAG som har kjøpt seg inn i Norwegian og har vist interesse for å kjøpe flyselskapet.

Elnæs sier at Ryanair-resultatene kom inn omtrent som forventet, men han mener at det irske lavprisselskapet er godt posisjonert for andre halvår (oktober til mars) fordi de både har de laveste prisene og den laveste kostnadsbasen av alle lavprisselskapene i Europa.

Et annet element er at Ryanair har sikret (hedget) det meste av drivstofforbruket sitt, noe som gjør at effekten av den økte oljeprisen blir dempet sammenlignet med for eksempel Norwegian som har en langt lavere sikring. Til slutt vil begge ende opp med den samme drivstoffprisen, men Norwegian og andre med lavere hedge merker den tidligere.

– Ryanair er også 90 prosent hedget for de neste 12 månedene, til en god pris tilsvarende på 68 dollar per fat, mens konkurrentene er mye mer eksponert for endringer i oljeprisen, grunnet lavere hedge volum og til høyere priser, sier Elnæs.

Les også

Norge får direkterute til Kina

Tok Laudamotion-tap

Det irske lavprisflyselskapet Ryanair melder om et resultat under analytikeres forventninger for kvartalet som endte 30. september.

Bunnlinjen, det vil si resultat etter skatt, endte på 841,5 millioner euro (7,97 milliarder kroner), mens det ifølge analyseselskapet Refinitiv var ventet 855 millioner euro.

Resultatet var også ned fra 895,4 millioner euro i tilsvarende kvartal i fjor.

Det siste kvartalsresultatet inkluderer et tap på 35,6 millioner euro (336,98 millioner kroner) knyttet til Ryanairs oppkjøp av østerrikske Laudamotion, som Ryanair eier 75 prosent av.

Inntektene var på 2,76 milliarder euro (26,13 milliarder kroner) i kvartalet, opp fra 2,52 milliarder euro i samme periode i fjor.

Her kan du lese mer om