– Spill har alltid vært en lidenskap

Den tidligere pokerpoffen Robin Reed har store ambisjoner for sitt børsnoterte nettspillselskap.

SATSER PÅ NETTSPILL: Konsernsjef Robin Reed i Gaming Innovation Group holdt tirsdag sin første kvartalspresentasjon.

Anders Park Framstad
Publisert:,

– Jeg har drevet med dette side jeg var liten. Spill har alltid vært en lidenskap for meg, sier konsernsjef Robin Eirik Reed i Gaming Innovation Group til E24.

Det Malta-baserte nettspillselskapet avholdt tirsdag sin første kvartalspresentasjon i Oslo, og det var en offensiv 34-åring som ledet showet.

Den tidligere profesjonelle pokerspilleren er en av gründerne bak Gaming Innovation Group.

– Jeg er en entreprenør, begynte å spille poker og bygde meg opp min egen formue på den måten, sier han.

Les også

Ronaldo-spillet har skuffende få nedlastninger: Nå kastes trollet Hugo ut av spillet

Flyttet til Malta

Under kvartalspresentasjonen fortalte den unge konsernsjefen om hvordan spillinteressen ble sparket i gang av en ganske beskjeden tippegevinst i ung alder.

Den gangen var han 11 år, og kunne cashe inn rundt 300 kroner.

– Jeg flyttet til Malta i 2010 for å komme nærmere den nettbaserte spillindustrien. Der fant jeg et så flott miljø, et slags Silicon Valley for europeisk «iGaming». Nå bruker jeg stort sett all min tid på å jobbe med dette, og å jobbe dette selskapet opp, sier sørlendingen om seg selv.

Les også

Norsk Hydro rammes av Beijings grep: – Dette gir økt insentiv for kinesisk eksport

Ifølge Reed er tilgang på kompetanse den viktigste grunnen til at selskapet holder til å Malta.

– Det bor over 10.000 mennesker fra hele Europa på seks kvadratkilometer som jobber innenfor «iGaming». Malta har også kommet langt når det gjelder rammeverk, og dette gir oss god nærhet til myndighetene, sier han.

– Kjemper på alle fronter

Gaming Innovation Group er et selskap i utvikling. De kan vise til en økning topplinjen på over 80 prosent i andre kvartal, har en brutto margin på 58 prosent og venter videre vekst i alle segmenter.

Og ambisjonene er store.

– Innen operatørvirksomheten jobber vi mot 50.000 betalende kunder innen utgangen av året, hvilket er veldig bra for denne industrien. Vi trenger fem til ti klienter for å nå våre mål for skytjenesten. Det føler vi oss veldig selvsikre på at vi når. Og så holder vi fortsatt på å konsolidere etter kjøp innen tilknyttede virksomheter, men vi er klare på at vi kommer til å vokse også innen det området, sier Reed.

Videre planlegger selskapet lanseringer av flere tjenester gjennom andre halvår.

– For å nå målene må vi selvfølgelig ansette flere folk, begynne å bruke mer penger, åpne nye distribusjonskanaler og kanskje gå inn i nye markeder etter hvert. Vi kjemper på alle fronter, sier Reed.

Gaming Innovation Group er fortsatt et relativt lite selskap, men Reed mener likevel at selskapet er rigget for den planlagte veksten.

– Vi er fullfinansiert, sier han.

Les også

Sportsgigant trekkes inn i FIFA-skandalen

Tre virksomhetsområder

Gaming Innovaton Group var tidligere notert som Nio på Oslo Børs, men fikk dagens struktur gjennom et oppkjøp i februar i år.

Selskapet har tre virksomhetsområder:

Enkelt forklart driver selskapet med markedsføring (Performance Marketing), der betalende kunder henvises til en klient og selskapet mottar en del av inntektene disse kundene gir.

De driver operatørvirksomhet av nettspill, deriblant flaggskipet Guts.com.

Og de har utviklet og drifter en nettskybasert plattform (iGamingCloud) som selger tjenester til bedriftskunder.

Les også

Dette er verdens største aksjemarkeder

Les også

Kommentar: 23 aksjer har ren kjøpsanbefaling

Les også

Disse rammes av det kinesiske valutagrepet